Amanda Svensson och sydafrikanska Tumi
Close
Amanda Svensson fick chansen att följa Tumi från sydafrikanska facket CSAAWU.
Close

Transportare sprider info efter facklig resa

Internationellt. Nyligen hemkommen tvekar inte Transports Amanda Svensson: Hon ska berätta för så många som möjligt om fackets situation i Sydafrika. Och hålla kontakten med den sydafrikanska rörelsen.

Tillbaka på Transports kontor i Helsingborg kan försäkringsrådgivaren Amanda Svensson jämföra förhållandena i Sverige med sina upplevelser under två veckors utbildning i Kapstaden.

– En organisatör i lantarbetarnas fack åker ut till gårdarna och hem till de anställda. Många gånger är det farligt att vara fackligt aktiv eller ha kontakt med facket, berättar hon.

Amanda Svensson sökte kursen som svenska ABF är med och organiserar. Deltagarna är unga, de är fackligt och/eller politiskt engagerade och kommer från olika ställen i världen.

– Vi pratade mycket om arbetarrörelsens utmaningar i världen, och då var det intressant att höra dem som kommer från Vitryssland och Kambodja. Deras verklighet är långt ifrån vår.

Åtta unga svenskar var med bland de 26 deltagarna. Amanda Svensson fick höra att hon var den första transportaren någonsin.

Efter en vecka av seminarier, grupparbeten, rollspel och diskussioner ägnade hon den andra veckan åt det sydafrikanska facket CSAAWU som organiserar lantarbetare. Hon hade ett fullspäckat program, var med ute på farmbesök med organisering, och på förhandlingar.

I Sverige har CSAAWU mest uppmärksammats i samband med att vinarbetare för några år sedan gick ut i strejk i Sydafrika, och flera svenska fack övertygade Systembolaget att ställa krav på vintillverkaren. Men senast härom veckan skrev Arbetet om en fackligt aktiv vinarbetare som hotades med avsked efter att ha uttalat sig i tidningens reportage.

– Jag har börjat sammanställa alla mina upplevelser, berättar Amanda Svensson.

I och med att hon fick gå utbildningen ska hon föreläsa flera gånger för ABF, för arbetarkommunen i Helsingborg och för sin Transportavdelning.

­– Jag är också jättesugen på att använda materialet i olika utbildningar. Och jag tänker fortsätta kontakten med facket i Sydafrika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.