Transportare leder jobbet för säkrare västar i hela EU

Fortfarande ställs inga bindande krav på västarna som ska rädda liv. Facket och arbetsgivarna är överens om vad som ska gälla. Men båda parter vittnar om kvacksalvare som säljer undermåliga västar – och bevakningsföretag som köper dem till sina ordningsvakter och väktare.

Det som faktiskt gäller – enligt lagen – är Arbetsmiljöverkets övergripande krav på all personlig skyddsutrustning. Inga detaljer om vad en väst ska skydda emot.

Senast i december beslutade myndigheten, efter en inspektion, att ett av de stora bevakningsföretagen måste skärpa sig när det gäller skyddsvästarna. Annars hotar 200 000 kronor i vite.

Kravet gäller Nokas Bevakning i Hägersten i Stockholm. Företaget måste göra riskbedömningar av de anställdas olika uppdrag för att bedöma när väst ska användas och vilken typ av väst som då krävs. Västarna ska passa bäraren, skötas och märkas.

Myndigheten efterlyser rutiner på företaget.

Den röra som Arbetsmiljöverket konstaterade när det gäller Nokas hantering av skyddsvästar verkar ha fått ett naturligt slut i och med att företaget köpte Svensk bevakningstjänst – och vid årsskiftet tog över rutinerna därifrån.

– Vi köper skyddsvästar till alla ordningsvakter, skyddsvakter och handelsanställda, de allra flesta ska vara personliga, säger Karl Sandberg, hr-chef i Nokaskoncernen. Och vi köper västar som parterna har godkänt.

I grunden ska skyddsutrustning vara CE-märkt. Produkten ska svara mot EU:s krav på säkerhet och hälsa. Men det finns ingen CE-märkning för just skyddsvästar.

EU försökte för närmare ett par decennier sedan att komma fram till en standard för skyddsvästar som ska stå emot beskjutning och knivattacker. Utan resultat.

Sedan ett par år är arbetet i gång igen. Transports Sven Sawatzki leder den europeiska grupp som ska formulera en standard som alla EU:s länder kan ställa sig bakom. Det ser ut att gå bättre den här gången.

Ett förslag med krav på västarna har gått ut till länderna. Det har mötts av 1 098 kommentarer. Den tuffa uppgiften att väga samman synpunkterna till en europastandard som godkänns av alla länder – utan att vara urvattnad – ligger på Sven Sawatzki och hans grupp. I slutänden ska gruppens förslag upp på politisk nivå. Först därefter kan en CE-märkning av skyddsvästar bli verklighet.

I väntan på detta har Transport, arbetsgivarnas organisation och företagen plus polisen kommit fram till en rekommendation. Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya) har lett arbetet.

– En anställd ska ha den skyddsväst som ett uppdrag kräver, säger Bya:s William Rosborg. Men i verkligheten tar inte alla arbetsgivare sitt ansvar för att riskbedömningar blir gjorda. Här kan våra regionala skyddsombud vara till god hjälp.

Enlig Bya-överenskommelsen ska en bevakningsväst stå emot både kulor och knivar. De detaljerade och tekniska kraven finns beskrivna så att bevakningsföretagen kan skicka dem direkt till en leverantör av väst­ar.

Kraven på en värdeväst finns också beskrivna, de har inte har samma skydd mot knivar och spikar. Och det finns krav på vad en förstärkningsväst ska stå emot.

– Jag kan inte gå i god för att hela branschen följer överenskommelsen, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen och en av dem som ingår i arbetsgruppen bakom rekommendationerna.

– Vi kan inte kräva att medlemsföretagen använder västar som uppfyller kraven. Dessutom finns det enstaka väktare som skaffar egna västar. Om det i stället fanns ett tvingande krav skulle de oseriösa tillverkarna helt sorteras bort.

Securitas Anna-Lena Holmberg är också med i den svenska arbetsgruppen. Som representant för Sveriges största bevakningsföretag kan hon berätta att alla anställda har personliga västar som uppfyller Bya-kraven, om riskbedömningen av deras uppdrag säger att detta krävs.

– Men tyvärr finns det kvacksalvare i branschen som låter sina väktare och ordningsvakter tro att det finns lätta, nätta västar som ger tillräckligt skydd, säger hon.

Från myndighetshåll meddelar Arbetsmiljöverket att ansvaret att ordningsvakter och väktares säkerhetsutrustning håller måttet ligger hos företagen som utrustar sin personal. Och hos skyddsombuden som kan larma verket om arbetsgivaren inte gör en riskbedömning, eller köper in västar som inte håller måttet.

– En riskbedömning kan också få resultatet att ett uppdrag är alltför farligt för att utföra, säger Transports Sven Sawatzki. Tro inte att du är odödlig – och tänk på att västen är till för att ta sig ur en situation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.