Logistikforskaren Henrik Sternberg .
Close
Logistikforskaren Henrik Sternberg har fått mycket uppmärksamhet för sina cabotagestudier, där han med hjälp av frivilliga har kartlagt illegala transporter i bland annat Sverige.
Close

”Transporterna behöver bli mer transparenta”

Konsumenterna måste kunna betala för att få en schystare transport. Det är logistikforskaren Henrik Sternbergs slutsats efter att i flera år ha studerat fusket inom den svenska åkerinäringen.

– Grundproblemet är att vi inte ser hur våra varor transporteras. Det finns tillräckligt många människor som konsumerar medvetet. Samma kategori människor skulle också vilja betala för schysta transporter, men de kan inte.

I dag är det oftast omöjligt för slutkonsumenten att ta reda på hur en vara transporterats. Lager på lager av underentreprenörer gör dessutom i många fall att inte ens den som beställer en transport vet vem som utför den.

– För att en marknad ska fungera, för att det inte ska bli social dumpning, måste vi ha transparens. Det är ett jättestort problem att vi inte har det.

Henrik Sternberg håller med Transport och ETF om att de lagar och regler som finns måste kontrolleras och tillämpas bättre.

– Nu har vi en extremt låg nivå av kontroll, det är ett jätteproblem. Men samtidigt kommer vi bara så långt med mer kontroller.

En anledning till att branschens problem inte går att enbart kontrollera bort är de små marginalerna. Om marginalerna för ett åkeriföretag bara är en procent så räcker det med att fuska en procent för att fördubbla sina vinster gentemot en konkurrent.

– När vi är nere på de här små fusknivåerna är det inte rimligt längre att det offentliga ska klara av att kontrollera det.

Vem drabbas av fusket?

– Delvis miljön. Transporterna går på ett ohållbart sätt och det medför massvis med onödiga utsläpp. Vi tjänar heller inga pengar på att det görs ohållbart. Alla förlorar, skatteintäkterna minskar, bra företag förlorar och dåliga företags anställda förlorar. De enda som har någon liten vinst i det här är vissa transportköpare som kan spara någon promille av varans pris.

Om konsumenterna fick möjlighet att välja skulle det ofta räcka med en spottstyver för att betala för en schyst transport. En glass i kiosken skulle bli några öre dyrare. Och en ny personbil några hundralappar.

– Det är en slags lose-lose-situation som uppstår när alla tänker kortsiktigt och när slutkonsumenten inte har chansen att välja.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.