Transportfack storsatsar mot lönedumpning och laglöshet

Genom att samla en miljon namnunderskrifter ska Europas transportfack få EU-politikerna att på allvar ta tag i missförhållandena på vägarna. Namninsamling är ett relativt nytt sätt för unionens medborgare att själva väcka politiska frågor och ställa krav på lagändringar.

– Läget är lika illa i hela Europa. Människor som jobbar i transportsektorn blir grovt utnyttjade. Nu använder vi en möjlighet som kallas medborgarinitiativ för att samla röster för en förändring, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transportnäringen har länge brottats med dålig lönsamt, regelbrott och osund konkurrens.

Efter EU-utvidgningen 2004 förvärrades problemen och i dag jobbar hundratusentals lastbilschaufförer från de forna öststaterna i väst – på närmast slavliknande villkor. Följden har blivit att seriösa åkerier slås ut och jobb försvinner i länder som Tyskland, Holland, Sverige och Danmark.

För några veckor sedan kom en omstridd tingsrättsdom i Sundsvall. Det blev den tändande gnistan i Åkerisverige. Tusentals chaufförer och åkare inledde protestaktionen Här stannar Sverige!

Transport stödjer aktionen. Men som fack, med fredsplikt under pågående avtalsperioder, kan förbundet inte uppmana anställda förare att ställa lastbilarna två gånger per dygn.

Nu gör Transport i stället gemensam sak med det danska transportarbetarfacket 3F och tyska järnvägsfacket EWG. Tillsammans med den europeiska fackliga federationen, ETF, tänker förbunden dra igång en stor kampanj – döpt till Fair transport Europe.

Initiativet, som ursprungligen kommer från danska 3F, tar sikte på en möjlighet som EU – motvilligt – öppnat för. Lösningen heter medborgarinitiativ. Det innebär att privatpersoner som vill förändra något kan starta en namninsamling. Förutsatt att minst en miljon medborgare, i minst sju olika EU-länder, skriver på måste EU-kommissionen lyfta frågan.

I går diskuterade Transports förbundsstyrelse en satsning på Fair transport Europe, och namninsamlingen. Transports ordförande Lars Lindgren är optimistisk:

– Det absolut nödvändigt att vi får förändringar till stånd när det gäller vägtrafiken. Cabotagevillkoren måste ändras och vi måste få stopp på lönedumpning, brevlådeföretag och missbruk av egenföretagare. Vi behöver skärpta regler, men också bättre kontrollsystem som säkerställer att de lagar och bestämmelser som redan finns, faktiskt efterlevs.

– Fair transport Europe är en angelägenhet för alla aktörer i transportbranschen, inte bara åkeri. Får vi ordning och reda på vägarna, så gynnas även sjöfart och järnväg. Som det är i dag konkurrerar transportslagen inte på lika villkor.

Magnus Falk är utredare på Transport och jobbar nu med Fair transport Europe och medborgarinitiativet:

– EU införde initiativmöjligheten 2012, men det är en krånglig procedur. I nuläget har närmare 45 sådana här initiativ tagits, men bara tre har fått ihop den miljon namnunderskrifter som krävs. Fast i vårt fall borde det absolut vara möjligt. Situationen på vägarna är akut.

I Danmark har facket börjat skissa på kampanjen, som är tänkt att uppmärksammas stort på exempelvis reklamtavlor och på stora klisterdekaler som kan sättas på lastbilarna.

Tanken är att själva namninsamlingen ska starta i maj. Merparten av namnen väntas komma in genom att supportrarna registrerar sig på internet.

Den dag Fair transport Europe rullar igång hoppas Lars Lindgren att många fackförbund har slutit upp. Förutom bas i Transport är Lindgren ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF). I federationen ingår över 230 fackförbund.

– Förhoppningsvis bidrar Fair transport Europe till att ETF får en starkare och mer pådrivande roll i unionen, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.