Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Avtal 2021

Transport strandar förhandlingarna för taxiförarna

Taxi. Transport har strandat förhandlingarna om ett nytt avtal för taxiförarna. Beslutet togs på torsdagen, efter ännu en resultatlös förhandlingsomgång med Biltrafikens arbetsgivareförbund.

– Vi har tidigare varit öppna med att det kan bli aktuellt med konfliktvarsel just på taxiområdet. I morgon, fredag, ska vår förbundsstyrelse ta upp frågan. Då avgörs hur vi ska gå vidare, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Parterna har träffats ett flertal gånger under vintern, utan att nå en överenskommelse för taxichaufförerna. Den stora stötestenen är låglönesatsningen som ingår i det så kallade märke som LO och industrin la fast i höstas.

Taxiförare är ett låglönejobb där många kör på rakt ackord, procentlön på inkörda pengar. För dem är avtalets garantilön mycket viktig. Garantin är låg, bara cirka 20 000 kronor i månaden. Men arbetsgivarna vill ändå inte höja den i enlighet med låglönesatsningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    2 februari, 2021

    Problem med kollektivavtalet inom taxibranchen är flera. Dels är det nivån dvs att den är låg. Många taxiföretagare med kollektivavtal struntar i att betala rätt lön. Det kanske största problemet är att väldigt få taxiföretag dvs taxiåkerier har tecknat kollektivavtal.
    Kommuner, landsting och regioner måste ställa krav vid upphandling att samtliga aktörer i HELA kedjan måste åtminstone ha kollektivavtalsliknande avtal och att dessa följs.

  2. Anders:
    1 februari, 2021

    Inför att det skall vara obligatoriskt att teckna kollektivavtal.

  3. L. Norman:
    1 februari, 2021

    Väntar spänt på att få höra hur styrelsen går vidare.
    Helt klart är att det måste hända något radikalt om branschen ska överleva.

  4. David Araya del Valle:
    29 januari, 2021

    Hej!

    Finns bara tre kommentarer? Finns inga fler som bryr sig om detta?

    //David Araya del Valle

  5. Marianne:
    28 januari, 2021

    Det vore bra att komma tillrätta med överetableringen i Taxibranschen också.

  6. Peter H:
    28 januari, 2021

    Äntligen händer det något för att få upp våra löner.

  7. Urban Hjärne:
    28 januari, 2021

    Kör heltid taxi och skulle vara nöjd om jag lyckades köra in 20 000kr i månaden numera!

  8. Hakim:
    28 januari, 2021

    Ta bort Uber och Bolt så blir det bättre i taxibranschen.

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.