Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

– Vi måste tala om vad man får ut i a-kassa i dag. För de första hundra dagarna är det runt 14500 kronor efter skatt – det är inga 80 procent av lönen om man tjänar runt 30 000 kronor i månaden, som många av våra medlemmar gör. När sedan taket sjunker efter 100 dagar blir det ännu mindre, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig i Transport.

Han har varit drivande för att marknadsföra inkomstförsäkringen: Medlemskap i förbundet betyder automatiskt skydd på inkomster upp till 80 procent av hela lönen, utöver a-kassans skydd på inkomster upp till 25 025 kronor i månaden.

Sedan förra året går det också att teckna en tilläggsförsäkring hos Folksam, som gör att försäkringen sträcker sig ytterligare 200 dagar. Den försäkringen kan innebära en avgörande skillnad också för arbetslösa som haft månadsinkomst runt eller strax under 25 000 kronor: När taket i den statliga a-kassan sjunker efter 100 dagar riskerar de, som kanske redan har små marginaler, att drabbas extra hårt:

– Inkomstförsäkringen kan göra det möjligt att klara sig under en arbetslöshetsperiod, klara en lågkonjunktur utan att behöva gå från hus och hem, säger Sture Thorsell.

Hans första råd: Gå med i facket så snart som möjligt! För att ha rätt till den automatiska försäkringen gäller att en ska ha varit medlem minst ett år och under den tiden inte ha varit arbetslös. För tilläggsförsäkringen gäller samma kvalifikationstid från den dag man tecknat försäkringen. Det är också möjligt att ta med sig kvalifikationstiden från ett annat fackförbund.

Anpassad medlemsavgift
Den som tjänar under den statliga a-kassans tak får ersättning på 80 procent av lönen och har därmed inte rätt till extra pengar från inkomstförsäkringen. Men de är inte heller med och betalar för andra medlemmars extrainkomst vid arbetslöshet. Medlemsavgiften är anpassad så att ingen utan den rätten betalar premien.

Sture Thorsell ser också fackförbundens inkomstförsäkringar som ett sätt att göra medlemskap attraktivt, inte minst i en tid med befarad lågkonjunktur och urholkade statliga försäkringssystem. Den höjning av a-kassans tak som gjordes för fyra år riskerar snart att vara uppäten av löneökningar, påpekar han. Majoriteten av dem som hittills utnyttjat Transports inkomstförsäkring har månadsinkomster på 29 000 – 30 000 kronor.

– Vi som fackförbund arbetar för rimliga ersättningar från både a-kassa och sjukförsäkring – naturligtvis skulle vi helst se att det inte alls behövdes någon inkomstförsäkring. Men så länge det inte finnas någon verklig politisk vilja till förändring för att höja a-kassans tak måste det finnas ett komplement, säger Sture Thorsell.

Han påminner om att både den allmänna sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen har sitt ursprung i de trygghetssystem som fackförbunden en gång skapade i sina egna kassor, som staten senare tog över.
Transportarbetarförbundet var bland de första förbund inom LO att införa en inkomstförsäkring. Beslutet togs av kongressen redan 2007.

I dag har majoriteten av LO-förbunden inkomstförsäkringar. I somras införde IF Metall en sådan försäkring trots att en majoritet inom Metall länge funnits ett starkt motstånd.

Ingen motsägelse
Frågan var tidigare omstridd. En vanlig åsikt, också inom TCO-förbund – som överlag var betydligt tidigare ute – var att fackförbund inte ska agera försäkringsbolag. I stället borde förbunden ägna sig åt att driva på för förbättringar i försäkringssystem som a-kassa och sjukförsäkring.
Varken Transports försäkringsansvariga, Sture Thorsell, eller förbundssekreteraren Lars Mikaelsson ser det som att det ena utesluter det andra. Men få inom förbundet ser i dag inkomstförsäkringen som kontroversiell.

– Det som kan oroa oss är att den skulle kunna bli mycket dyr i en lågkonjunktur. Men det är därför den finns, för att hjälpa till om och när arbetslösheten oturligt nog står för dörren, säger Lars Mikaelsson.

– Vi arbetar också för att höja både a-kasseersättning och nivån i sjukförsäkringen, båda är på tok för dåliga. Tyvärr är det många som inte uppmärksammar det förrän de själva, eller en nära anhörig, drabbas.

Inkomstförsäkring är ett tungt vägande skäl till att vara med i facket, visar en Sifo-undersökning från 2018 som Arbetet skrivit om. Av de tillfrågade tyckte hälften att inkomstförsäkring är ett viktigt skäl för medlemskap, bara kollektivavtal ansåg fler vara viktigt.

Är inkomstförsäkring ett bra sätt att locka medlemmar?
– Uppenbart har andra förbund, som Unionen, lyckats bra med marknadsföringen och värvat många medlemmar. Och att inkomstförsäkringen finns med i vårt förbunds grundutbud av försäkringar gör det naturligtvis lite lättare för att fler ska gå med i vår fackförening. Vi har dessutom kongressbeslut på att ha en arbetslöshetsförsäkring, utöver a-kassan, säger Lars Mikaelsson.

Fakta
*För att få ersättning från inkomstförsäkringen krävs minst tolv månaders medlemskap i Transport och inte under den tiden haft någon period av arbetslöshet. Eller medlemskap i annat fackförbund med liknande inkomstförsäkring, sammanlagt i minst tolv månader.

*Ersättningen betalas ut i efterhand och följer a-kassans regler för ersättningsdagar; maximalt fem dagar per vecka.

*Ansökan om ersättning görs på särskild blankett, samtidigt som ansökan om a-kassa. Ansökningsblankett finns att ladda ner på Transports hemsida.

*Tilläggsförsäkringen tecknas hos Folksam.

*För att få ersättning från tilläggsförsäkringen på ytterligare 200 dagar gäller att det ska ha gått minst tolv månader efter att den tecknades.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.