Transport toppar fackets varselliga

Transport är ett av tre svenska fackförbund som oftast varslar om stridsåtgärder när kollektivavtalen ska omförhandlas. I toppen finns också Kommunal och Svensk Pilotförening.

Det framgår av statistik från och med 2003 som Medlingsinstitutet tagit fram, på uppdrag av Svenska Dagbladet Näringslivsbilaga.

Att Transport lägger jämförelsevis många konfliktvarsel i avtalsförhandlingarna kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren:

– Det beror på att vi alltid möts av militanta arbetsgivare, som inte vill dela med sig till våra medlemmar.

Transport har varslat om konfliktåtgärder 16 gånger under tio år, enligt statistiken. Men det är bara två gånger som förbundet verkligen tagit ut sina medlemmar i strejk, räknat sedan 2003.

– Det är tråkigt att placera sig bland förbunden som varslar oftast. Det är inget självändamål, men vi tvingas till det av en motsträvig arbetsgivarpart som inte vill vara med och utveckla branscherna. Vi har inga andra vapen att ta till än att varsla, menar Lars Lindgren.

Även LO-förbunden Byggnads och Elektrikerna placerar sig ganska högt upp i konfliktstatistiken, tillsammans med Transportarbetareförbundet. Medlingsinstitutets chefsjurist Kurt Eriksson är inte förvånad över bilden som tonar fram. Han tror att orsaken till att Transport, Byggnads och Elektrikerna oftare ”skramlar med vapnen”, för att komma längre i sina krav, beror på att förbunden har mer regleringar i sina centrala avtal. I andra förbund kan fler överenskommelser och förhandlingar ske lokalt, vilket är en linje som Svenskt Näringsliv driver.

I den pågående avtalsrörelsen har Transport bantat ner sina krav till ett fåtal, medan arbetsgivarparten lagt fram långa kravlistor.

– Risken för att vara oense ökar ju fler frågor som ska hanteras, säger Kurt Eriksson till Svenska Dagbladet, SvD.

Av statistiken framgår att Elektrikerna varslat sammanlagt sju gånger under de senaste tio åren. I sex fall utmynnade det i strejk. Enligt förbundets ordförande Jonas Wallin har konflikterna inte gällt lönenivåer utan arbetsmiljö ”och rätten att överleva arbetsdagen”.

Motparten, arbetsgivarorganisationen EIO säger till SvD att elektrikerna uppfattar sig själva som en kamporganisation:

– Det är ett militant yrkesförbund, då är strejken inte något man tar till som yttersta medel utan snarare som standardverktyg i alla avtalsrörelser, säger EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn.

Transport har nyligen strandat förhandlingarna om nya avtal för förbundets åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare. Samtidigt sitter Transportarbetareförbundet just nu och manglar överenskommelsen för väktarna, säkerhets- och bevakningspersonalen i Svenskt Näringslivs lokaler.

På förbundskansliet sammanträder även Transports förbundsstyrelse, just nu, för att formellt bestämma hur man ska gå vidare med förhandlingarna.

Lars Lindgren är kritisk till IF Metalls så kallade ”märke” på 6,8 procent i lönehöjning under tre år. Transport har i stället krävt kronpåslag på 860 kronor i ett ettårsavtal, för både transport- och miljöavtalen.

– Vi har varit del i en större LO-samordning, som nu mer eller mindre havererat, oavsett vad LO säger. Jag har svårt att förstå att andra LO-förbund gått ifrån ettårskravet, i den svagt uppåtgående konjunktur vi nu ser. Men vi fortsätter diskutera frågan på förbundsstyrelsen i dag, säger Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.