Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det beror på att det höjda taket för ersättning ligger kvar nästa år, framför allt. Våra ersättningskostnader har ökat, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

I januari höjs därför avgiften för medlemskap i Transports a-kassa med 10 kronor, från 120 till 130 kronor.

De flesta a-kassor höjde avgiften redan i somras. Bakom höjningen då låg ett ökat tryck. Det var orsakat både av varselvågen i pandemins spår och generösare regler för ersättning. Men Transports a-kassa, liksom bland annat Byggnads, valde att avvakta utvecklingen.

Hos Transports a-kassa fanns tanken att själv ta den ökade kostnaden, som administration av fler medlemmar och ökat antal arbetslösa medförde.

När det nu är klart att de högre ersättningsnivåerna blir kvar i ytterligare två år är det nödvändigt med höjningen, förklarar Daniel Olsson:

– Det är bra för medlemmarna att det högre taket ligger kvar, och vi hade hoppats slippa höjningen.

Fortsatt höjd ersättning

Att det höjda taket, för den som har ersättning baserad på inkomst, behålls innebär att det ligger på 1 200 kronor per dag. Det betyder drygt 26 000 i månaden de första 100 dagarna med a-kassa. Grundersättningen behålls på nivån högst 510 kronor om dagen, jämfört med tidigare 365 kronor.

De tillfälligt höjda ersättningsnivåerna infördes i april och var tänkta att gälla till årsskiftet. I höstbudgeten föreslog regeringen och samarbetspartierna dock att den mer generösa a-kassan ska vara kvar ytterligare två år. Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) var förslaget ett av de viktigaste för Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna med Miljöpartiet, Centern och Liberalerna.

Både LO och TCO har krävt att de tillfälliga förbättringarna i a-kassan ska permanentas. Att det inte görs motiverar Socialdemokraterna med att arbetslöshetsförsäkringen ska ses över i sin helhet. Ett helt nytt system ska införas och då är det ingen mening att permanenta den tillfälliga höjningen, enligt finansministern.

Däremot kommer kravet på att ha varit med i a-kassan i minst tolv månader, för att ha rätt till ersättning, att återinföras.

Ökat medlemsantal

Transports a-kassa har under året fått betydligt fler medlemmar.

– Medlemsantalet fortsätter att öka, men inte i samma takt som i våras. Framför allt var det i mars och april som många gick med, säger Daniel Olsson på a-kassan.

Under två månader fick Transports a-kassa då över 5 000 nya medlemmar. Vid ingången till året var medlemsantalet 89 684. Den sista oktober hade a-kassan 97 208 medlemmar.

Det har varit ett på många vis extremt år, också för de anställda på a-kassan. Personalen har förstärkts med flera personer. Och Daniel Olsson bedömer att Transports a-kassa klarat året bra. Både tack vare personalens insatser, och att man klarat sig från sjukdom. Och att handläggningstiderna för dem som söker a-kassa är rimliga:

– Vi har fortsatt bra genomströmningstider, säger han.

Genomströmningstiden, tiden från anmälan till första utbetalning, varierar kraftigt mellan olika a-kassor. Längst väntan på pengar har Alfakassan, där arbetslösa för närvarande riskerar att få vänta upp till fem månader på inkomstbaserad ersättning.

– Vi är nere på sex veckor i genomsnitt nu, i september och oktober var det sju veckor. För närvarande handlägger vi nya ärenden som kommit in runt den 20 november, säger Daniel Olsson hos Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Lily Hallberg

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Transportarbetarens logga

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.