Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det beror på att det höjda taket för ersättning ligger kvar nästa år, framför allt. Våra ersättningskostnader har ökat, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

I januari höjs därför avgiften för medlemskap i Transports a-kassa med 10 kronor, från 120 till 130 kronor.

De flesta a-kassor höjde avgiften redan i somras. Bakom höjningen då låg ett ökat tryck. Det var orsakat både av varselvågen i pandemins spår och generösare regler för ersättning. Men Transports a-kassa, liksom bland annat Byggnads, valde att avvakta utvecklingen.

Hos Transports a-kassa fanns tanken att själv ta den ökade kostnaden, som administration av fler medlemmar och ökat antal arbetslösa medförde.

När det nu är klart att de högre ersättningsnivåerna blir kvar i ytterligare två år är det nödvändigt med höjningen, förklarar Daniel Olsson:

– Det är bra för medlemmarna att det högre taket ligger kvar, och vi hade hoppats slippa höjningen.

Fortsatt höjd ersättning

Att det höjda taket, för den som har ersättning baserad på inkomst, behålls innebär att det ligger på 1 200 kronor per dag. Det betyder drygt 26 000 i månaden de första 100 dagarna med a-kassa. Grundersättningen behålls på nivån högst 510 kronor om dagen, jämfört med tidigare 365 kronor.

De tillfälligt höjda ersättningsnivåerna infördes i april och var tänkta att gälla till årsskiftet. I höstbudgeten föreslog regeringen och samarbetspartierna dock att den mer generösa a-kassan ska vara kvar ytterligare två år. Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) var förslaget ett av de viktigaste för Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna med Miljöpartiet, Centern och Liberalerna.

Både LO och TCO har krävt att de tillfälliga förbättringarna i a-kassan ska permanentas. Att det inte görs motiverar Socialdemokraterna med att arbetslöshetsförsäkringen ska ses över i sin helhet. Ett helt nytt system ska införas och då är det ingen mening att permanenta den tillfälliga höjningen, enligt finansministern.

Däremot kommer kravet på att ha varit med i a-kassan i minst tolv månader, för att ha rätt till ersättning, att återinföras.

Ökat medlemsantal

Transports a-kassa har under året fått betydligt fler medlemmar.

– Medlemsantalet fortsätter att öka, men inte i samma takt som i våras. Framför allt var det i mars och april som många gick med, säger Daniel Olsson på a-kassan.

Under två månader fick Transports a-kassa då över 5 000 nya medlemmar. Vid ingången till året var medlemsantalet 89 684. Den sista oktober hade a-kassan 97 208 medlemmar.

Det har varit ett på många vis extremt år, också för de anställda på a-kassan. Personalen har förstärkts med flera personer. Och Daniel Olsson bedömer att Transports a-kassa klarat året bra. Både tack vare personalens insatser, och att man klarat sig från sjukdom. Och att handläggningstiderna för dem som söker a-kassa är rimliga:

– Vi har fortsatt bra genomströmningstider, säger han.

Genomströmningstiden, tiden från anmälan till första utbetalning, varierar kraftigt mellan olika a-kassor. Längst väntan på pengar har Alfakassan, där arbetslösa för närvarande riskerar att få vänta upp till fem månader på inkomstbaserad ersättning.

– Vi är nere på sex veckor i genomsnitt nu, i september och oktober var det sju veckor. För närvarande handlägger vi nya ärenden som kommit in runt den 20 november, säger Daniel Olsson hos Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

A-traktor

Krav för A-traktorer kan skärpas

Trafik. Olyckorna med A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet genom hårdare regler – och bibehållen hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är inte bara årstiden som är mörk

Ordförandeord. Kamrater, nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta den fackliga kampen. När jag skriver det här är förbundet mitt emellan två stora sammandragningar med avtalsråden för våra största avtal.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.