Karl-Petter Thorwaldsson
Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till kongressen: "Utan Transport stannar Sverige".
Close
Kongress 2017

Transport – LO:s uppkäftigaste förbund

Talare. – Transport är nog LO:s uppkäftigaste förbund. Vart ska det ta vägen när ni nu fattat beslut om att bli ett kampförbund? LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson rev ner applåder på kongressen.

Arbetarfackens ordförande talade så länge att den utlovade frågestunden uteblev, så ombuden i kongresshallen i Örebro hann aldrig ställa sina frågor om avtalsrörelsens allmänt hatade märke och annat. Men den ”uppkäftiga” församlingen var ändå nöjd med hans besked:

– Det är inte lögn att säga: Utan Transport stannar Sverige.

Karl-Petter Thorwaldsson räknade upp allt från morgontidningen som landar i brevlådan, till soporna som hämtas och mjölken som levereras till affären.

– 52 procent av de varor vi handlar i butiken kommer från export, så utan transportarbetarnas arbete skulle vi stå oss slätt.

LO-ordföranden målade upp en bild av sitt femåriga samarbete med förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, som han beskrev i varma ordalag.

– Det är inte alltid enkelt att jobba med Transport. Det är en blandad kompott och Lasse och jag hade våra handgemäng, men han har ändå arbetarrörelsens kanske största hjärta. Och Transport, det måste jag säga, backar aldrig i en förhandling.

Thorwaldsson påminde ombuden om att det är de som är Transport, jobbar för förbundet ute på arbetsplatserna och på kongressens sista dag sitter med avgörande beslut för förbundets framtid i sin hand. Beröm fick församlingen också, för att man skött sig i talarstolen och talat väl om varandra, trots splittringen i två grupper.

– En sak ska ni veta. Medlemmarna bryr sig inte så mycket om er strid. Er viktigaste uppgift är att vara ett uppkäftigt förbund som står på medlemmarnas sida. Ni har ett stort ansvar. Nu går ni härifrån som ett enat förbund. Lova mig det!

Karl-Petter Thorwaldsson gav också en inblick i hur tufft särskilt Transports fackliga arbete på arbetsplatserna är, exempelvis med en avreglerad taxibransch, där taxichaufförer tvingas till 70-timmars arbetsveckor med 8 000 kronor i månaden.

– Och så det förbannade cabotageeländet! Hur kan vi gå med på att den utländska inrikestrafiken förstör en hel bransch? Det här eländet måste vi få bort.

Ännu en applåd fyllde salen när Thorwaldsson talade om utlandschaufförernas eländiga villkor på svenska lastbilsparkeringar, utan toaletter och möjligheter att duscha. Hur de lagar sin mat på gasolkök, i väntan på att någon ”jävla arbetsgivare, som inte vill betala för deras jobb”, ska ringa.

– De är arbetare som vi, bara lite fattigare. Vi måste kunna hålla ordning på det här. Det ska vara svenska löner på svenska arbetsmarknaden. Så är det bara, punkt slut.

Samma sak ska gälla nya jobb som nu dyker upp, ett efter ett på arbetsmarknaden, betonade han. Och exemplifierade med matbudsfirmorna Fodora och Uber eats.

– Så kallade plattformsföretag och allt vad de nu kallas. Men bara för att det är nya verksamheter finns det inget som säger att de som jobbar där inte ska ha svenska löner. Man ska inte ha 39 kronor i timmen för att köra ut mat. Samma villkor ska gälla för alla på den svenska arbetsmarknaden.

Thorwaldsson berättade hur han uppvaktade dåvarande statsminister Reinfeldt och den borgerliga regeringen och ”i princip möttes av hånleenden.”

– De tyckte det var bra om den service de vill ha utförs lite billigare. De vill ha klasskillnader.

När Socialdemokraterna och Stefan Löfven tog över makten gick det bättre, uppgav Karl-Petter Thorwaldsson. Han passade på att lyfta ”nyttan av facklig politisk samverkan” som lett till att Socialdemokraterna i både Sverige och så småningom Tyskland och Österrike lovat stödja Europafackens krav.

Det går ut på att den fria rörligheten inte längre ska överordnas de anställdas sociala villkor, när EU nästa gång ändrar sitt fördrag. Att ett så kallat socialt protokoll ska fogas till de ”stolsben” fördraget vilar på.

– Vi fortsätter att bjuda in land efter land och hoppas nu på Portugal för att arbetstagarnas rättigheter inte ska underordnas den fria rörligheten. Oavsett var du kommer ifrån ska du få den lön som gäller i det land du jobbar i.

Trots konservativ och liberal majoritet i EU:s beslutande församlingar hoppas LO-ordföranden på att få igenom den andemeningen i ett nytt så kallat utstationeringsdirektiv, som är på gång.

– Tyskland och Frankrike vill också ha de förändringarna. Och snart är Storbritannien, som bromsat detta, ute ur unionen.

Men även om fack och socialdemokrater lyckas klubba igenom ett mer arbetarvänligt direktiv återstår ändå ett grannlaga jobb med att få reglerna om löner och arbetsvillkor att tillämpas i medlemsländerna, påminde Thorwaldsson.

– De kommande åren väntar en jävla strid om det ute på arbetsplatserna.

Med brist på arbetskraft och en ekonomi på frammarsch är läget ändå ljusare ansåg LO-ledaren. Människor kan säga nej och byta jobb, om lönen och villkoren är för dåliga.

– Det är ju Transports affärsidé: Att säga nej och vara emot.

Skämtet möttes av fler applåder och Karl-Petter Thorwaldsson passade på att häckla den borgerliga oppositionen för påtryckningarna om enkla jobb, som påspackare på Ica, väskbärare och dörröppnare på hotell.

– Varför vill de ta bort de automatiska dörröppnarna? Har de så dålig utstrålning att de inte öppnar sig?

Karl-Petter Thorwaldsson berömde avgående tillförordnade ordföranden Markus Pettersson och nytillträdda Tommy Wreeth, som fick en blinkning:

– Han sa ju i sitt tal att ni ska börja runda märket. Så det kommer att bli tuffa tag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.