Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det beror på att det höjda taket för ersättning ligger kvar nästa år, framför allt. Våra ersättningskostnader har ökat, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

I januari höjs därför avgiften för medlemskap i Transports a-kassa med 10 kronor, från 120 till 130 kronor.

De flesta a-kassor höjde avgiften redan i somras. Bakom höjningen då låg ett ökat tryck. Det var orsakat både av varselvågen i pandemins spår och generösare regler för ersättning. Men Transports a-kassa, liksom bland annat Byggnads, valde att avvakta utvecklingen.

Hos Transports a-kassa fanns tanken att själv ta den ökade kostnaden, som administration av fler medlemmar och ökat antal arbetslösa medförde.

När det nu är klart att de högre ersättningsnivåerna blir kvar i ytterligare två år är det nödvändigt med höjningen, förklarar Daniel Olsson:

– Det är bra för medlemmarna att det högre taket ligger kvar, och vi hade hoppats slippa höjningen.

Fortsatt höjd ersättning

Att det höjda taket, för den som har ersättning baserad på inkomst, behålls innebär att det ligger på 1 200 kronor per dag. Det betyder drygt 26 000 i månaden de första 100 dagarna med a-kassa. Grundersättningen behålls på nivån högst 510 kronor om dagen, jämfört med tidigare 365 kronor.

De tillfälligt höjda ersättningsnivåerna infördes i april och var tänkta att gälla till årsskiftet. I höstbudgeten föreslog regeringen och samarbetspartierna dock att den mer generösa a-kassan ska vara kvar ytterligare två år. Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) var förslaget ett av de viktigaste för Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna med Miljöpartiet, Centern och Liberalerna.

Både LO och TCO har krävt att de tillfälliga förbättringarna i a-kassan ska permanentas. Att det inte görs motiverar Socialdemokraterna med att arbetslöshetsförsäkringen ska ses över i sin helhet. Ett helt nytt system ska införas och då är det ingen mening att permanenta den tillfälliga höjningen, enligt finansministern.

Däremot kommer kravet på att ha varit med i a-kassan i minst tolv månader, för att ha rätt till ersättning, att återinföras.

Ökat medlemsantal

Transports a-kassa har under året fått betydligt fler medlemmar.

– Medlemsantalet fortsätter att öka, men inte i samma takt som i våras. Framför allt var det i mars och april som många gick med, säger Daniel Olsson på a-kassan.

Under två månader fick Transports a-kassa då över 5 000 nya medlemmar. Vid ingången till året var medlemsantalet 89 684. Den sista oktober hade a-kassan 97 208 medlemmar.

Det har varit ett på många vis extremt år, också för de anställda på a-kassan. Personalen har förstärkts med flera personer. Och Daniel Olsson bedömer att Transports a-kassa klarat året bra. Både tack vare personalens insatser, och att man klarat sig från sjukdom. Och att handläggningstiderna för dem som söker a-kassa är rimliga:

– Vi har fortsatt bra genomströmningstider, säger han.

Genomströmningstiden, tiden från anmälan till första utbetalning, varierar kraftigt mellan olika a-kassor. Längst väntan på pengar har Alfakassan, där arbetslösa för närvarande riskerar att få vänta upp till fem månader på inkomstbaserad ersättning.

– Vi är nere på sex veckor i genomsnitt nu, i september och oktober var det sju veckor. För närvarande handlägger vi nya ärenden som kommit in runt den 20 november, säger Daniel Olsson hos Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Transportarbetarens logga

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

Transportarbetarens logga

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.