LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Under onsdagen den 23 oktober beslutade LO:s representantskap om linjerna inför kommande års avtalsrörelse. Några siffror på lönekraven är inte presenterade. Däremot enades förbunden som är med i samordningen om en låglönesatsning, krav på att minska ofrivilliga deltider och en snabbutredning om arbetstidsförkortning.

– Vi står redo och jag måste ge uttryck för att det känns uppfriskande att vara i gång med striden för att stå upp för våra medlemmar som går till jobbet varje dag och får hela Sverige att fungera, sa LO-ordföranden Johan Lindholm vid pressträffen då LO-samordningen presenterades.

Låglönesatsningen är till för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

– Det är ett styrkebesked att vi lyckas samordna i ett första steg. För oss i Kommunal är låglönesatsningen en viktig del. Många av våra medlemmar har det tungt ekonomiskt. Vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, det är orimligt att vissa inte ska ha mat på bordet eller ha ångest för att inte ha råd att köpa vinterkläder, sa Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

I många yrkesgrupper jobbar flera med ofrivillig deltidsanställning. För arbetsgivaren kostar det oftast inte särskilt mycket att ge fler timmar, så kallad mertid, om man jämför med kostnaden för övertidsersättning för heltidsanställda.

– Vi har medlemmar som jobbar 20 timmar i veckan men varje vecka jobbar tio timmar extra. En del arbetsgivare har satt det i system. För många av våra medlemmar är det inte ett val utan enda sättet att kunna betala räkningarna i slutet av månaden. En stor del av mertidsproblematiken är att timlönen är exakt samma som när du jobbar ordinarie timmar. Det är inte dyrare för arbetsgivaren att ha dålig planering, sa Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

På LO-kongressen tidigare i år var frågan om arbetstidsförkortning en stor fråga. Där enades kongressen till slut om att föra upp frågan på dagordningen. Arbetstiden ska sänkas, helst avtalsvägen, men annars genom politiska beslut.

– Vi ska sätta i gång arbetet genom och utföra en egen utredning som ska titta på hur mycket vi ska förkorta arbetstiden och på vilket sätt, sa LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä vid presskonferensen och fortsatte:

– Sen är det naturligtvis en kostnadsfråga. Det är inte gratis att förkorta arbetstiden, även om jag tror att det finns en del vinster i att folk blir friskare. Vi kommer att lägga förslag på hur det drivs vidare, om det blir gemensamt eller i en samordning. Utredningen ska vara klar 15 maj nästa år.

Seko ville ha avtalskrav om arbetstidsförkortning och valde att reservera sig mot avtalskraven.

– Vår uppfattning är att LO-kongressen tydligt tog ställning för att arbetstidsmåttet måste sänkas. Vår uppfattning är dessutom att det arbetet bör påbörjas här och nu. Det finns ingen tid att vänta, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia till Seko.se.

Inför den förra avtalsrörelsen, 2022, var Transport också med när samordningen drog i gång. Sedan valde facket att ställa sig utanför då de siffersatta lönekraven presenterades, de ansågs helt enkelt för låga.

Också i år är Transport med innan siffersättningen. Exakt hur stora lönekrav LO ställer beslutas under de närmaste veckorna och därefter kommer Transport och de andra LO-förbunden att lämna ett slutgiltigt beslut om de ska vara med i LO-samordningen. Beslutet ska lämnas till LO senast den 29 november.

Artikeln uppdateras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.