Transport rustar för ny avtalsmatch

Direkt efter påsk inleder Transport förhandlingar om nya löner för åkerichaufförer, terminalare och miljöarbetare. En vecka senare, den 8-9 april, står bevakningspersonalen på tur. Samtidigt gnisslar det rejält mellan ett par andra LO-förbund som är i slutspurten av avtalsmatchen.

Transports största löneavtal, Transportavtalet, löpte ut redan den sista februari. Samma sak gäller uppgörelsen för sopgubbarna.

För att inte trassla till förhandlingarna inom industrin avvaktade förbundet med att gå in i realförhandlingar med motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA.

Men efter påskhelgen är det alltså dags. Till den 2-3 april har Transport kallat in chaufförernas och terminalarnas stora förhandlingsdelegation. Förbundsjurist Marcel Carlstedt säger:

– Målet är att teckna ett nytt avtal första veckan. Från Transports sida valde vi att inte trassla till det genom att köra i gång samtidigt med industrin. Då förväntar vi oss att BA inte krånglar nu.

– När vi träffades i vintras presenterade BA en lång lista med helt orealistiska försämringar för våra medlemmar. Den visan duger inte nu. Då kan vi lika gärna varsla om konflikt direkt.

Transport gick ursprungligen ut med bara tre krav. Det vill säga ett tolv månader långt avtal, 860 kronor i lönelyft och en begränsning av företagens möjlighet att hyra in personal.

Under vintern har en ny het fråga seglat upp. Det handlar om Arbetsdomstolens, AD:s, syn på alkotester. I februari kom en omdebatterad dom som öppnar för kundföretag, ”tredje man”, att testa inte bara egen personal – utan också besökande chaufförer.

– Domen är extremt illavarslande, säger Marcel Carlstedt. Jag förstår faktiskt inte hur arbetsgivarna kan tycka att den är bra. Att parterna, fack och arbetsgivare, kan göra upp om olika saker välkomnar jag. Men här handlar det om något helt annat.

– Vi kan få en utveckling där yrkesgrupper som sopgubbar, väktare och åkerichaufförer tvingas underkasta sig alla möjliga former av kontroller ute hos kunderna. Vad godkänner AD nästa gång? Urinprov för att kolla spår av droger? Eller krav på utdrag ur belastningsregistret?

Målet för Transport är nu att driva igenom regler i åkeriavtalet, som hindrar arbetsgivarna från att sparka anställda som vägrar gå med alkotester och andra integritetskänsliga kontroller.

Enligt Carlstedt är det viktigt att få med skrivningen även i andra avtal, exempelvis miljöarbetarnas. Deras delegation kommer att kallas in den 4-5 april. Veckan efter väntar väktare, ordningsvakter och annan personal i bevakningsbranschen.

När LO-förbunden diskuterade gemensamma avtalskrav enades man om en ”samordning” som förenklat innebär ettårigt avtal och lönelyft på 700 kronor för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

Nu är IF Metall och de övriga industrifacken igång och förhandlar om ett treårigt avtal. Hur ser Transport på det?

Marcel Carlstedt igen:

– Med rätt innehåll kan vi väl tänka oss en lång avtalsperiod. Men då måste medlemmarna få betalt för att de säljer fredsplikt under lång tid framöver. Min uppfattning är att avsteg från ettårsavtal ska beslutas i LO-styrelsen, inte av ett enskilt förbund.

IF Metall och de övriga tre industrifacken i LO är inne i slutfasen av sina löneförhandlingar. Facken har sagt nej till bud på 5,5 procent på tre år.

Byggnads och Elektrikerna har också klättrat upp i ringen. Byggnads varslade om strejk, sedan förhandlingarna kört fast. Det statliga Medlingsinstitutet valde då att utnyttja sin möjlighet att skjuta upp varslade stridsåtgärder i 14 dagar.

Elektrikerna har retat upp IF Metall genom att lägga ett konfliktvarsel som slår direkt mot tillverkningsföretag inom industrin. En av tvistefrågorna mellan de två facken är huruvida Elektrikerna förankrat sitt varsel i LO-styrelsen, i enlighet med LO:s stadgar, innan det lades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".