Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Close
Stockholms centralstation.
Close
Avtal 2020

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

I många år har taxinäringen brottats med överetablering och dålig lönsamhet. Problemen förvärrades av pandemin.

Vid förhandlingsbordet har Transport och arbetsgivarna diskuterat branschens framtid ingående. I praktiken är parterna överens om att tillsätta en arbetsgrupp som ska granska näringen och den utbredda osunda konkurrensen från företag utan kollektivavtal.

– Så långt är det positivt, säger Tommy Wreeth.

Det stora bekymret är alltså lönerna och löneutrymmet. Taxiförarna är en låglönegrupp och Transport kräver samma lönelyft som andra yrkesgrupper fått. Alltså 5,4 procent på 29 månader. (Från det kommer en mindre avräkning för en förbättring av avtalspensionen. För taxiförarna blir den låg, bara 0,11 procentenheter.)

Den stora stötestenen är vad lönehöjningarna ska baseras på. I förhandlingarna hävdar arbetsgivarna att snittlönen för landets förare bara är drygt 25 300 kronor i månaden.

Tommy Wreeth säger:

– Det är ytterst oklart hur arbetsgivarna räknat fram den siffran. Men skulle den stämma hävdar vi att taxiföretagen ska betala efter den låglönesatsning som ligger med i det så kallade märket.

Låglönesatsningen, som ibland kallas knäet, innebär att alla yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska ha samma löneökning som om de tjänat just 26 100. Det ger lite mer i plånboken än 5,4 procent.

För taxiförarna skulle ”knäet” ge en första löneökning på 772 kronor. Och ytterligare 626 kronor i omgång två. Alltså totalt 1 398 kronor på 29 månader.

– Taxiarbetsgivarna säger tvärt nej till låglönesatsningen, konstaterar ombudsman Mats H Andersson, som förhandlar tillsammans med Tommy Wreeth.

Motståndet har fått Transport att göra en egen kartläggning av förarnas löner.

Den baserar på de siffror som taxiföretagen själva rapporterat in när de ansökt om statligt permitteringsstöd för så kallade korttidsjobb under corona-krisen. Det är siffror som Tillväxtverket sedan utgår från när ersättningen från samhället betalas ut.

Transport har granskat hundratals taxiföretag över hela landet, som sökt stöd för närmare 2 500 förare. Snittlönen för dessa chaufförer ligger på cirka 27 000 kronor. Räknar man bara Stockholm hamnar den på närmare 28 000 kronor.

– Det här är uppgifter från företagen själva. Det mest rimliga är att utgå från dem när vi bestämmer snittlönen. För det kan väl inte vara så att mängder av taxiföretag är fifflare som försöker blåsa staten på pengar? säger Tommy Wreeth.

På fredagseftermiddagen valde Transport att pausa förhandlingarna med motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund. Skulle det komma ett konfliktvarsel blir det Transports första under den pågående avtalsrörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ingemar Johansson:
    30 december, 2020

    Grundlön på 26000:- tillsvidareanställd och ett tilläg på 1500 :- om man kör färdtjänst heltid inte orimligt då det ställs krav från kommun på en fungerande färdtjänst .Den låga lönen idag är mycket beroende på ersättningskravet mot kommun vid upphandling.

  2. Asghar Esmaiilzadeh:
    29 december, 2020

    Precis, man ska utgå från företagens information som har sökt stöd från staten, det är rimligt, annars i den här pandemin har taxianställda det jättesvårt med ekonomin och det måste bli ett rimligt avtal vilket i längden gynnar både anställda och arbetsgivarna. Det vore mycket bra om alla taxiföretag gick med på kollektivavtal också så att taxianställd känner sig trygga.

  3. Carl:
    26 december, 2020

    En snittlön på 27000 i övriga riket, och 28000 i Stockholm, bra betalt om den baseras på högst 166,4 timmars arbetstid per månad. Då finns det väl stort utrymne att höja den sk garantilönen?
    I samband med offentligaupphandlingar har det i vissa fall ställts krav på bla löner. Följs det upp?

  4. Per eric Iarsson:
    22 december, 2020

    Vilken planet kör dom taxi på med 27000 tusen i månaden om dom kör 40 timmars vecka

  5. Mats Hedfors:
    22 december, 2020

    Alla som uppger vad de tjänar måste ta hänsyn till arbetad tid, och räkna ner till heltid om man gjort mer än heltid. På samma sätt som att de som jobbar deltid räknar upp till heltid. Då ser man att en kanske vanligare heltidslön ligger på 20-21000 kr. Suck.

  6. "Johan":
    21 december, 2020

    Jan skrev: "Det är i mina ögon ytterst osannolikt att en massa taxiförare i Stockholm tjänar 28 000 kronor genom att jobba normal heltid, 166,4 timmar".

