Close
Transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Arkivbild från Här stannar Sverige-kampanjen.
Close
Corona

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

Distribution av medicin och livsnödvändiga produkter måste komma fram för att samhällena ska fungera. EU-kommissionen har utarbetat riktlinjer för hur denna trafik ska kunna flyta friktionsfritt över gränserna. Så kallade gröna vägar inrättas för att undvika de långa köer som uppstått vid flera gränsövergångar.

Men vid transportministrarnas möte togs inga särskilda beslut för att skydda de chaufförer som förmedlar dessa livsviktiga transporter. Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) reagerar mycket kraftigt mot detta.

– Förare över hela Europa börjar tala om strejk, och det är helt begripligt, skriver Livia Spera, ETF:s generalsekreterare, i ett mycket skarpt formulerat brev till EU-kommissionens transportkommissionär, rumänskan Adina-Ioana Vălean.

Till exempel hotar Genèves bussförare med strejk om inte mer görs för att skydda dem mot coronaviruset, rapporterar den schweiziska radion. Tilldelningen av handsprit är otillräcklig och desinfektion av fordonen görs för sällan, enligt förarna som organiserar sig via en grupp på nätet.

– Klagomål och förtvivlade telefonsamtal strömmar in till ETF. Situationen är ohållbar, enligt Livia Spera.

ETF förslår åtta åtgärder för att undvika en hälsokatastrof bland de chaufförer som måste kunna arbeta om de nödvändiga transporterna ska komma fram.

Listan innehåller krav på mobila enheter med toaletter, tillgång till varm mat och dryck och möjlighet till medicinska insatser vid landsgränserna. Goda möjligheter att sköta sin hygien ska också finns vid lastnings- och lossningsställen.

ETF vill stoppa all distribution som inte är nödvändig och ha sanktioner mot åkerier som inte följer reglerna. Man har kraftigt reagerat mot att e-handeln pågår som vanligt.

Undantag från kör- och viloregler ska bara få göras i speciella fall. I länder som är särskilt hårt drabbade av coronavirus ska sådana undantag inte får göras.

ETF vill också se en fond till hjälp för förare som tillfälligt förlorar jobbet i krisen. De åtgärder som vidtas av olika länder i Europa riskerar att leda till arbetslöshet bland chaufförer.

Det finns redan en brist på yrkesförare. När vi har tagit oss igenom krisen behöver Europa alla sina yrkesförare för att bidra till den ekonomiska återhämtningen, understryker ETF.

I flera skrivelser till EU-kommissionär Adina-Ioana Vălean har ETF begärt ett möte, som ännu inte blivit av. Kravet upprepades på torsdagskvällen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Ejsing:
    24 mars, 2020

    Nästan alla företag som jag kommer till har stängt toaletter för oss chaufförer väldigt dumt när hygienen är viktigt i dessa tider.

  2. Hans näslund:
    20 mars, 2020

    Äntligen Nån som förstår våran oro som måste lev gods. Har inte hört ett ljud från transport förbunden endas diskutionen om kör o vilotid. Ser ju vad facken är intresserad av medlemmar

  3. Stefan Karlsson:
    20 mars, 2020

    Bra artikel

Lästips:

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.