Transport och HF möts efter strandade hamnförhandlingar

I dag, måndag, har Transport träffat representanter för Hamnarbetarförbundet, HF. Förbunden diskuterade den aktuella situationen efter att Transport strandade förhandlingarna om ett nytt avtal i förra veckan.

– Vi vill hålla våra kamrater i HF informerade om utvecklingen i avtalsförhandlingarna, förklarade Transports förbundsordförande Lars Lindgren när han kom ut från mötet på Transports förbundskansli i Stockholm.

Transportarbetareförbundets senaste avtal med arbetgivarorganisationen Sveriges hamnar löpte ut den 31 augusti, men parterna har stått långt ifrån varandra. Den stora tvistefrågan gäller inflytandet över arbetstiderna, där arbetsgivarna vill ha betydligt mer att säga till om, medan arbetarna och facket envist stretar emot. Inflytande går inte att värdera i pengar, anförde Transports förbundsjurist efter att förbundet strandat förhandlingarna den 3 september.

Transport och HF har, till och från, haft en frostig relation även om förbunden nu beskriver klimatet som gott. Inför eventuella stridsåtgärder väljer man att kraftsamla ihop.

Erik Helgeson är förtroendeman på HF, i Göteborgs hamn. Han säger:

– Transport och vi har en gemensam bild av problemet i hamnarna och vad som behöver göras. Arbetstidens förläggning är en fråga som vi måste ta strid om.

Han pekar på att Transport ”äger” och tecknar avtal med arbetsgivarna, men att förbundet kan begära sympatiåtgärder från Hamnarbetarförbundet.

– Vi har diskuterat det och är beredda att säga ja, om vi får en formell förfrågan. Jag uppfattar det som en utbredd uppfattning bland hamnarbetarna att vi ska slåss för att få behålla det begränsade inflytande vi har över arbetstiden i dag.

Ändå har Sveriges hamnar agnat ett ganska ”fett bete” och erbjudit 1 200 kronor i lönelyft för en 14 månaders period?

– Det kan låta mycket, på kort sikt, om man jämför 4,1 procents lyft med Industriavtalets generella på 2,6 procent. Men räknar man ut vad arbetsgivarsidans motkrav skulle kosta i förlorad ob-ersättning, så skulle det betyda en ekonomisk förlust för oss. Det inflytande vi skulle förlora går heller inte att mäta i pengar.

– Så även om arbetsgivarnas löneförslag vid en första anblick ser högt ut är det ändå ett skambud på lång sikt.

Helgeson tycker att Sveriges hamnars argument om att hamn- och stuveriavtalet är gammalmodigt och behöver förnyas låter som en gammal repig skiva, som hakat upp sig.

– Jag har aldrig fattat vad som är så modernt med att gå tillbaka till 1800-talet, då arbetsgivarna hade all makt att bestämma över arbetstiderna.

Med hänvisning till dagens möte med Transport tillägger Erik Helgeson:

– Helt solklart har vi en intressegemenskap med Transport när det gäller avtalet. Vi måste agera samordnat och samfällt med en jäkla kraft. Det ska arbetsgivarna veta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.