Transport kritiskt till nytt försäkringsavtal

En ny försäkringsuppgörelse ska ge mer i plånboken för föräldralediga LO-medlemmar. Men samtidigt får arbetsgivarna tillbaka miljardbelopp från det gemensamma försäkringsbolaget Afa. – Det är ett alldeles för högt pris att betala för föräldraförsäkringen, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Försäkringsuppgörelsen mellan LO och Svenskt Näringsliv blev klar i början av april. När avtalet träder i kraft vid årsskiftet får privatanställda LO-medlemmar rätt till föräldrapenningtillägg i upp till sex månader. Tillägget ger den anställde ett påslag på lönen som gör det mindre kostsamt att vara hemma med barn. På så sätt hoppas LO kunna bidra till ett jämnare uttag av föräldraledigheten mellan mammor och pappor.

Men det nya avtalet innebär också eftergifter. Föräldrapengen blir en del av det försäkringspaket som LO-medlemmar på arbetsplatser med kollektivavtal har genom försäkringsbolaget Afa. Bolaget betalar ut pengar till anställda vid till exempel arbetsskador och längre sjukfrånvaro.

I den nya uppgörelsen ingår att arbetsgivarna ska få tillbaka försäkringspremier som man tidigare betalat in till Afa. Bakgrunden är den förändring av sjukförsäkringen som har skett under alliansens tid vid makten. Eftersom färre får sjukersättning betalas också mindre pengar ut av de försäkringar som fungerar som komplement till sjukersättningen. Det har gjort att stora summor pengar ligger kvar oanvända hos Afa.

Redan under förra årets avtalsrörelse kom Svenskt Näringsliv och LO överens om att betala tillbaka premier som betalats in till avtalsgruppförsäkringen (AGS) under åren 2007 och 2008. Den överenskommelsen gav arbetsgivare inom privat näringsliv, kommun och landsting 17,3 miljarder kronor i återbäring. I årets uppgörelse ingår att nu också betala tillbaka premier för åren 2005 och 2006. Sannolikt rör det sig om utbetalningar i samma storleksordning som 2012.

Transport är ett av tre LO-förbund som reserverat sig mot uppgörelsen.

– Själva försäkringslösningen med sex månader är bra. Men priset är för högt tycker jag.  Det är för mycket pengar. Med dem skulle man kunna förbättra försäkringarna i stället, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Dessutom ser han ett annat skäl till att rata uppgörelsen. I avtalet ingår också en klausul om att försäkringsförhandlingarna i framtiden ska lyftas ut från de övriga avtalsförhandlingarna. Lars Lindgren befarar att ett sånt förfarande kommer ta ifrån LO viktiga påtryckningsmedel när man i framtiden ska komma överens om försäkringarna.

– Det innebär i praktiken fredsplikt.

Att använda pengarna till förbättrade försäkringar kräver dock att parterna kan komma överens. Olika förslag, som till exempel tandvårdsförsäkring har tagits upp i förhandlingarna, men Svenskt Näringsliv och LO har inte kunnat enas. Nu går pengarna i stället tillbaka till arbetsgivarna.

– Det här är ju en del av uppgörelsen. Arbetsgivarens argument har varit att eftersom det är en förmånsbaserad försäkring kommer de också få betala om det behövs mer pengar i framtiden, säger Lasse Thörn på LO:s arbetslivsenhet.

Att försäkringarna är förmånsbaserade innebär att arbetsgivarna måste betala in så mycket att det täcker de utgifter som Afa har. Skulle till exempel utbetalningarna av sjukersättning öka igen höjs arbetsgivarnas premier. Lasse Thörn är optimistisk om att så kommer bli fallet i framtiden.

– Ja, det hoppas jag. Dels för att politikerna nu har skruvat sjukförsäkringen så långt åt det här hållet. Då kanske man börjar skruva åt andra hållet snart igen. Dels vill ju vi förbättra försäkringsvillkoren för flera av våra försäkringar i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.