Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.
Close
Tommy Wreeth talar på höstens första avtalsråd.
Close
Avtal 2025

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Höstens första avtalsråd inleddes med externa gäster. LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä och från arbetsgivarsidan Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

Veli-Pekka Säikkälä påminde om det tydliga mandat LO-kongressen gav om att arbeta för kortare arbetstid.

Säikkälä lyfte också vikten av tjänstgöringsgrad; för den som arbetar ofrivillig deltid är mer tid ofta av större betydelse för inkomsten än lönepåslag. Något som ser väldigt olika ut inom olika avtalsområden – inom industrin har alla i princip 100-procentiga tjänster till skillnad från inom handeln där deltid snarare är norm.

En fråga som nu ska utredas inom LO för att få svar på hur en arbetstidsförkortning kan se ut, hur mycket det skulle kosta och också vad man skulle kunna tjäna in.

Han pratade också om LO-samordningen som ska vara siffersatt tills förbunden lämnar sina svar om de deltar i den eller inte. Sista dag för att göra det är den 29 november.

Däremot ville Säikkälä inte säga när siffersättningen görs.

Veli-Pekka Säikkälä och Marcus Dahlsten.
LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä var första gästtalare. I bakgrunden syns Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Lilly Hallberg

Dahlsten och Alsén hade med sig från sina 9 000 medlemsföretag att det inte finns något som helst intresse för arbetstidsförkortning.

Däremot vill de kunna nyttja arbetstiden på ett flexibelt sätt. Svenska företag får svårt att konkurrera med till exempel Kina och USA som har helt andra arbetstider.

– Om vi ser ur ett makroperspektiv så är det ett bekymmersamt läge i Europa, sa Marcus Dahlsten och berättade vidare att hans största oro är att Kina eskalering i  Taiwan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth replikerade Dahlsten med att säga att det alltid går dåligt för Sverige och att det framför allt går väldigt dåligt så fort det är avtalsförhandlingsdags. För det fick Wreeth en spontan applåd från deltagarna som rest in till Stockholm från landets alla delar.

Efter att ha lyssnat på Veli-Pekka Säikkälä, Marcus Dahlsten och Hanna Alsén började det interna arbetet med att mejsla fram kraven. Tommy Wreeth liknar arbetet vid en julgran.

– Från början finns det många kulörta kulor i granen. Nu gäller det att plocka ner de vi vill gå vidare med, sa Tommy Wreeth.

Terminal, hamn och stuveri samlades

På höstens andra avtalsråd där ombud för avtalen terminal, hamn och stuveri samlades upprepades övningarna. Från arbetsgivarsidan Transportföretagen var Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik samt förhandlingschef väg och sjöfart och Johan Grauers, förhandlingschef hamn inbjudna. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde dagarna med att tala om bland annat arbetstidsförkortning.

– Veli-Pekka säger att den faktiska arbetstiden i Sverige är 39 timmar i veckan. Varför står det då 40 i lagen? Lagen borde bättre spegla verkligheten, sa Tommy Wreeth.

Han betonade också att det var viktigt för ombuden att verkligen gå till botten i frågan. Att kunna svara på vad som menas med arbetstidsförkortning, Är det kortare arbetsdag, mer semester eller något annat vi vill ha frågade han.

– Vi har olika system med arbetsförkortning redan i dag i vissa avtal. Kanske ska vi bygga vidare på dem i stället för att uppfinna nya system, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    2 november, 2024

    Vi som ständigt natt ska jobba Max 30 timmar i veckan ha betalt för 40 timmar i veckan sen ska lönen upp med minst 7000kr i månaden sen ska pension vara mellan 63-65 år som är chaufför då vissa är slitna i kroppen slut lön ska vara 98 procent när man gå i pension

  2. Stefan:
    31 oktober, 2024

    Jag behöver ingen högre lön,vill ha mer fritid. Jobbar 40 timmar natt/ vecka på terminal och har en minut arbetstidsförkortning per arbetad timme. Man skäms tamme fan för att berätta det för folk. Vilka andra jobbar 40 timmar natt/vecka. Ob tillägg ska vi inte prata om,varför har vi ej ob fram till arbetstiden slut,efter 06,00 är det tydligen ingen obekväm arbetstidsförkortning??

  3. Johan Larsson:
    31 oktober, 2024

    Andra avtalsrådet var inte åkeri, hamn o stuveri, utan terminal, hamn och stuteri.

  4. Kristina Sjöberg:
    31 oktober, 2024

    Tack för skarpa ögon. Jag hade rätt på två av tre ställen och nu ska det vara rätt på alla tre.

  5. Carina Bergsten:
    31 oktober, 2024

    Hej. Angående kortare arbetsvecka är det inte möjligt att använda sig av en mer utbyggd arbetstidsförkortning för då kan man få ta ut en extra ledig dag om man känner att man behöver. Jag kör tankbil med rullande 3-veckors schema och en fråga som retar mig fruktansvärt är när storhelger infaller på söndag så får jag inget extra för att jobba. Jag sitter med samma lön som vilken söndag utan att få övertid när andra sitter hemma och har trevligt med sina familjer. Kom nu inte med att alla borde få va hemma ändå för då kan våra mackar stanna då man på vissa stationer har liten kapacitet. Och jag jobbar med service till våra kunder och nöjda kunder är min stora glädje på jobbet. Jag tycker att detta skulle behöva tas upp då vi kör alla helger året runt.

  6. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Transport borde jobba för att vi på Samhall ska ha regelrätta löner på Samhall då vi har för liten lön för allt vi gör. Cheferna tar väck tillägg och sänker dom flesta till lönenivå 1 du inte fjäskar för chefen. Hur kan facket acceptera det? Inte konstigt att fackförbunden tappar medlemmar när dom står på arbetsgivarens sida. Vad är fackförbunden rädda för?

Lästips:

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.