Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

– Vi måste tala om vad man får ut i a-kassa i dag. För de första hundra dagarna är det runt 14500 kronor efter skatt – det är inga 80 procent av lönen om man tjänar runt 30 000 kronor i månaden, som många av våra medlemmar gör. När sedan taket sjunker efter 100 dagar blir det ännu mindre, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig i Transport.

Han har varit drivande för att marknadsföra inkomstförsäkringen: Medlemskap i förbundet betyder automatiskt skydd på inkomster upp till 80 procent av hela lönen, utöver a-kassans skydd på inkomster upp till 25 025 kronor i månaden.

Sedan förra året går det också att teckna en tilläggsförsäkring hos Folksam, som gör att försäkringen sträcker sig ytterligare 200 dagar. Den försäkringen kan innebära en avgörande skillnad också för arbetslösa som haft månadsinkomst runt eller strax under 25 000 kronor: När taket i den statliga a-kassan sjunker efter 100 dagar riskerar de, som kanske redan har små marginaler, att drabbas extra hårt:

– Inkomstförsäkringen kan göra det möjligt att klara sig under en arbetslöshetsperiod, klara en lågkonjunktur utan att behöva gå från hus och hem, säger Sture Thorsell.

Hans första råd: Gå med i facket så snart som möjligt! För att ha rätt till den automatiska försäkringen gäller att en ska ha varit medlem minst ett år och under den tiden inte ha varit arbetslös. För tilläggsförsäkringen gäller samma kvalifikationstid från den dag man tecknat försäkringen. Det är också möjligt att ta med sig kvalifikationstiden från ett annat fackförbund.

Anpassad medlemsavgift
Den som tjänar under den statliga a-kassans tak får ersättning på 80 procent av lönen och har därmed inte rätt till extra pengar från inkomstförsäkringen. Men de är inte heller med och betalar för andra medlemmars extrainkomst vid arbetslöshet. Medlemsavgiften är anpassad så att ingen utan den rätten betalar premien.

Sture Thorsell ser också fackförbundens inkomstförsäkringar som ett sätt att göra medlemskap attraktivt, inte minst i en tid med befarad lågkonjunktur och urholkade statliga försäkringssystem. Den höjning av a-kassans tak som gjordes för fyra år riskerar snart att vara uppäten av löneökningar, påpekar han. Majoriteten av dem som hittills utnyttjat Transports inkomstförsäkring har månadsinkomster på 29 000 – 30 000 kronor.

– Vi som fackförbund arbetar för rimliga ersättningar från både a-kassa och sjukförsäkring – naturligtvis skulle vi helst se att det inte alls behövdes någon inkomstförsäkring. Men så länge det inte finnas någon verklig politisk vilja till förändring för att höja a-kassans tak måste det finnas ett komplement, säger Sture Thorsell.

Han påminner om att både den allmänna sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen har sitt ursprung i de trygghetssystem som fackförbunden en gång skapade i sina egna kassor, som staten senare tog över.
Transportarbetarförbundet var bland de första förbund inom LO att införa en inkomstförsäkring. Beslutet togs av kongressen redan 2007.

I dag har majoriteten av LO-förbunden inkomstförsäkringar. I somras införde IF Metall en sådan försäkring trots att en majoritet inom Metall länge funnits ett starkt motstånd.

Ingen motsägelse
Frågan var tidigare omstridd. En vanlig åsikt, också inom TCO-förbund – som överlag var betydligt tidigare ute – var att fackförbund inte ska agera försäkringsbolag. I stället borde förbunden ägna sig åt att driva på för förbättringar i försäkringssystem som a-kassa och sjukförsäkring.
Varken Transports försäkringsansvariga, Sture Thorsell, eller förbundssekreteraren Lars Mikaelsson ser det som att det ena utesluter det andra. Men få inom förbundet ser i dag inkomstförsäkringen som kontroversiell.

– Det som kan oroa oss är att den skulle kunna bli mycket dyr i en lågkonjunktur. Men det är därför den finns, för att hjälpa till om och när arbetslösheten oturligt nog står för dörren, säger Lars Mikaelsson.

– Vi arbetar också för att höja både a-kasseersättning och nivån i sjukförsäkringen, båda är på tok för dåliga. Tyvärr är det många som inte uppmärksammar det förrän de själva, eller en nära anhörig, drabbas.

Inkomstförsäkring är ett tungt vägande skäl till att vara med i facket, visar en Sifo-undersökning från 2018 som Arbetet skrivit om. Av de tillfrågade tyckte hälften att inkomstförsäkring är ett viktigt skäl för medlemskap, bara kollektivavtal ansåg fler vara viktigt.

Är inkomstförsäkring ett bra sätt att locka medlemmar?
– Uppenbart har andra förbund, som Unionen, lyckats bra med marknadsföringen och värvat många medlemmar. Och att inkomstförsäkringen finns med i vårt förbunds grundutbud av försäkringar gör det naturligtvis lite lättare för att fler ska gå med i vår fackförening. Vi har dessutom kongressbeslut på att ha en arbetslöshetsförsäkring, utöver a-kassan, säger Lars Mikaelsson.

Fakta
*För att få ersättning från inkomstförsäkringen krävs minst tolv månaders medlemskap i Transport och inte under den tiden haft någon period av arbetslöshet. Eller medlemskap i annat fackförbund med liknande inkomstförsäkring, sammanlagt i minst tolv månader.

*Ersättningen betalas ut i efterhand och följer a-kassans regler för ersättningsdagar; maximalt fem dagar per vecka.

*Ansökan om ersättning görs på särskild blankett, samtidigt som ansökan om a-kassa. Ansökningsblankett finns att ladda ner på Transports hemsida.

*Tilläggsförsäkringen tecknas hos Folksam.

*För att få ersättning från tilläggsförsäkringen på ytterligare 200 dagar gäller att det ska ha gått minst tolv månader efter att den tecknades.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Transportarbetarens logga

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.