Transport förlorade AD-tvist om alkotester
DHL:s chaufförer måste underkasta sig alkotester när de kör in på Scanias fabriksområde i Luleå. Det står klart sedan Transport förlorat den principiellt viktiga tvisten i Arbetsdomstolen. Domen meddelades i dag. Två av rättens ledamöter var skiljaktiga. – AD:s utslag är en tung motgång, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Scanias dotterbolag Ferruform är en av DHL:s största kunder i Luleå. För några år sedan införde Ferruform plötsligt alkotester i grinden. Fast det var inte den egna personalen som skulle blåsa, utan chaufförer som kom för att lämna eller hämta gods.
Många av DHL:s förare reagerade. De har redan alkolås i alla lastbilar. Alkolåsen är inmonterade – efter en överenskommelse mellan Transport och DHL.
Flera chaufförer vägrade blåsa i vaktkuren, med hänvisning att testet var integritetskränkande. Det var, påpekade man, oklart vad som hände med provresultaten och vilka konsekvenser positiva blåsprov kunde få.
DHL kontrade med att förare som vägrade blåsa, riskerar sina anställningar.
Transport kallade DHL till förhandlingsbordet. Förbundet menade att åkeriet bryter mot kollektivavtalet och uppgörelsen om alkolås som parterna träffade redan 2006.
Parterna kunde inte enas och Transport stämde DHL inför Arbetsdomstolen, AD. I höstas hölls en flera dagar lång huvudförhandling och i dag, den 27 februari, föll domen.
Det blev ett tungt bakslag för Transport och DHL-chaufförerna.
Facket hävdar att överenskommelsen om alkolås är ”exklusiv” och utesluter andra testformer. Det håller inte Arbetsdomstolen med om. Förbundet har inte lyckats bevisa att syftet med avtalet var att stoppa andra testvarianter, anser AD.
Transport anförde att uppgifterna som Ferruform samlar in och lagrar om chaufförerna strider mot personuppgiftslagen. Men inte heller där vann facket gehör.
AD skulle också ta ställning till om testerna, som alltså utförs av en ”tredje person”, inte chaufförernas arbetsgivare, strider mot god sed på arbetsmarknaden.
Men så är det inte, hävdar AD.
I domskälen skriver man:
Alkoholtestningen kan enligt Arbetsdomstolens mening i sig inte anses utgöra ett särskilt stort ingrepp i arbetstagarnas personliga integritet. Genomförandet av testet har enligt Arbetsdomstolens mening, trots att kontrollfrågan inte ställs, skett på ett sätt som från den enskildes synpunkter rimligen borde vara godtagbart.
Vid en samlad bedömning finner Arbetsdomstolen att bolaget haft ett berättigat intresse av att acceptera Ferruforms policy att slumpvis alkoholtesta förare som kommer in på fabriksområdet och att detta intresse vägt tyngre än arbetstagarnas intresse av skydd för sin personliga integritet. Den valda testmetoden kan enligt Arbetsdomstolens bedömning inte anses stå i strid med lag och god sed på arbetsmarknaden.
Transports ordförande Lars Lindgren är djupt besviken. Han avvaktar med fler kommentarer tills förbundet hunnit analysera domen, som kommer att kosta Transport uppåt 1,5 miljoner kronor i juristkostnader. Egna och motpartens.
Två av rättens sju ledamöter är skiljaktiga. En av dem, Carina Lindberg, anser att testerna inte utförts på ett tillförlitligt sätt, och därför är de oacceptabla.
Staffan Holmertz går längre i sin kritik. Han menar att rätten över huvud taget inte prövat om alkotesterna är förenliga med Europakonventionen.
I en intressant passus anför Holmertz att i Sverige, med den svenska modellen, fungerar facket som en stark fristående laglig kontrollmakt, som ska skydda arbetstagarnas intressen.
I det här fallet kan Transport inte uppfylla detta ansvar. Orsaken är att alkotesterna utförts av en tredje part – Ferruform. Här saknas den arbetsgivar-/arbetstagarrelation som hela den svenska arbetsrätten bygger på.