Transport polisanmäler kontrollföretag

Bolaget Precont marknadsför sig som störst i Sverige på kontrolltjänster, bland annat utpasseringskontroller. Men företaget saknar auktorisation och är polisanmält. I höst tar åklagare Ola Tingvall ställning till om åtal ska väckas.

Den som Googlar på internet hittar många företag som säljer utpasseringskontroller. Flera av dem är inte auktoriserade som bevakningsföretag. Ett av dem är alltså Precont, som omsatte närmare 21 miljoner kronor förra året.

Bolaget har i flera år fört en kamp mot myndigheterna. Vd Robert Malmqvist hävdar att det inte behövs auktorisation för att bedriva utpasseringskontroller. Malmqvist är noga med ordvalet.

– Precont utför utpasseringskontroller. Inte hemgångskontroller, säger han.

Trots att företaget anser att lagen inte kräver utbildade väktare för utpasseringskontroller, har man ändå sökt auktorisation hos länsstyrelsen. Det blev nobben. Precont har överklagat till domstol och kommer sannolikt att få auktorisation.

Den juridiska tvisten har pågått i mer än två år. Under tiden har Precont fortsatt sälja in utpasseringskontroller hos företag som Elgiganten, Åhléns och flygplatserna Sturup, Landvetter och Arlanda.

Transport har polisanmält Precont. Malmöavdelningens ombudsman Peter Lundström säger:

– Det är viktigt med ordning och reda i bevakningsbranschen. Hemgångskontroller är en känslig uppgift där Rikspolisstyrelsen slagit fast att det krävs uniformerade utbildade väktare. Utan krav på auktorisationen blir det fritt fram för vem som helst, även kriminella motorcykelgäng, att erbjuda den här tjänsten.

I bevakningslagen står det inte uttryckligen att hemgångs- eller utpasseringskontroller är auktorisationspliktig verksamhet. Men Rikspolisstyrelsen, RPS, tar upp frågan i sina föreskrifter.

Där nämns hemgångskontroll som exempel på stationär och ronderande bevakning.

Lars Sjöberg, kommissarie på RPS rättsavdelning, bekräftar att polismyndigheten anser att hemgångskontroller kräver auktorisation.

RPS slår också fast att hemgångskontroller inte kan likställas med butikskontroller. Där har kontrollanter som ingriper mot kunder rätt att vara civilklädda. Vid hemgångskontroller krävs alltid uniformerad väktare, enligt RPS.

I nuläget finns inget rättsfall där auktorisationsfrågan prövats i domstol. I Stockholm slog polisen till mot en av Preconts anställda under en pågående hemgångskontroll. Det blev polisutredning och senare i höst väntas åklagare Ola Tingvall besluta om ärendet ska drivas vidare till åtal.

– Precont har utfört kontrollerna på många platser i Sverige. Det är mycket som talar för att företaget brutit mot de regler som gäller, säger Tingvall som i övrigt är förtegen.

 

Preconts vd Robert Malmqvist vill inte ställa upp på en intervju för Transportarbetaren. Han begär i stället att få frågorna skriftligt och levererar sedan svar via mejl ett par dagar senare.

Här är frågor och svar. Svaren som ursprungligen upptog tre hela A4-sidor är kortade.

Om Precont anser att det föreligger en skillnad mellan hemgångs-

och utpasseringskontroller – vari består den?

”Vi kan inte svara på exakt vilka moment som statuerar en hemgångskontroll. Det framgår inte av gällande lagstiftning, och inte heller av RPS föreskrifter. Personal hos ett bevakningsföretag ska däremot bära väktaruniform, och har ofta instruktion att ingripa. Vi ser inte vår tjänst som en väskkontroll, bara för att ett av momenten kan bestå av att fråga om personen helt frivilligt vill uppvisa medhavd påse eller väska.”

Rikspolisstyrelsen, RPS, anser uppenbarligen att de kontroller som Precont utför kräver att företaget har auktorisation som bevakningsföretag. Varför följer inte Precont RPS föreskrifter?

”Precont agerar inte i strid med RPS föreskrifter. Det är oklart huruvida RPS som myndighet ger uttryck för en sådan åsikt. Det vi känner till är att en enskild tjänsteman vid RPS har framfört synpunkter. Men det är varken RPS eller enskilda tjänstemän vid myndigheten som utformar lagstiftningen.”

Att kontrollera människors väskor är i Arbetsdomstolens ögon ett stort ingrepp i den personliga integriteten. Varför är det inte angeläget att den uppgiften utförs av utbildade och legitimerade väktare?

”Det ska återigen framhållas att tjänstens utförande bygger på fullständig frivillighet hos de personer som blir tillfrågade. Det är alltså inte fråga om något ingripande. Förfarandet är därför inte att jämställa med ett ingrepp i den personliga integriteten.”

Precont hävdar att utpasseringskontrollen/väskkontrollen är frivillig. Men hur frivilligt är det om arbetsgivaren, det vill säga er kund, samtidigt hotar sina anställda med sparken – eller andra påföljder – om personalen inte följer kontrollantens uppmaning eller förfrågan?

Har ni som tjänsteleverantör reglerat detta i era kundavtal? Har Precont försäkrat sig om att kunden inte säger upp eller avskedar personal som säger nej till Preconts kontroll?

”Förhållandet mellan arbetsgivaren och den enskilde medarbetaren regleras av anställningsavtal, kollektivavtal och andra arbetsrättsliga regler. Det är ett förhållande som vi inte har någon insyn i, och inte heller har någon anledning att kommentera. Vad sedan beträffar innehållet i de affärsförbindelser som Precont har med sina uppdragsgivare är det inget vi kommenterar offentligt.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).