Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Close
Stockholms centralstation.
Close
Avtal 2020

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

I många år har taxinäringen brottats med överetablering och dålig lönsamhet. Problemen förvärrades av pandemin.

Vid förhandlingsbordet har Transport och arbetsgivarna diskuterat branschens framtid ingående. I praktiken är parterna överens om att tillsätta en arbetsgrupp som ska granska näringen och den utbredda osunda konkurrensen från företag utan kollektivavtal.

– Så långt är det positivt, säger Tommy Wreeth.

Det stora bekymret är alltså lönerna och löneutrymmet. Taxiförarna är en låglönegrupp och Transport kräver samma lönelyft som andra yrkesgrupper fått. Alltså 5,4 procent på 29 månader. (Från det kommer en mindre avräkning för en förbättring av avtalspensionen. För taxiförarna blir den låg, bara 0,11 procentenheter.)

Den stora stötestenen är vad lönehöjningarna ska baseras på. I förhandlingarna hävdar arbetsgivarna att snittlönen för landets förare bara är drygt 25 300 kronor i månaden.

Tommy Wreeth säger:

– Det är ytterst oklart hur arbetsgivarna räknat fram den siffran. Men skulle den stämma hävdar vi att taxiföretagen ska betala efter den låglönesatsning som ligger med i det så kallade märket.

Låglönesatsningen, som ibland kallas knäet, innebär att alla yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska ha samma löneökning som om de tjänat just 26 100. Det ger lite mer i plånboken än 5,4 procent.

För taxiförarna skulle ”knäet” ge en första löneökning på 772 kronor. Och ytterligare 626 kronor i omgång två. Alltså totalt 1 398 kronor på 29 månader.

– Taxiarbetsgivarna säger tvärt nej till låglönesatsningen, konstaterar ombudsman Mats H Andersson, som förhandlar tillsammans med Tommy Wreeth.

Motståndet har fått Transport att göra en egen kartläggning av förarnas löner.

Den baserar på de siffror som taxiföretagen själva rapporterat in när de ansökt om statligt permitteringsstöd för så kallade korttidsjobb under corona-krisen. Det är siffror som Tillväxtverket sedan utgår från när ersättningen från samhället betalas ut.

Transport har granskat hundratals taxiföretag över hela landet, som sökt stöd för närmare 2 500 förare. Snittlönen för dessa chaufförer ligger på cirka 27 000 kronor. Räknar man bara Stockholm hamnar den på närmare 28 000 kronor.

– Det här är uppgifter från företagen själva. Det mest rimliga är att utgå från dem när vi bestämmer snittlönen. För det kan väl inte vara så att mängder av taxiföretag är fifflare som försöker blåsa staten på pengar? säger Tommy Wreeth.

På fredagseftermiddagen valde Transport att pausa förhandlingarna med motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund. Skulle det komma ett konfliktvarsel blir det Transports första under den pågående avtalsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ingemar Johansson:
    30 december, 2020

    Grundlön på 26000:- tillsvidareanställd och ett tilläg på 1500 :- om man kör färdtjänst heltid inte orimligt då det ställs krav från kommun på en fungerande färdtjänst .Den låga lönen idag är mycket beroende på ersättningskravet mot kommun vid upphandling.

  2. Asghar Esmaiilzadeh:
    29 december, 2020

    Precis, man ska utgå från företagens information som har sökt stöd från staten, det är rimligt, annars i den här pandemin har taxianställda det jättesvårt med ekonomin och det måste bli ett rimligt avtal vilket i längden gynnar både anställda och arbetsgivarna. Det vore mycket bra om alla taxiföretag gick med på kollektivavtal också så att taxianställd känner sig trygga.

  3. Carl:
    26 december, 2020

    En snittlön på 27000 i övriga riket, och 28000 i Stockholm, bra betalt om den baseras på högst 166,4 timmars arbetstid per månad. Då finns det väl stort utrymne att höja den sk garantilönen?
    I samband med offentligaupphandlingar har det i vissa fall ställts krav på bla löner. Följs det upp?

  4. Per eric Iarsson:
    22 december, 2020

    Vilken planet kör dom taxi på med 27000 tusen i månaden om dom kör 40 timmars vecka

  5. Mats Hedfors:
    22 december, 2020

    Alla som uppger vad de tjänar måste ta hänsyn till arbetad tid, och räkna ner till heltid om man gjort mer än heltid. På samma sätt som att de som jobbar deltid räknar upp till heltid. Då ser man att en kanske vanligare heltidslön ligger på 20-21000 kr. Suck.

  6. "Johan":
    21 december, 2020

    Jan skrev: "Det är i mina ögon ytterst osannolikt att en massa taxiförare i Stockholm tjänar 28 000 kronor genom att jobba normal heltid, 166,4 timmar".

