Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Det säger Transports internationella och politiska sekreterare Magnus Falk, som träffade departementets tjänstemän via videolänk.

– Det var ett allra första möte. Om några veckor kommer det att börja röra på sig och finnas mer att ta på, spår han.

Så sent som i somras fattade EU-parlamentet det slutgiltiga beslutet om förändringarna i transportsektorn, som tragglats fram och tillbaka i flera år. Tanken med de nya bestämmelserna är att skapa en mer jämlik konkurrens i åkeribranschen. Utlandsförarna som kör i Europa ska också få bättre villkor och högre löner.

Formellt började de nya reglerna för kör- och vilotider gälla redan i går, den 20 augusti. Fler förändringar träder i kraft om 18 månader och nya regler kring smarta färdskrivare ännu längre fram, berättar Magnus Falk.

– Men i väntan på att de ska implementeras befinner vi oss i ett slags vakuum. Vi har inte lagstiftning som täcker alla förändringar. Nya lagar och system måste nu tas fram när det gäller exempelvis veckovila i hytten och sanktioner för åkerier som bryter mot reglerna.

Transport har tidigare förordat Danmarks åkerimodell. Den innebär bland annat att utländska transportföretag måste anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som inte betalar danska avtalsenliga löner riskerar böter på minst 35 000 danska kronor. Blir företaget åter stoppat för fusk höjs böterna med 100 procent till 70 000 kronor för nya förseelser.

Den danska lagstiftningen, som politikerna klubbade i början av året, medför också ett pengatillskott för att sköta kontrollerna. Uppgiften landar i första hand hos polisen.

– Danmarks modell är lysande. Systematiken i sanktionssystemet gör att man kommer åt lagbrotten på ett annat sätt, kommenterar Magnus Falk.

Kontakter med Sveriges Åkeriföretag och BA (Biltrafikens arbetsgivareförbund), på arbetsgivarsidan pekar på att fack och arbetsgivare tycker ganska lika i frågan, förklarar han.

Samtidigt är flera statliga utredningar i omlopp, som rör branschen. Magnus Falk räknar upp utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg, som ska slutredovisas senast den 1 mars 2021. Liksom en tidigare utredning om vägskatt för både svenska och utländska lastbilar och ekipage.

– Mycket är på gång, konstaterar han.

Även nya möten med arbetsgivarorganisationerna.

Vad är knepigast när det gäller att införa mobilitetspaketet i Sverige?

– Att bestämma sig och sätta ner foten, anser Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.