Transport driver få tvister

Med endast ett överlämnat ärende till LO-TCO Rättsskydd förra året, avviker Transport kraftigt från andra fackförbund. En självständig förhandlingsförmåga och ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen är några av förklaringarna, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt.

Förra året avslutade LO-TCO Rättsskydd, fackens egen juristbyrå, åtta ärenden för Transports räkning. Det innebar sammanlagt en miljon kronor tillbaks till fackets medlemmar.

Jämfört med andra förbund är det nästan ingenting, enligt LO-TCO Rättsskydds chefsjurist Dan Holke. Förra året lämnade till exempel Fastighets, med sina knappt 30 000 medlemmar, över 70 ärenden till Rättsskyddet. Livs, som har drygt 31 000 medlemmar, lämnade över 24 ärenden. Från Transport, som organiserar 63 000 medlemmar, kom ett enda nytt ärende in.

– Jag vet inte vart tvisterna tar vägen, säger Dan Holke. Löser de sina tvister själva eller lägger de ner?

Det finns flera förklaringar till Transports låga behov av rättshjälp, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt. Antal försäkringsärenden har till exempel minskat kraftigt sedan reglerna i arbetsskadeförsäkringen skärptes 1993. Efter regeländringen är det inte många ärenden som har goda utsikter att vinna.

– 1992 hade förbundet till exempel sammanlagt 146 ärenden varav många handlade om försäkringar, säger Marcel Carlstedt. År 2013 var antalet nere i 13.

Men inte heller arbetsrättsliga tvister överlåts särskilt ofta åt Rättsskyddets jurister. Transport har som ett av få förbund en egen jurist, vilket enligt Marcel Carlstedt är en av förklaringarna till att behovet av extern hjälp inte är så stor.

– Vi har också tarifflöner på så gott som alla arbetsplatser och det gör att det inte finns några lönetvister att driva, säger han.

En annan förklaring är att parterna oftast kommer överens lokalt. Förbundet har omkring 3000 lokala förhandlingar varje år, som främst rör oenighet om turordning och tolkning av kollektivavtal. Av dessa lämnas ungefär 100 över till central förhandling.

– Så våra ombudsmän gör ett jävligt bra jobb, säger Marcel Carlstedt. Vi löser problem på ett pragmatiskt sätt som alla kan vara nöjda med. Det är inget gullegull. Våra branscher är hårda och tuffa och vi använder hårda tag, men vi ser till så båda sidor har något att vinna. Den svenska modellen bygger ju på konsensus.

Ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen (AD) har också gjort det mindre lockande att driva ärenden vidare till högre instans, säger Marcel Carlstedt. En vinst i AD behöver enligt honom inte heller nödvändigtvis vara bra.

– Löser vi tvisterna lokalt i stället får vi en mycket större flexibilitet. Då har vi inte en prejudicerande dom som alla kan peka på och säga att så här är det. Vi har öppnare dörrar på det sättet.

Att driva ett ärende rättsligt är också en dyr historia. En rättegång kan gå på en halv miljon kronor, säger Marcel Carlstedt.

– Förlorar man målet får man dessutom betala kostnaderna för båda parter. Vilken fråga är värd de pengarna? Gäller det däremot ärenden som till exempel är av vikt för kollektivavtalstillämpningarna, ja då tvekar jag inte att driva dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.