Close
Transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Arkivbild från Här stannar Sverige-kampanjen.
Close
Corona

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

Distribution av medicin och livsnödvändiga produkter måste komma fram för att samhällena ska fungera. EU-kommissionen har utarbetat riktlinjer för hur denna trafik ska kunna flyta friktionsfritt över gränserna. Så kallade gröna vägar inrättas för att undvika de långa köer som uppstått vid flera gränsövergångar.

Men vid transportministrarnas möte togs inga särskilda beslut för att skydda de chaufförer som förmedlar dessa livsviktiga transporter. Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) reagerar mycket kraftigt mot detta.

– Förare över hela Europa börjar tala om strejk, och det är helt begripligt, skriver Livia Spera, ETF:s generalsekreterare, i ett mycket skarpt formulerat brev till EU-kommissionens transportkommissionär, rumänskan Adina-Ioana Vălean.

Till exempel hotar Genèves bussförare med strejk om inte mer görs för att skydda dem mot coronaviruset, rapporterar den schweiziska radion. Tilldelningen av handsprit är otillräcklig och desinfektion av fordonen görs för sällan, enligt förarna som organiserar sig via en grupp på nätet.

– Klagomål och förtvivlade telefonsamtal strömmar in till ETF. Situationen är ohållbar, enligt Livia Spera.

ETF förslår åtta åtgärder för att undvika en hälsokatastrof bland de chaufförer som måste kunna arbeta om de nödvändiga transporterna ska komma fram.

Listan innehåller krav på mobila enheter med toaletter, tillgång till varm mat och dryck och möjlighet till medicinska insatser vid landsgränserna. Goda möjligheter att sköta sin hygien ska också finns vid lastnings- och lossningsställen.

ETF vill stoppa all distribution som inte är nödvändig och ha sanktioner mot åkerier som inte följer reglerna. Man har kraftigt reagerat mot att e-handeln pågår som vanligt.

Undantag från kör- och viloregler ska bara få göras i speciella fall. I länder som är särskilt hårt drabbade av coronavirus ska sådana undantag inte får göras.

ETF vill också se en fond till hjälp för förare som tillfälligt förlorar jobbet i krisen. De åtgärder som vidtas av olika länder i Europa riskerar att leda till arbetslöshet bland chaufförer.

Det finns redan en brist på yrkesförare. När vi har tagit oss igenom krisen behöver Europa alla sina yrkesförare för att bidra till den ekonomiska återhämtningen, understryker ETF.

I flera skrivelser till EU-kommissionär Adina-Ioana Vălean har ETF begärt ett möte, som ännu inte blivit av. Kravet upprepades på torsdagskvällen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Ejsing:
    24 mars, 2020

    Nästan alla företag som jag kommer till har stängt toaletter för oss chaufförer väldigt dumt när hygienen är viktigt i dessa tider.

  2. Hans näslund:
    20 mars, 2020

    Äntligen Nån som förstår våran oro som måste lev gods. Har inte hört ett ljud från transport förbunden endas diskutionen om kör o vilotid. Ser ju vad facken är intresserad av medlemmar

  3. Stefan Karlsson:
    20 mars, 2020

    Bra artikel

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.