Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det beror på att det höjda taket för ersättning ligger kvar nästa år, framför allt. Våra ersättningskostnader har ökat, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

I januari höjs därför avgiften för medlemskap i Transports a-kassa med 10 kronor, från 120 till 130 kronor.

De flesta a-kassor höjde avgiften redan i somras. Bakom höjningen då låg ett ökat tryck. Det var orsakat både av varselvågen i pandemins spår och generösare regler för ersättning. Men Transports a-kassa, liksom bland annat Byggnads, valde att avvakta utvecklingen.

Hos Transports a-kassa fanns tanken att själv ta den ökade kostnaden, som administration av fler medlemmar och ökat antal arbetslösa medförde.

När det nu är klart att de högre ersättningsnivåerna blir kvar i ytterligare två år är det nödvändigt med höjningen, förklarar Daniel Olsson:

– Det är bra för medlemmarna att det högre taket ligger kvar, och vi hade hoppats slippa höjningen.

Fortsatt höjd ersättning

Att det höjda taket, för den som har ersättning baserad på inkomst, behålls innebär att det ligger på 1 200 kronor per dag. Det betyder drygt 26 000 i månaden de första 100 dagarna med a-kassa. Grundersättningen behålls på nivån högst 510 kronor om dagen, jämfört med tidigare 365 kronor.

De tillfälligt höjda ersättningsnivåerna infördes i april och var tänkta att gälla till årsskiftet. I höstbudgeten föreslog regeringen och samarbetspartierna dock att den mer generösa a-kassan ska vara kvar ytterligare två år. Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) var förslaget ett av de viktigaste för Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna med Miljöpartiet, Centern och Liberalerna.

Både LO och TCO har krävt att de tillfälliga förbättringarna i a-kassan ska permanentas. Att det inte görs motiverar Socialdemokraterna med att arbetslöshetsförsäkringen ska ses över i sin helhet. Ett helt nytt system ska införas och då är det ingen mening att permanenta den tillfälliga höjningen, enligt finansministern.

Däremot kommer kravet på att ha varit med i a-kassan i minst tolv månader, för att ha rätt till ersättning, att återinföras.

Ökat medlemsantal

Transports a-kassa har under året fått betydligt fler medlemmar.

– Medlemsantalet fortsätter att öka, men inte i samma takt som i våras. Framför allt var det i mars och april som många gick med, säger Daniel Olsson på a-kassan.

Under två månader fick Transports a-kassa då över 5 000 nya medlemmar. Vid ingången till året var medlemsantalet 89 684. Den sista oktober hade a-kassan 97 208 medlemmar.

Det har varit ett på många vis extremt år, också för de anställda på a-kassan. Personalen har förstärkts med flera personer. Och Daniel Olsson bedömer att Transports a-kassa klarat året bra. Både tack vare personalens insatser, och att man klarat sig från sjukdom. Och att handläggningstiderna för dem som söker a-kassa är rimliga:

– Vi har fortsatt bra genomströmningstider, säger han.

Genomströmningstiden, tiden från anmälan till första utbetalning, varierar kraftigt mellan olika a-kassor. Längst väntan på pengar har Alfakassan, där arbetslösa för närvarande riskerar att få vänta upp till fem månader på inkomstbaserad ersättning.

– Vi är nere på sex veckor i genomsnitt nu, i september och oktober var det sju veckor. För närvarande handlägger vi nya ärenden som kommit in runt den 20 november, säger Daniel Olsson hos Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim. Foto: Madeleine Thim

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.