Close
I juli sa närmare 40 sopgubbar upp sig på Reno Norden. I december ska konflikten prövas i Arbetsdomstolen.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

I mitten av december ska Arbetsdomstolen (AD) ta ställning i konflikten mellan Reno Norden och miljöarbetarna.

Företaget, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), kräver ett rekordstort skadestånd – 5 000 kronor – av var och en sopgubbarna. Det högsta belopp som dömts ut hittills i AD är 2 000 kronor.

Transport och sopgubbarna motsätter sig kravet. Facket, som företräds av LO-TCO Rättsskydd, anser att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig stridsåtgärd. Att arbetet upphörde beror på att Reno Norden låste in nycklarna.

Efter det gav ledningen besked som miljöarbetarna uppfattade som att de avskedats med omedelbar verkan. En stor grupp sopgubbarna gick då i väg och tömde sina skåp på personliga tillhörigheter.

Vid det muntliga förberedande sammanträdet i dag tillbakavisade BA:s chefsjurist Jan Bergman uppgifterna om avsked.

– Ingen blev uppsagd eller avskedad. Det var ett missförstånd, uppgav Bergman.

Huvudförhandlingen i december är tänkt att pågå i tre dagar. Uppåt 50 miljöarbetare ska höras i rätten.

Frågeställningarna är kniviga. Transport hävdar att om domstolen trots allt skulle komma fram till att det var en olovlig stridsåtgärd, så finns det rader av saker som AD måste beakta:

  • Sopgubbarna sa upp sig ett par dagar efter att konflikten brutit ut. Efter den tidpunkten var det inte fråga om vild strejk längre. Arbetstagarna har bara låtit bli att arbeta under uppsägningstiden, menar facket.
  • Arbetsgivaren har utlöst konflikten genom att låsa in nycklar till soprum och fordon, och genom ett uttalande som tolkades som avsked.
  • Den utlösande faktorn som gjorde att arbetet lades ner den 5 juli var krav på att miljöarbetarna skulle göra en nyckelinventering.

Transport och Reno Norden hade tidigare förhandlat om detta och fackets uppfattning är att inventeringen inte ingår i miljöarbetarens arbetsuppgifter. Parterna skildes i oenighet. Efter det begärde Reno Norden ingen ytterligare förhandling. Transports tolkning är att miljöarbetarna därmed inte behövde utföra någon nyckelinventering.

I AD fick Transport frågan om varför facket svängt i synen på konflikten, som tidigare bedömts som olovlig.

– När frågan behandlades i Arbetsdomstolen i somras var det knappt om tid och det gick inte att göra en ordentlig utredning av alla omständigheter, sa Anette Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Vid AD-prövningen i juli hävdade Reno Norden att sopgubbarnas kollektiva uppsägning var en stridsåtgärd i sig. En olovlig sådan. Samma sak gälldes för sjukskrivningarna. Det var också en förtäckt stridsåtgärd, ansåg företaget.

Vid den muntliga förberedelsen kom frågan upp:

– Vidhåller ni uppfattningen att uppsägningarna var en stridsåtgärd i syfte att skada företaget? undrade rättens ordförande, domare Jonas Malmberg.

– Ja, svarade Jan Bergman, chefsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).

– Trots att sopgubbarna faktiskt fullföljde och slutade på företaget? kontrade Malmberg.

– Ja, vidhöll Jan Bergman.

Frågan är delikat. Inte sedan 1930-talet har Arbetsdomstolen prövat om massjukskrivningar och kollektiva uppsägningar kan vara olovliga stridsåtgärder.

I fallet Reno Norden handlar det om närmare 30 sopgubbarna som sjukskrev sig kort efter att tvisten brutit ut. Företaget kontrade med att begära in första-dags-intyg. Transport hävdar att kravet strider mot kollektivavtalet.

Många av renhållarna blev också frustrerade när de försökte skaffa fram intyget. Arbetsgivaren hänvisade dem till bolagets företagshälsovård. Men när sopgubbarna tog kontakt med vården var de inte föranmälda dit och togs inte emot.

Huvudförhandlingen mellan Reno Norden och sopgubbarna beräknas pågå den 11, 12 och 15 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    4 oktober, 2017

    Som kuriosa;
    Går det att få fram vilka domar från 1930-talet i AD som handlade om sk. massjukskrivningar och massuppsägningar och hur parterna och domstolen resonerade vid tidpunkten?

  2. Jörgen:
    3 oktober, 2017

    Hur kan det i något sammanhang vara olovligt att säga upp sig?

Lästips:

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.