Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

– Vi måste tala om vad man får ut i a-kassa i dag. För de första hundra dagarna är det runt 14500 kronor efter skatt – det är inga 80 procent av lönen om man tjänar runt 30 000 kronor i månaden, som många av våra medlemmar gör. När sedan taket sjunker efter 100 dagar blir det ännu mindre, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig i Transport.

Han har varit drivande för att marknadsföra inkomstförsäkringen: Medlemskap i förbundet betyder automatiskt skydd på inkomster upp till 80 procent av hela lönen, utöver a-kassans skydd på inkomster upp till 25 025 kronor i månaden.

Sedan förra året går det också att teckna en tilläggsförsäkring hos Folksam, som gör att försäkringen sträcker sig ytterligare 200 dagar. Den försäkringen kan innebära en avgörande skillnad också för arbetslösa som haft månadsinkomst runt eller strax under 25 000 kronor: När taket i den statliga a-kassan sjunker efter 100 dagar riskerar de, som kanske redan har små marginaler, att drabbas extra hårt:

– Inkomstförsäkringen kan göra det möjligt att klara sig under en arbetslöshetsperiod, klara en lågkonjunktur utan att behöva gå från hus och hem, säger Sture Thorsell.

Hans första råd: Gå med i facket så snart som möjligt! För att ha rätt till den automatiska försäkringen gäller att en ska ha varit medlem minst ett år och under den tiden inte ha varit arbetslös. För tilläggsförsäkringen gäller samma kvalifikationstid från den dag man tecknat försäkringen. Det är också möjligt att ta med sig kvalifikationstiden från ett annat fackförbund.

Anpassad medlemsavgift
Den som tjänar under den statliga a-kassans tak får ersättning på 80 procent av lönen och har därmed inte rätt till extra pengar från inkomstförsäkringen. Men de är inte heller med och betalar för andra medlemmars extrainkomst vid arbetslöshet. Medlemsavgiften är anpassad så att ingen utan den rätten betalar premien.

Sture Thorsell ser också fackförbundens inkomstförsäkringar som ett sätt att göra medlemskap attraktivt, inte minst i en tid med befarad lågkonjunktur och urholkade statliga försäkringssystem. Den höjning av a-kassans tak som gjordes för fyra år riskerar snart att vara uppäten av löneökningar, påpekar han. Majoriteten av dem som hittills utnyttjat Transports inkomstförsäkring har månadsinkomster på 29 000 – 30 000 kronor.

– Vi som fackförbund arbetar för rimliga ersättningar från både a-kassa och sjukförsäkring – naturligtvis skulle vi helst se att det inte alls behövdes någon inkomstförsäkring. Men så länge det inte finnas någon verklig politisk vilja till förändring för att höja a-kassans tak måste det finnas ett komplement, säger Sture Thorsell.

Han påminner om att både den allmänna sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen har sitt ursprung i de trygghetssystem som fackförbunden en gång skapade i sina egna kassor, som staten senare tog över.
Transportarbetarförbundet var bland de första förbund inom LO att införa en inkomstförsäkring. Beslutet togs av kongressen redan 2007.

I dag har majoriteten av LO-förbunden inkomstförsäkringar. I somras införde IF Metall en sådan försäkring trots att en majoritet inom Metall länge funnits ett starkt motstånd.

Ingen motsägelse
Frågan var tidigare omstridd. En vanlig åsikt, också inom TCO-förbund – som överlag var betydligt tidigare ute – var att fackförbund inte ska agera försäkringsbolag. I stället borde förbunden ägna sig åt att driva på för förbättringar i försäkringssystem som a-kassa och sjukförsäkring.
Varken Transports försäkringsansvariga, Sture Thorsell, eller förbundssekreteraren Lars Mikaelsson ser det som att det ena utesluter det andra. Men få inom förbundet ser i dag inkomstförsäkringen som kontroversiell.

– Det som kan oroa oss är att den skulle kunna bli mycket dyr i en lågkonjunktur. Men det är därför den finns, för att hjälpa till om och när arbetslösheten oturligt nog står för dörren, säger Lars Mikaelsson.

– Vi arbetar också för att höja både a-kasseersättning och nivån i sjukförsäkringen, båda är på tok för dåliga. Tyvärr är det många som inte uppmärksammar det förrän de själva, eller en nära anhörig, drabbas.

Inkomstförsäkring är ett tungt vägande skäl till att vara med i facket, visar en Sifo-undersökning från 2018 som Arbetet skrivit om. Av de tillfrågade tyckte hälften att inkomstförsäkring är ett viktigt skäl för medlemskap, bara kollektivavtal ansåg fler vara viktigt.

Är inkomstförsäkring ett bra sätt att locka medlemmar?
– Uppenbart har andra förbund, som Unionen, lyckats bra med marknadsföringen och värvat många medlemmar. Och att inkomstförsäkringen finns med i vårt förbunds grundutbud av försäkringar gör det naturligtvis lite lättare för att fler ska gå med i vår fackförening. Vi har dessutom kongressbeslut på att ha en arbetslöshetsförsäkring, utöver a-kassan, säger Lars Mikaelsson.

Fakta
*För att få ersättning från inkomstförsäkringen krävs minst tolv månaders medlemskap i Transport och inte under den tiden haft någon period av arbetslöshet. Eller medlemskap i annat fackförbund med liknande inkomstförsäkring, sammanlagt i minst tolv månader.

*Ersättningen betalas ut i efterhand och följer a-kassans regler för ersättningsdagar; maximalt fem dagar per vecka.

*Ansökan om ersättning görs på särskild blankett, samtidigt som ansökan om a-kassa. Ansökningsblankett finns att ladda ner på Transports hemsida.

*Tilläggsförsäkringen tecknas hos Folksam.

*För att få ersättning från tilläggsförsäkringen på ytterligare 200 dagar gäller att det ska ha gått minst tolv månader efter att den tecknades.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Tommy Wreeth

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.