Transport förlorade AD-tvist om alkotester

DHL:s chaufförer måste underkasta sig alkotester när de kör in på Scanias fabriksområde i Luleå. Det står klart sedan Transport förlorat den principiellt viktiga tvisten i Arbetsdomstolen. Domen meddelades i dag. Två av rättens ledamöter var skiljaktiga. – AD:s utslag är en tung motgång, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Scanias dotterbolag Ferruform är en av DHL:s största kunder i Luleå. För några år sedan införde Ferruform plötsligt alkotester i grinden. Fast det var inte den egna personalen som skulle blåsa, utan chaufförer som kom för att lämna eller hämta gods.

Många av DHL:s förare reagerade. De har redan alkolås i alla lastbilar. Alkolåsen är inmonterade – efter en överenskommelse mellan Transport och DHL.

Flera chaufförer vägrade blåsa i vaktkuren, med hänvisning att testet var integritetskränkande. Det var, påpekade man, oklart vad som hände med provresultaten och vilka konsekvenser positiva blåsprov kunde få.

DHL kontrade med att förare som vägrade blåsa, riskerar sina anställningar.

Transport kallade DHL till förhandlingsbordet. Förbundet menade att åkeriet bryter mot kollektivavtalet och uppgörelsen om alkolås som parterna träffade redan 2006.

Parterna kunde inte enas och Transport stämde DHL inför Arbetsdomstolen, AD. I höstas hölls en flera dagar lång huvudförhandling och i dag, den 27 februari, föll domen.

Det blev ett tungt bakslag för Transport och DHL-chaufförerna.

Facket hävdar att överenskommelsen om alkolås är ”exklusiv” och utesluter andra testformer. Det håller inte Arbetsdomstolen med om. Förbundet har inte lyckats bevisa att syftet med avtalet var att stoppa andra testvarianter, anser AD.

Transport anförde att uppgifterna som Ferruform samlar in och lagrar om chaufförerna strider mot personuppgiftslagen. Men inte heller där vann facket gehör.

AD skulle också ta ställning till om testerna, som alltså utförs av en ”tredje person”, inte chaufförernas arbetsgivare, strider mot god sed på arbetsmarknaden.

Men så är det inte, hävdar AD.

I domskälen skriver man:

Alkoholtestningen kan enligt Arbetsdomstolens mening i sig inte anses utgöra ett särskilt stort ingrepp i arbetstagarnas personliga integritet. Genomförandet av testet har enligt Arbetsdomstolens mening, trots att kontrollfrågan inte ställs, skett på ett sätt som från den enskildes synpunkter rimligen borde vara godtagbart.

Vid en samlad bedömning finner Arbetsdomstolen att bolaget haft ett berättigat intresse av att acceptera Ferruforms policy att slumpvis alkoholtesta förare som kommer in på fabriksområdet och att detta intresse vägt tyngre än arbetstagarnas intresse av skydd för sin personliga integritet. Den valda testmetoden kan enligt Arbetsdomstolens bedömning inte anses stå i strid med lag och god sed på arbetsmarknaden.

Transports ordförande Lars Lindgren är djupt besviken. Han avvaktar med fler kommentarer tills förbundet hunnit analysera domen, som kommer att kosta Transport uppåt 1,5 miljoner kronor i juristkostnader. Egna och motpartens.

Två av rättens sju ledamöter är skiljaktiga. En av dem, Carina Lindberg, anser att testerna inte utförts på ett tillförlitligt sätt, och därför är de oacceptabla.

Staffan Holmertz går längre i sin kritik. Han menar att rätten över huvud taget inte prövat om alkotesterna är förenliga med Europakonventionen.

I en intressant passus anför Holmertz att i Sverige, med den svenska modellen, fungerar facket som en stark fristående laglig kontrollmakt, som ska skydda arbetstagarnas intressen.

I det här fallet kan Transport inte uppfylla detta ansvar. Orsaken är att alkotesterna utförts av en tredje part – Ferruform. Här saknas den arbetsgivar-/arbetstagarrelation som hela den svenska arbetsrätten bygger på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.