    Du har alldeles rätt i ditt antagande. Jag känner ingen - notera INGEN - taxiförare som arbetar 166.4 timmar/månad som tjänar dessa pengar. När jag har kört (extra) så vet jag att arbetspassen oftast ligger på 11-13 timmar/dag och i de flesta fall kör förarna sex dagar per vecka. Detta ger 72 timmars arbetsvecka eller 288 timmar per månad. Trots att jag känner många som är erfarna - och som vet var kunderna finns - så kommer dessa förare ytterst sällan upp i 28 000/månad. Och då med 288 timmar (122 timmars övertid) arbetade. Dag som natt, julafton som nyårsafton, storhelger...samma 36% på inkört netto. De åkerier som exempelvis hör till Taxi Stockholm, eller Cabonlines, anammar oftast garantilön, men definitivt inte alla, och då de flesta taxiförare faktiskt bara kör extra så tillämpas enbart ren procentlön. Noll OB, noll tillägg, noll någonting. Mitt tips till dig som kanske undrar vad den faktiska timlönen hamnar på så är det bara att räkna...runt 25 000/månad brutto...delat med 288 arbetade timmar...ja, du förstår ju själv...

    Ett par andra saker som är lite "off topic" men nog så viktiga:

    1. Ett flertal åkerier har sedan en tid tillbaka börjat debitera taxiförarna för skador på fordonen genom att dra av reparationera på lönen. Arbetstagare har ett mycket begränsat skadeståndsansvar gentemot arbetsgivare och om det ”bara” är en olyckshändelse så är det företaget som får stå för det men detta är det få åkare som förstår - eller ens vill förstå. Det finns till dags dato flera fall där arbetsgivare har dragit av reparationer på den anställdes lön och där dessa fall sedan hamnat i Arbetsdomstolen. Så kallad kvittning är nämligen otillåten enligt kvittningslagen, vilket bara detta borde ge normala arbetsgivare inom taxibranschen kalla fötter. Min rekommendation är att du som kör taxi står på dig och vägrar att acceptera tilltag som dessa. Juridiken är nämligen på din sida.

    2.Slutligen: Covid-19-körningar och skyddsutrustning. Taxi Stockholm erbjuder just nu förarna att själva, via bolaget eller ett lokalt apotek, köpa munskydd för sina egna pengar. Annars blir man av med sitt "covidattribut" och i och med detta största delen av sin redan usla lön. DU, som förare, ska alltså för egna pengar köpa skydd för att Taxi Stockholm kräver detta. Vore det inte mer klädsamt av Taxi Stockholm att istället se till att just munskydd och handskar delades ut gratis till redan hårt pressade taxiförare? Personligen känner jag inte till ett enda företag i hela Sverige som behandlar sin personal på detta sätt och som - faktiskt - på detta sätt åsidosätter både förarnas och kundernas säkerhet. Gör om, gör rätt och ta ert förbannade ansvar!

    Att inte taxiförarna en gång för alla sätter ned foten och kräver arbetsvillkor som åtminstone liknar något som hör hemma i 2000-talet är för mig en fullständig gåta och ytterligare en anledning för mig att frankt säga: organisera er!

    Trots allt - god jul och ta hand om er

  7. Jan Lindkvist:
    21 december, 2020

    Hur då "tror er"? Hur då "fake news"? Det framgår väl ganska tydligt i artikeln att siffrorna baseras på uppgifter som taxiföretagen själva lämnar till Tillväxtverket. Uppgifter som facket får ta del av. Om siffrorna är sanna är förstås en helt annan fråga. Det är i mina ögon ytterst osannolikt att en massa taxiförare i Stockholm tjänar 28 000 kronor genom att jobba normal heltid, 166,4 timmar.

  8. Peter H:
    21 december, 2020

    Äntligen

  9. Rolf Karlsson:
    19 december, 2020

    visa mig papper på att förarnas snittlön i Stockholmsområdet ligger på 28.000 kr/mån så tror jag er annars Fake news...

  10. Saied Tagavi:
    18 december, 2020

    Vi måste agera NU annars blir det aldrig. Vi har sedan 1992 har haft nästa samma procentlön 36-37 % .
    Procentlönen kan minskar om taxi växlar så önskar. Taxi Stockholm har beslöt att minska procentlönen från 37 %
    till 36 %. från inkörd efter momsavdraget.
    Vi vill ha månadslön och arbetstidsschema och kollektivavtal liksom lastbilsförarna. Andra branscher förhandlar för att få högre lön men bransch idag kan karakteriseras som den modern slavarbete. Många seriösa taxi företag betalar skatt i enlighet med kollektivavtal , deras anställda har också kollektivavtal men i en del andra taxibolag taxiförarna saknar kollektivavtal och på det sätt betalar inte åkare avtalspension och försäkring.
    Vi i Transport Taxi & Bussektion i avd. 5 ser positiv på Tommy Wreeth och Mats Anderssons agerande i förhandlingar.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.