Close
Transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Arkivbild från Här stannar Sverige-kampanjen.
Close
Corona

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

Distribution av medicin och livsnödvändiga produkter måste komma fram för att samhällena ska fungera. EU-kommissionen har utarbetat riktlinjer för hur denna trafik ska kunna flyta friktionsfritt över gränserna. Så kallade gröna vägar inrättas för att undvika de långa köer som uppstått vid flera gränsövergångar.

Men vid transportministrarnas möte togs inga särskilda beslut för att skydda de chaufförer som förmedlar dessa livsviktiga transporter. Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) reagerar mycket kraftigt mot detta.

– Förare över hela Europa börjar tala om strejk, och det är helt begripligt, skriver Livia Spera, ETF:s generalsekreterare, i ett mycket skarpt formulerat brev till EU-kommissionens transportkommissionär, rumänskan Adina-Ioana Vălean.

Till exempel hotar Genèves bussförare med strejk om inte mer görs för att skydda dem mot coronaviruset, rapporterar den schweiziska radion. Tilldelningen av handsprit är otillräcklig och desinfektion av fordonen görs för sällan, enligt förarna som organiserar sig via en grupp på nätet.

– Klagomål och förtvivlade telefonsamtal strömmar in till ETF. Situationen är ohållbar, enligt Livia Spera.

ETF förslår åtta åtgärder för att undvika en hälsokatastrof bland de chaufförer som måste kunna arbeta om de nödvändiga transporterna ska komma fram.

Listan innehåller krav på mobila enheter med toaletter, tillgång till varm mat och dryck och möjlighet till medicinska insatser vid landsgränserna. Goda möjligheter att sköta sin hygien ska också finns vid lastnings- och lossningsställen.

ETF vill stoppa all distribution som inte är nödvändig och ha sanktioner mot åkerier som inte följer reglerna. Man har kraftigt reagerat mot att e-handeln pågår som vanligt.

Undantag från kör- och viloregler ska bara få göras i speciella fall. I länder som är särskilt hårt drabbade av coronavirus ska sådana undantag inte får göras.

ETF vill också se en fond till hjälp för förare som tillfälligt förlorar jobbet i krisen. De åtgärder som vidtas av olika länder i Europa riskerar att leda till arbetslöshet bland chaufförer.

Det finns redan en brist på yrkesförare. När vi har tagit oss igenom krisen behöver Europa alla sina yrkesförare för att bidra till den ekonomiska återhämtningen, understryker ETF.

I flera skrivelser till EU-kommissionär Adina-Ioana Vălean har ETF begärt ett möte, som ännu inte blivit av. Kravet upprepades på torsdagskvällen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Ejsing:
    24 mars, 2020

    Nästan alla företag som jag kommer till har stängt toaletter för oss chaufförer väldigt dumt när hygienen är viktigt i dessa tider.

  2. Hans näslund:
    20 mars, 2020

    Äntligen Nån som förstår våran oro som måste lev gods. Har inte hört ett ljud från transport förbunden endas diskutionen om kör o vilotid. Ser ju vad facken är intresserad av medlemmar

  3. Stefan Karlsson:
    20 mars, 2020

    Bra artikel

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Tala om tillståndet för taxi!

Taxi. Oron inom branschen är stor. I dag samtalar politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Följ debatten live på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.