Transport satsar på unga när ministern raggar jobb

Regeringen ber om hjälp. Fack och arbetsgivare i olika branscher har träffat arbetsmarknadsministern Ylva Johansson för att prata ihop sig om hur nyanlända ska kunna få de jobb de är utbildade till – i yrken där det saknas folk i Sverige. Transport styr i stället in på hur unga lastbilschaufförer utan jobb ska bli anställningsbara.

– Språkbarriären är så hög, säger Transports ordförande Lars Lindgren efter mötet på arbetsmarknadsdepartementet. Man måste kunna svenska hyggligt för att få jobb i våra branscher och andra serviceyrken.

Med på samma trepartssamtal som Lars Lindgren var LO-förbund som Fastighets, Hotell- och restaurang samt Handels. Från tjänstemännen kom Jusek och Unionen. Dessutom var arbetsgivarna i samma branscher representerade.

Frågan var alltså hur nyanlända invandrare ska ges en knuff in på arbetsmarknaden.  Ylva Johansson (S) och statssekreteraren Irene Wennemo är ute efter olika ”snabbspår”, där nyanländas utbildning och kompetens ska kunna matchas mot företagens behov.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) svarade med en detaljerad handlingsplan för hur unga, arbetslösa lastbilsförare ska komma in i branschen. Oavsett var de kommer ifrån. Projektet har en prislapp på cirka fyra miljoner kronor som fack och arbetsgivare hoppas på statligt bidrag till.

Natali Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson, berättar att det förslaget hamnar bland alla andra idéer som Irene Wennemo samlar in den närmaste månaden.

– Allting är fortfarande väldigt öppet, säger hon och berättar att känslan på departementet är mycket positiv efter de inledande trepartssamtalen.

Lars Lindgren berättar gärna mer om handlingsplanen för att underlätta för unga, arbetslösa lastbilschaufförer att få jobb.

– Många av dem har kanske bara C-behörighet, medan åkerierna nästan alltid anställer folk som får köra tyngre fordon också. Det saknas uppåt 6 000 chaufförer, men arbetsgivarna vill ha flexibiliteten som det ger att de flesta kan köra alla bilar.

Projektet är tvåårigt och ett försök har pågått en kortare period i Skåne. Idén bygger på individuella åtgärdsplaner för de unga arbetslösa och sedan dels fortbildning via Arbetsförmedlingen, dels lärande direkt ute på arbetsplatser. Där tar handledare, som fått sin utbildning via Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, hand om de unga. Resultatet ska bli högre kompetens hos dem som söker chaufförsjobb.

– Det här kan bli ett sätt att hjälpa våra medlemmar som saknar tillräcklig utbildning och kunskap för de lediga chaufförsjobben, säger Lars Lindgren.

Ett jobbprojekt som handlar om lager- och terminalarbetare är också på gång i transportbranschen. Där handlar det om att validera utbildning och kunskaper inhämtade i ett annat land till svenska förhållanden. Där är detaljerna inte färdiga än.

Och söder om Stockholm pågår sedan åtta år yrkesutbildningen Svenska för lastbilsförare på SFI Söderort. En majoritet av de invandrade lastbilschaufförerna får jobb efter den vuxenutbildningen, som Transportarbetaren skrev om förra veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.