Transport strandar förhandlingarna

Förhandlingarna om ett nytt åkeri- och terminalavtal har strandat. Efter tre intensiva dagar väljer Transport att avbryta överläggningarna. – Av allt att döma kommer vi att varsla om stridsåtgärder. Beslutet tas formellt av förbundsstyrelsen på tisdag nästa vecka, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivarförbund, BA, har haft olika strategier. Facket gick in i förhandlingarna med få krav, som i grunden byggde på LO:s så kallade samordning.

BA la fram en lista på 20 krav där många skulle innebära rejäla försämringar för arbetstagarna. Det handlade bland annat om förlängd provanställning, frysta traktamentsersättningar och att förarna själva ska få betala sina digitala förarkort.

Arbetsgivarlägret gick tidigt ut med att man – liksom industrins parter – ville ha ett långt avtal. Förslag lades fram om 38 månader, med lönehöjningar på samma nivåer som andra LO-förbund precis fått.

Transports ledning är kritisk mot att industrin, Handels och Byggnads nu tecknat avtal som ligger långt från den ursprungliga LO-samordningen. Men Transport deklarerade att man ändå kunde tänka sig ett långt avtal – förutsatt att det gav något i utbyte till arbetstagarna.

– Vi hade flera viktiga frågor på bordet. Bland annat alkotesterna, beställaransvaret, men framför allt en reglering av personalinhyrningen, förklarar Lars Lindgren.

Parterna diskuterade bemanningsfrågan i omgångar. För Transport är det angeläget att stoppa en utveckling där fast anställda sägs upp och ersätts med inhyrda.

BA, som är skeptiska till en reglering, begärde tid för att skriva ihop ett förslag.

På eftermiddagen fick Transports delegation ta del av BA-förslaget.

– I våra ögon var det mest snömos. Det skulle inte förändra någonting på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.

En enig delegation sa nej. Konsekvensen blir att Transport strandar förhandlingarna. Lindgren säger:

– Vi är tillbaka på ruta noll. Nu backar vi bandet och kräver ettårigt avtal och minst 860 kronor mer i månaden. Man ska vara klar över att Transport i och med det utmanar hela systemet och de överenskommelser som andra LO-förbund träffat.

Transport kräver ett högre belopp än andra förbund. Orsaken är att Transport i de senaste avtalsrörelserna inte legat i fas med övriga LO. Förbundets medlemsgrupper har heller inte den löneglidning som blivit legio inom industrin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".