”Transport ska försvara kollektivavtalen till varje pris”

– Transport ska visa vägen i kampen mot den ekonomiska brottsligheten, bygga en stark organisation på arbetsplatserna och till varje pris försvara våra kollektivavtal. Det deklarerade förbundsordförande Lars Lindgren när han öppnade Transports kongress i Örebro på lördagseftermiddagen.

”Transport ska försvara kollektivavtalen till varje pris”

202 kongressledamöter, som valts ut att representera sina kollegor på förbundets trettiotredje kongress, hade samlats på Conventum i Örebro. Framför dem på borden låg tjocka luntor med över 300 motioner som ska betas av under sammanlagt sex dagar.

Under kongressen ska också en ny ledning för kommande fem år väljas. Någon motkandidat till Lars Lindgren som ordförande finns inte, men en knäckfråga är om förbundsstyrelsens verkställande utskott ska bestå av tre eller fyra ledamöter.

Lindgren har lett Transports under de senaste fem åren. Han beskrev dem som tuffa och intensiva ” med nedskärningarna i välfärdspolitiken och allt annat djävulskap som borgarna hittat på”.

– Att sätta sig ner och luta sig tillbaka finns det inte tid till. Vi ska visa vägen när det gäller hur man bygger upp en stark, ansvarstagande och modern facklig organisation, förklarade han.

Lars Lindgren stack inte under stol med den backe facket stretat uppför under senare år. Han räknade upp medlemstapp, krisande ekonomi, borgerlig regeringspolitik och ökande internationalisering. Men i stället för att fastna i eländesbeskrivningar manade han till moteld:

– Vi ska analysera verkligheten, finna strategier och tillämpa dem.

I den stora motionsfloran, som nu ska behandlas, finns förslag om allt från förbud för bemanningsföretag, till indragning av inkomstförsäkringen för arbetslösa, bekämpning av rasism och gratis medlemskap för unga. Kanske kommer ett antal av förslagsställarna att känna sig nedslagna av den sittande förbundsstyrelsens nekande svar till förslagen. Dem försökte Lars Lindgren lugna med att ledningen ofta inte var emot själva inriktningen i ideerna:

– Styrelsen kan i allt väsentligt dela motionärens uppfattning, men vilja undvika låsningar. Det kan till exempel handla om att kraven redan förverkligats eller att det finns alternativa metoder. I grund och botten är jag helt övertygad om att det finns en stor enighet kring vilka frågor som ska drivas och i vilken riktning vi bör påverka utvecklingen i vårt förbund, i våra branscher, i Sverige och EU.

Lindgren slog också ett slag för förbundets unga som nyligen klivit in i Transport och ska staka ut framtiden. Unga som i dag verkar på en betydligt otryggare arbetsmarknad, med mer eller mindre korta och tillfälliga anställningar.

På försommaren arrangerade Transport sitt tredje Ungdomsforum med medlemmar upp till 30 år. Några av ungdomarna därifrån passade, i en film som visades på kongressen, på att skicka en hälsning till ledamöterna i salen:

– Många av oss har över 30 år kvar på arbetsmarknaden, där inte mycket blivit bättre under de senaste åren. Kom ihåg att vi ungdomar inte bara är framtiden. Vi finns här och nu!

Budskapet möttes med applåder innan rockartisten Nina Söderqvist tog vid. Om hennes bejublade framförande av den gamla låten, ”Highway to hell” gav en fingervisning om kommande kongressdagar får framtiden få utvisa.

 

Fotnot. Direktsändningar från Transports kongress går att följa via förbundets webb, www.transport.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".