Transportbas i skolbänken

Transports ordförande Lars Lindgren sitter i skolbänken. Han är en av 115 000 lastbilsförare som obevekligen närmar sig dagen Y. Det vill säga tidsgränsen då alla måste ha skaffat yrkeskompetensbevis för att få fortsätta köra tungt fordon. – Delkursen om ergonomi och hälsa ser jag som allra viktigast, säger Lindgren.

Redan 2008 införde EU-länderna ett nytt utbildningskrav för yrkesförare som kör buss eller tung lastbil. Den som genomgått utbildningen får ett särskilt yrkeskompetensbevis (YKB).

När YKB-lagen kom fanns förstås miljontals förare i EU som redan var verksamma på vägarna. För dem gäller övergångsregler. I praktiken en kortare fortbildning på sammanlagt 40 timmar.

I Sverige måste denna fortbildning vara genomförd senast den 10 september 2016. För bussförare gäller september 2015, alltså om bara sju månader.

Transports ordförande är gammal utlandschaufför med både lastbils- och busskort på fickan.

Det är behörigheter som han tänker behålla. Därför sitter han denna torsdag nedklämd i skolbänken. På schemat står ergonomi och hälsa.

– Utbildningen är jättebra! Chaufförernas kroppar måste hålla. Inte bara fram till pensioneringen, utan efteråt också, säger Lars Lindgren. Han vägde själv in på 90 kilo när han jobbade som billots hemma i Helsingborg.

Så småningom började han köra på utlandet och vågnålen skuttade raskt upp till 110.

– De 20 kilona blev kvar, konstaterar han.

Framme vid svarta tavlan – eller rättare sagt vid power-point-duken – står Jan-Erik Ståhl, sjukgymnast och ergonom. Han berättar engagerat om riskfaktorer för ohälsa.

Överst står rökning.

– Det är så värdelöst att det står i en helt egen riskklass. Och det vet ju alla rökare om, eller hur? Och det är ju jättelätt att stå här framme och raljera, om man har tur och råkar tillhöra den grupp människor som inte har receptorer i hjärnan som svarar på just nikotin.

Nästa punkt på listan blir stress. Jan-Erik Ståhl höjer fingret:

– Våra stressreaktioner är ursprungligen ett skydd mot fara. Ett system som triggade oss att antingen fly eller slåss. Snabb stress är okej, långvarig stress är livsfarligt!

Deltagarna, ett 20-tal chaufförer och någon enstaka åkare, får en noggrann genomgång av signalerna som tyder på skadlig stress.

Vad ska den göra som drabbats? Enligt Jan-Erik är det viktigt att ta reda på vad som är den verkliga bakomliggande orsaken. I väntan på det finns åtgärder som förbättrar läget:

– En påtaglig sak är motion. När stora muskelgrupper aktiveras förbränns stresshormon som ansamlats i kroppen.

Som YKB-lärare har Ståhl träffat mängder av yrkesförare som delat med sig av handfasta tips. En man berättade att han mådde fruktansvärt dåligt i alla bilköer. Mannen fick rådet av en kollega att börja lyssna på ljudböcker.

– Det blev en stor förändring. Föraren berättade att han ibland kunde tänka att kön han precis fastnat i inte fick lösas upp för snabbt. För just nu var ljudboken så spännande.

Jan-Erik Ståhl förklarar att han för egen del halkade in på yoga – trots ett inledningsvis gigantiskt motstånd mot blotta tanken på att ”stå i trikåer och göra konstiga rörelser”:

– Fys-yoga visade sig vara en fantastisk och enkel metod om man vill minska stressen, bli smidigare och mindre stel. Tänk om jag känt till den kraften när jag tog emot alla mina patienter som sjukgymnast!

Jan-Erik Ståhl fortsätter att beta av sömnen och andra faktorer som drastiskt påverkar hälsan. Som lärare jobbar han för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA). Den är en organisation som till hälften ägs av Transport och till hälften av arbetsgivarna.

TYA ordnar utbildningar, bland annat YKB. Inom TYA har man länge och idogt varnat för att det kan bli trångt i kön – om alla chaufförer väntar in i det sista med att gå den obligatoriska fortbildningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.