Transport tar fram avtal för utländska chaufförer

Transport har tagit fram ett särskilt avtal med minimivillkor som ska gälla utländska chaufförer som utstationeras i Sverige. Det är ett led i kampen mot illegalt cabotage, men åtgärden smärtar Transportbasen Lars Lindgren.

– Förbundsstyrelsen har beslutat att lämna in ett avtal för transportbranschen till Arbetsmiljöverket eftersom vi hävdar att det finns utstationerad arbetskraft, säger Lars Lindgren.

Bakgrunden är den omfattande trafiken med illegalt cabotage och utländska åkerier som inte följer EU:s regler för internationell trafik.

Transport har just nu en tvist om slovakiska Bring trucking, som kontinuerligt kör laster åt Ikea från Jönköping. Förtaget har ständigt fordon stående där. Ändå har verksamheten inte anmälts till utstationeringsregistret. Dit ska alla arbetstagare som arbetar i Sverige för ett utländskt företag mer än fem dagar anmälas.

Den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket, är passiv och utreder inte ärendet och definierar inte heller exakt vad som gäller.

– Arbetsmiljöverket kan inte tala om ifall det är si eller så. Därför gör vi nu detta.

– Jag sällar mig till biskop Brask och säger: Till detta är jag nödd och tvungen, säger Lars Lindgren.

Enligt lagen, som är en anpassning till EU:s direktiv, ska svenska fack lämna in strippade avtal med enbart minimivillkor till Arbetsmiljöverket. Men få avtal har skickats in.

Anledningen till senfärdigheten är förbundens oro att dessa urgröpta avtal ska urholka den svenska modellen och pressa ner villkoren över lag.

Transport har som den stora majoriteten av svenska fack hårdnackat vägrat att lämna in avtal, men bryter nu denna linje.

– Det gör ont i hela kroppen, säger Lars Lindgren om beslutet.

I Transports avskalade avtal finns bara den hårda kärnan kvar. Många villkor som förbundet förhandlat fram har man tvingats stryka.

– Våra företrädare har kämpat för dessa villkor. När vi till exempel fick rätt till skyddsskor för många år sedan avstod vi 10–20 öre i timmen som betalning. Hur många timmar har man inte jobbat i branschen sedan dess.

– Det finns så många villkor som saknas i det inlämnade avtalet, men vi kommer inte ifrån att lagstiftningen är som den är.

Det inlämnade avtalet gäller enbart för företag från EU. När dessa tar hit arbetskraft får de konkurrera med anställningsvillkor som i praktiken är billigare än vad de svenska företagen har.

– Om däremot ett amerikanskt eller ryskt företag har arbetskraft i landet ska det följa vårt ordinarie avtal, konstaterar Lars Lindgren.

Han anser att EU:s regler kring utstationering snedvrider marknaden.

– När två villkor konkurrerar med varandra vinner det lägsta villkoret i 100 procent av fallen.

Tack vare tarifflönerna i transportavtalet är förbundets position något bättre än många andra fackförbunds. Tarifflönen blir de lägsta lönerna i branschen, medan många andra förbund har lägstalöner/minimilöner i sina avtal.

Det innebär att de utländska bolagens yrkesförare ska följa samma tariffer som de svenska bolagen betalar.

– Detta är alltid något. De bolag som utstationerar chaufförer kan inte konkurrera med lägre lön, sämre arbetstider och semester.

Av över 600 centrala kollektivavtal på arbetsmarknaden har enbart sju skurits ner till minimivillkor och lämnats in till Arbetsmiljöverket. Transports avtal blir det åttonde. Inget förbund gillar att gå med på sämre villkor och det finns inga sanktionsmöjligheter mot de fack som vägrar lämna in avtal.

Fotnot: Hans Brask var biskop i Linköping på 1500-talet. Det sägs att han, när han tvingades underteckna ett riksdagsbeslut om att avsätta ärkebiskopen, stack in en lapp under sitt sigill – på vilken han hade skrivit ”Härtill är jag nödd och tvungen”. En brasklapp, helt enkelt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.