Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Tisdag. Klockan 07:00 samlas fyra poliser och två bilinspektörer i Eskilstuna. De kör tre bilar och en motorcykel till två kontrollplatser på väg 55, just utanför Malmköping.

Klockan 08:00 är de igång. Tre lastbilsekipage vinkas in. Två av dragbilarna ägs av Samskip, vars huvudsäte finns i Holland. Stora delar av åkeriverksamheten är registrerad i Lettland. Den tredje dragbilen, som är klarblå, körs av ett annat åkeri, men på trailern står det Samskip.

Vid tiosnåret står dragbilarna fortfarande kvar på kontrollplatsen. Den tredje bilen, från som ett mindre lettiskt åkeri, har en del svårlästa fraktsedlar. Till slut kommer bilinspektören Patrick Zetterberg och polismannen Admir Djuderija fram till att den pågående transporten är olaga cabotage. Det vill säga en otillåten inrikestransport. Godset i fråga har skickats från Gävle mot Katrineholm.

Patrick Zetterberg, bilinspektör sedan 13 år tillbaka, gör först sitt detektivarbete i alla svårlästa fraktsedlar. Han mäter upp sträckan i Google-maps och ringer Transportstyrelsen. Zetterberg ser nästan ut att mysa när han går igenom alla papper. Han tycker att det är roligt att gräva och det blir ganska snabbt tydligt att kollegorna litar på hans kunskaper.

– När han ringer till Transportstyrelsen vet alla vem han är, säger Admir Djuderija.

Patrick Zetterberg, bilinspektör. Foto: John Antonsson

Myndigheten ger klartecken till sanktionsavgiften. Ett papper skrivs ut och Admir Djuderija lämnar över det till chauffören.

Kort därpå kommer den vitryske föraren, med arbetstillstånd i Lettland (det kollas också upp), tillbaka med en telefon i högsta hugg. En av hans chefer vill prata. Patrick Zetterberg tar samtalet och förklarar att sträckan är för lång. Det går inte att hävda att gods som skickas från Gävle till Katrineholm med lastbil är en kombitransport.

– Det finns en kombiterminal i Gävle, säger Zetterberg.

Företaget lovar att betala. Bilinspektörens mejladress och kontouppgifter förmedlas. Nu ska pengarna bara komma in. Det kallas formellt för förskottsbetalning av sanktionsavgift. Om åkeriet inte klarar av att hosta upp 40 000 kronor på en förmiddag klampas bilen fast.

I regel behövs inte det. När det rör sig om större åkerier och speditörer betalas sanktionsavgiften oftast illa kvickt, enligt poliserna och bilinspektörerna som Transportarbetaren träffar.

I det här fallet är sanktionsavgiften betald någon gång mellan kaffe och sen lunch. 40 000 kronor landar på Transportstyrelsens konto. Godset lämnas kvar på kontrollplatsen. Chauffören som brutit mot cabotagereglerna måste genast lämna landet med sin dragbil.

– Svårare än så är det inte, det tar bara lite tid, säger Patrick Zetterberg.

På andra sidan 55:an står de andra två ekipagen som stoppats. Bägge åker dit för bristfällig dokumentation. 80 000 kronor för två bilar. Från Samskip, till Transportstyrelsen. Betalningen går fort. Företaget har koll på rutinerna. Det verkar nästan som att de har någon som sitter och väntar, säger en polis.

Gruppen gör sig redo för att ta en bild till polisregionens Facebook-sida. Foto: John Antonsson

Exakt så här stort fokus på internationella transporter är det inte en vanlig vecka. Polisen har just nu en pågående insatsvecka där man valt att granska den internationella godstrafiken.

Björn Thunblad och Tomas Bonn. Foto: John Antonsson

Björn Thunblad är gruppchef för trafikpoliserna:

– Som du ser tar det en del tid med varje bil. Vi kan ta in tre åt gången. Då klarar vi kanske nio på en arbetsdag. En vanlig lastbilskontroll tar kanske 20-25 minuter. Då hinner vi göra betydligt fler.

I bilen, till vänster om Thunblad, sitter MC-polisen Tomas Bonn, som frågar sig varför vi i Sverige inte klarar av att hindra fusket på vägarna:

– Det är klart att det är bra med fri rörlighet och konkurrens i EU. Men då ska det vara på lika villkor. Företagen sätter det i system. Vi har varnat för det här hur länge som helst, men det händer nästan ingenting.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Hedlund:
    21 oktober, 2020

    9x40 000=360 000 om dagen. 1.8 miljoner på en normal femdagarsvecka. Gör man sedan detta 48 veckor om åtet så har man in 86 miljoner på ett år. På en tunggrupp.

    Gissa varför dansken har 16 grupper. Hur mycket skulle plastpåseskatten generera? På hur många administratörer? Dags för finansministern att vakna till tror jag!

  2. Göran Halvarsson:
    20 oktober, 2020

    Tycker nog att det följer ett mönster, vi har en helvetes massa lagar, överenskommelser, EU bestämmelser men inget är anpassat för den veklighet vi lever i.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.