Berit Müllerström föreläser.
Close
– Fackligt arbeta måste alltid ske under trygga former, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande, som blev överraskaskad över hur många skyddsombud som känner sig motarbetade.
Close

Transports skyddsombud motarbetas mest

Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.

– Det är värre än vi trodde, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande. Rapporten visar att många av våra utsedda skyddsombud skräms till tystnad av arbetsgivare.

LO har frågat skyddsombud i de 14 förbunden om läget. Enkäten visar att Transports skyddsombud är värst utsatta i hela LO när det handlar om att bli motarbetade i sitt uppdrag.

– Siffrorna speglar det vi har varnat för länge, kommenterar Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Tonen från vissa arbetsgivare har hårdnat. De ser förebyggande arbetsmiljöarbete som något som kostar tid och pengar i stället för att se vinsterna på längre sikt.

Enligt rapporten blir skyddsombud inom alla förbund hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om att arbetsgivare nekar dem utbildning, stänger dem ute från skyddsronder, arbetsmiljömöten och planering av förändringar.

Skyddsombuden i enkäten vittnar också om att de känner sig trakasserade av arbetsgivaren. Vanligast är att de har en sämre löneutveckling än kollegor. Ändrade arbetsuppgifter, omplacering, sämre schema och i några fall varsel om uppsägning är andra förändringar som de kopplar ihop med sitt uppdrag.

Den tredje frågan handlar om hot eller våld. 428 av LO-förbundens skyddsombud svarar ja på frågan om de har utsatts de senaste tolv månaderna. Arbetsgivare står för de flesta angreppen, men även arbetskamrater, brukare (mest inom omvårdnad) och andra som till exempel kunder.

Martin Miljeteig berättar hur Transport arbetar för att stärka skyddsombuden och den roll de har på arbetsplatserna:

– Vi håller erfarenhetsdagar där de regionala skyddsombuden är mentorer och ger sitt stöd till skyddsombud. Vi har egna utbildningar, utöver de som vi gör tillsammans med arbetsgivarna.

Han uppmanar också den som känner sig hindrad i sitt uppdrag att först försöka diskutera saken med arbetsgivaren – och om det inte hjälper ta kontakt med sin avdelning och det regionala skyddsombudet.

– Vi ser allvarligt på att skyddsombud hindras, säger han. Senast i morse hade vi en central förhandling om detta.

Ett annat skyddsombud, som jobbar inom renhållning, har egen erfarenhet av att inte kunna sköta sitt uppdrag.

– Företaget struntar i att samverka med oss skyddsombud, säger han. Vi blir inte inbjudna till riskbedömningar, utan måste kräva att få vara med när processen redan har startat.

Senast införde hans arbetsgivare stora schemaförändringar utan att informera eller diskutera med skyddsombuden.

– Riskbedömning? suckar Transports skyddsombud. Den gjordes i efterhand.

Att skyddsombuden utestängdes från processen har förts upp på central nivå. Den är inte avgjord än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.