    Du har alldeles rätt i ditt antagande. Jag känner ingen - notera INGEN - taxiförare som arbetar 166.4 timmar/månad som tjänar dessa pengar. När jag har kört (extra) så vet jag att arbetspassen oftast ligger på 11-13 timmar/dag och i de flesta fall kör förarna sex dagar per vecka. Detta ger 72 timmars arbetsvecka eller 288 timmar per månad. Trots att jag känner många som är erfarna - och som vet var kunderna finns - så kommer dessa förare ytterst sällan upp i 28 000/månad. Och då med 288 timmar (122 timmars övertid) arbetade. Dag som natt, julafton som nyårsafton, storhelger...samma 36% på inkört netto. De åkerier som exempelvis hör till Taxi Stockholm, eller Cabonlines, anammar oftast garantilön, men definitivt inte alla, och då de flesta taxiförare faktiskt bara kör extra så tillämpas enbart ren procentlön. Noll OB, noll tillägg, noll någonting. Mitt tips till dig som kanske undrar vad den faktiska timlönen hamnar på så är det bara att räkna...runt 25 000/månad brutto...delat med 288 arbetade timmar...ja, du förstår ju själv...

    Ett par andra saker som är lite "off topic" men nog så viktiga:

    1. Ett flertal åkerier har sedan en tid tillbaka börjat debitera taxiförarna för skador på fordonen genom att dra av reparationera på lönen. Arbetstagare har ett mycket begränsat skadeståndsansvar gentemot arbetsgivare och om det ”bara” är en olyckshändelse så är det företaget som får stå för det men detta är det få åkare som förstår - eller ens vill förstå. Det finns till dags dato flera fall där arbetsgivare har dragit av reparationer på den anställdes lön och där dessa fall sedan hamnat i Arbetsdomstolen. Så kallad kvittning är nämligen otillåten enligt kvittningslagen, vilket bara detta borde ge normala arbetsgivare inom taxibranschen kalla fötter. Min rekommendation är att du som kör taxi står på dig och vägrar att acceptera tilltag som dessa. Juridiken är nämligen på din sida.

    2.Slutligen: Covid-19-körningar och skyddsutrustning. Taxi Stockholm erbjuder just nu förarna att själva, via bolaget eller ett lokalt apotek, köpa munskydd för sina egna pengar. Annars blir man av med sitt "covidattribut" och i och med detta största delen av sin redan usla lön. DU, som förare, ska alltså för egna pengar köpa skydd för att Taxi Stockholm kräver detta. Vore det inte mer klädsamt av Taxi Stockholm att istället se till att just munskydd och handskar delades ut gratis till redan hårt pressade taxiförare? Personligen känner jag inte till ett enda företag i hela Sverige som behandlar sin personal på detta sätt och som - faktiskt - på detta sätt åsidosätter både förarnas och kundernas säkerhet. Gör om, gör rätt och ta ert förbannade ansvar!

    Att inte taxiförarna en gång för alla sätter ned foten och kräver arbetsvillkor som åtminstone liknar något som hör hemma i 2000-talet är för mig en fullständig gåta och ytterligare en anledning för mig att frankt säga: organisera er!

    Trots allt - god jul och ta hand om er

  7. Jan Lindkvist:
    21 december, 2020

    Hur då "tror er"? Hur då "fake news"? Det framgår väl ganska tydligt i artikeln att siffrorna baseras på uppgifter som taxiföretagen själva lämnar till Tillväxtverket. Uppgifter som facket får ta del av. Om siffrorna är sanna är förstås en helt annan fråga. Det är i mina ögon ytterst osannolikt att en massa taxiförare i Stockholm tjänar 28 000 kronor genom att jobba normal heltid, 166,4 timmar.

  8. Peter H:
    21 december, 2020

    Äntligen

  9. Rolf Karlsson:
    19 december, 2020

    visa mig papper på att förarnas snittlön i Stockholmsområdet ligger på 28.000 kr/mån så tror jag er annars Fake news...

  10. Saied Tagavi:
    18 december, 2020

    Vi måste agera NU annars blir det aldrig. Vi har sedan 1992 har haft nästa samma procentlön 36-37 % .
    Procentlönen kan minskar om taxi växlar så önskar. Taxi Stockholm har beslöt att minska procentlönen från 37 %
    till 36 %. från inkörd efter momsavdraget.
    Vi vill ha månadslön och arbetstidsschema och kollektivavtal liksom lastbilsförarna. Andra branscher förhandlar för att få högre lön men bransch idag kan karakteriseras som den modern slavarbete. Många seriösa taxi företag betalar skatt i enlighet med kollektivavtal , deras anställda har också kollektivavtal men i en del andra taxibolag taxiförarna saknar kollektivavtal och på det sätt betalar inte åkare avtalspension och försäkring.
    Vi i Transport Taxi & Bussektion i avd. 5 ser positiv på Tommy Wreeth och Mats Anderssons agerande i förhandlingar.

Lästips:

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.