Debatt

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Det är inte bra, vi behöver prata om det på medlemsmötet. Tungt att jobba sex timmar innan lunch också, men det är ju helt enligt kollektivavtalet.

Vardagen för oss taxitelefonister styrs av trafiken och hur många som reser, men också av chefens schemaläggning och regler. Och relationen mellan oss och chefen är ytterst reglerad i ett kollektivavtal. Samma för våra chaufförer. Och för arbetare på andra företag, i andra av Transports branscher. Chaufförer som kör lastbil och deras åkare. Miljöarbetaren och miljöföretaget.

Ett kollektivavtal som någon facktopp och någon näringslivspamp, långt där uppe, har bestämt hur det ska se ut. Det är bara att bita ihop och jobba på. Eller?

När våra kollektivavtal senast tecknades började den avtalsrörelse som pågår nu. Jag hade turen att bli invald i avtalsrådet för taxitelefonistavtalet, och eftersom jag ett slag hoppade in som ombudsman på min avdelning (5 i Stockholm) fick jag närvara på två avtalsråd till, för bevaknings- och miljöarbetaravtalen.

På alla avtalsråd samlades arbetare, som jobbar ute på företagen landet runt. Ordningsvakter som håller ordning i köpcentrum. Sopgubbar som hanterar återvinning. Taxichaffisar och kundtjänst, som kör skolbarn eller bokar färdtjänstresor. Vi, för vilka dagarna färgas av orden i kollektivavtalet.

Alla satt vi där av samma anledning. Vi hade nominerats och valts av våra branschkollegor ute i sektionerna och fackliga kamrater på avdelningarna. Vi kom från golvet, från arbetsplatserna. Och nu satt vi där för att bestämma vilka krav Transport skulle driva.

De fackliga topparna och ordförande Tommy Wreeth ”högt där uppe”, var tvungna att till förhandlingsbordet ta med sig vad samlade, demokratiskt valda arbetare gemensamt skrivit och röstat fram. Hur länge ska vi jobba innan lunch? Ska pauserna regleras i avtalen eller ska vi luta oss mot lagtexten?

Ända in i avtalsförhandlingarna följer arbetare med, för att styra förhandlarna och säga ja eller nej till arbetsgivarens bud. Ett demokratiskt arbete för vår egen tillvaro.

Så när du är missnöjd med dina villkor på jobbet – prata med ditt fackliga ombud! Engagera dig. Driv frågor med kollegorna. En dag kan det vara du som sitter där uppe bredvid facktopparna och säger nej till ett skambud från en näringslivspamp.

Fotnot: Du kan läsa om taxitelefonisternas nya avtal här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Förhandlingarna om nya flygavtal har startat

Avtal 2023. Transport och Transportföretagen Flyg har inlett sina förhandlingar om tre kollektivavtal. Facket satsar mest krut på pengar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tecknat avtal på gott och ont

Taxi. Reaktionerna är blandade. Vissa väsentliga krav har lyfts in i det nya taxiavtal som tecknades på onsdagen, framhåller de Transportarbetaren talat med. Andra uttrycker besvikelse över att strejken är avblåst.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

När längden faktiskt har betydelse…

Långa ekipage. Det här blir en krönika med många tekniska detaljer. Det kan inte bli annat då det bokstavligt talat handlar om stora och rätt knepiga saker. Buden är många: första juli (inte troligt), augusti, september 2023 eller mitten av 2024. En dag kommer det hur som helst att ske: att vi får upp till 34,5 meter långa ekipage på våra vägar!

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Strejkar vi för lite i Sverige?

Avtalsrörelsen. Mitt svar är ett rungande ja! I skrivandets stund vet jag inte hur det har gått för bevakningsavtalet. Jag vet bara att jag och många med mig är redo att sätta på oss strejkvästarna och ställa oss på barrikaderna.

Vi medlemmar i Transport är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Jobbigt leva i dyra tider

Ledare. Dödsiffran är den högsta sedan 2011. Till sista juli år hade 28 personer mist sina liv när de har utfört sina arbetsuppgifter. En trend som absolut inte ska peka uppåt.

Inte konstigt att det råder taxiförarbrist

Insändare. ”Svårt att få tag på taxi en lördagskväll”, ”Lång väntan på sjuktaxi”, ”Färdtjänstresan försenad”. Vi har alla sett rubrikerna den senaste tiden och bristen på taxiförare är ingen nyhet.

Stoppa alla dödliga olyckor på jobben

Debatt. I år har 28 personer åkt till sina arbeten för att aldrig komma hem igen. Antalet dödsfall på arbetet i år är det högsta för perioden januari till och med juli sen 2011.

Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Vi måste prata om hur vi arbetar

Ordförandeord. Avtalsrörelsen rullar vidare. Flera avtal är klara men vi har många kvar. Det kanske inte är alla som vet att Transport förhandlar 27 kollektivavtal i den här avtalsrörelsen. Det är ganska många för ett förbund i vår storlek. Ungefär hälften är i hamn.

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.