Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.
Close
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.
Close
Fordonsprogrammet

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

– Det har varit rätt dåligt med lärandet. Vi har inte haft kranutbildning till exempel. Först var det tal om att det skulle bli under vårterminen, men sedan blev det inte av alls i år, säger Rasmus Johansson, som just gått ut årskurs två på transport- och fordonsprogrammet.

Han är en av sex elever som i våras skrev till kommunala Väggagymnasiets ledning. De tog upp en rad problem vid den praktiska delen av fordonsprogrammets transportinriktning. En verksamhet som kommunen köper in från utbildningskoncernen VFG, och som genomförs i Asarum i Karlshamn.

”Elever som får stå vakt och hålla koll på andra elever då det inte finns lärare som kan hålla koll när vi ska göra, eller göra något både på planen och uppe i garaget” heter det bland annat i brevet.

– Först blev jag stolt när jag blev bedd att vara vakt, när andra övade truckkörning. Men jag förstår ju riskerna och att det är fel av skolan att släppa det till oss, säger Anton Norén Ovesson, en annan av eleverna som gått ut tvåan på programmets transportinriktning.

Lärarbrist

Bristen på transportlärare är inte unik för den enda gymnasieskolan i Blekinge län som har utbildningen. Men jämfört med andra gymnasier med det nationella gymnasieprogrammets inriktning är den långt värre. I de närmast belägna gymnasierna – Kristianstad, Nybro och Kalmar – är lärartätheten dubbelt så hög. En lärare på åtta eller nio elever, max tio, är en riktlinje på andra skolor.

– Här är vi 19. Och 17 som står och väntar hela tiden… säger Anton.

Klasskamraten Rasmus funderar på att byta till Växjö, där VFG också driver verksamheten.

– Jag har hört att det ska vara bättre. Här behövs fler som kan vara med ute på planen, vuxna med erfarenhet, säger Rasmus.

Nu sommarjobbar han på campingen i närbelägna Bräkne-Hoby. Men han är helt inställd på att bli yrkeschaufför, har funderingar på att köra grusbil.

De känner till att skolan annonserar efter en ny yrkeslärare.

– Det räcker inte med bara en ny …, säger Anton, och tar upp att en kille – som fungerat som allt i allo – dessutom fått sluta.

Men både han och Rasmus har bra erfarenheter från praktik ute på åkerier, det arbetsplatsförlagda lärandet (APL). Där har de lärt mycket. Rasmus handledare på APL:en är själv gammal elev från Väggagymnasiet.

– Vi har talat om det en del, han tyckte att det var bra då.

Orimligt få lärare

En annan elev som gått ut är Johannes Conradsson. Han tog studenten nyligen och arbetar nu för ett åkeri som kör åt Schenker.

– Det var inga problem i årskurs 1, när vi var inne på Väggaskolan. Sedan var det två år på VFG, i Asarum. När jag började var det tre lärare på hela bygget – en för årskurs 2, en för årskurs 3, och den tredje för vuxeneleverna, säger Johannes.

– Det gick fort att inse att det var orimligt, med tanke på att det är minst 15 elever i varje årskurs. Lärarna var också var medvetna om det. Det hjälper inte vilken kompetens eller kunnande de har under de förutsättningarna, det går inte att hjälpa alla eller hinna med övningarna.

Inget gehör

De som påtalade problemen för VFG:s ledning fick inget gehör.

När Johannes Conradsson gick andra året sa två av lärarna upp sig.

En av dem som slutade var yrkesläraren Patrik Söderdahl, efter sex år i Asarum. Till hösten börjar han en tjänst som yrkeslärare vid Wendesgymnasiet i Kristianstad, men har sedan han slutade i Asarum arbetat som chaufför.

– Redan före sommarlovet 2017 talade jag med ledningen för VFG om att det var för lite personal, att det behövdes mer resurser.

Men något gehör fick inte heller han. I stället uppfattar Patrik Söderdahl det som att ledningen vände kritiken mot honom:

– Jag fick höra att min ambitionsnivå var för hög, att det handlade om att anpassa sig till faktiska förhållanden.

Patrik Söderdahl valde att lämna då han såg det som att kvaliteten också sänkte hans eget varumärke.

– Den utbildning som gavs gick inte att försvara inför åkare.

”Inte hållbart”

Men framför allt handlade det om förutsättningar för att kunna ge rätt förutsättningar för eleverna:

– Det är inte hållbart att de ska passa på varandra under övningar, säger Patrik.
I samma veva som han slutade hoppade också åkaren Trygve Bengtson av transportutbildningens lokala programråd. Han fann det meningslöst, och menar att gymnasiet överlag inte klarar att utbilda anställningsbara chaufförer. Eller lyssnade på synpunkter.

– Många som kom till oss hade ingen som helst kompetens. Och jag tror ju inte att det handlar om att ungdomar blivit värdelösa, säger Trygve Bengtson, som driver Sölvesborgsåkeriet som bär hans namn.

Han tog i programrådet upprepade gånger upp önskan om ökade kunskaper hos eleverna som gick ut i praktik. Utan resultat.

– Särskilt anmärkningsvärt är att de som betalar inte reagerar, kommunen och regionen alltså. Det är ju en jättedyr utbildning.

Förändring på gång?

Men nu kanske en förändring är på gång? Transports ombudsman Jimmy Ovesson, som arbetar med verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen, är en av de föräldrar som tagit kontakt med den kommunala gymnasieskolan under våren.

– Ja, det krävdes kanske att föräldrar hörde av sig. Tyvärr. Konstigt att ingen reagerat tidigare. Inne på Väggagymnasiet är ju lärartätheten en helt annan. De på inriktning fordonsmekanik har dubbelt så många lärare på varje elev, jämfört med eleverna i Asarum. Trots att undervisning i hur man kör kräver lärarresurser på ett helt annat vis, säger Jimmy Ovesson, som tidigare ofta var ute på skolor och informerade om facket.

Och det välkomnar rektorn för fordons-och transportprogrammet. Den kommunala gymnasieskolan i Karlshamn annonserar också efter två nya yrkeslärare, som ska undervisa på inriktningen där eleverna går på Vägga.

VFG söker samtidigt en transportlärare, med inriktning mot transportteknik, till utbildningen förlagd till Asarum.

 

Fotnot: VFG Utbildning startade 1998. Huvudkontoret ligger i Växjö, men bolaget driver också vuxenutbildningar i Jönköping, Kristianstad och Karlshamn. På alla orter bedrivs också kompetensutbildning, bland annat för YKB.

Den praktiska delen av fordons- och transportprogrammets transportinriktning bedrivs sedan tio år i Asarum, genom upphandling av det kommunala gymnasiet i Karlshamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.