Transport angriper miljöfrågan i Almedalen

Hotet mot klimatet växer, och det är inte självklart att ett fackförbund ska attackera frågan. Särskilt inte ett vars medlemmar huvudsakligen sysslar med transporter. För Transport har det ändå blivit en central fråga och i Almedalen passade förbundet på att se hur andra fack ställer sig till problematiken.

I Sverige kommer 40 procent av koldioxidutsläppen från transportsektorn. Och enligt politiska beslut finns målet att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta fram till år 2030. Men för att det ska fungera måste någon börja agera.

Så förklarar Lars Lindgren, Transports förbundsordförande, anledningen till att Transport lyfter frågan om klimathotet.

Under Almedalens tredje dag, Miljöpartiets dag, anordnade Transportarbetareförbundet sitt första av tre seminarier under veckan.

Inbjudna gäster var Christer Wälivaara, kanslichef på LO/TCO Biståndsnämnd, Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och Anders Ferbe, förbundsordförande för IF Metall.

– Ibland blir miljöfrågorna inriktade på en enda del och utan att vi ser hela kedjan, det behöver vi bli bättre på, menade Anders Ferbe.

Transport har under våren gett ut boken ”Transport och klimathotet”. Den har redan fått viss uppmärksamhet och förbundet fick under seminariet beröm för att våga lyfta blicken och ta frågan.

– Det här är en överlevnadsfråga, även om den är abstrakt. Vi har tagit steget för att vi ska arbeta aktivt med de här frågorna tillsammans, säger Transports Lars Lindgren.

Den huvudsakliga diskussionen under seminariet handlade just om fackens roll och möjlighet att påverka i en så stor och komplex fråga. Och samtliga deltagare var överens om att det här är något som angår alla.

– Låt oss göra klimathotet till en vardagsfråga. Alla bevis på att något behöver göras finns, men det måste också finnas en politisk vilja, säger Christer Wälivaara, från LO/TCO.

Ingela Edlund, från LO, menade att det är politikerna som har makten och det största ansvaret för att det ska bli en förändring, även om hon tror att det är upp till alla att försöka påverka.

– De här frågorna kommer att bli stora framöver, oavsett om vi vill eller inte. Ju förr vi börjar agera desto bättre, säger Ingela Edlund.

Hon berättar de från LO:s håll jobbar dels med ett transportpolitiskt handelsprogram, dels ett åtgärdsprogram för arbetsplatserna.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi ska jobba för full sysselsättning, men inte till varje pris. Det måste vara schysta arbetsvillkor för arbetstagarna, men också ekologiskt hållbart, säger hon.

Hon menar att det både handlar om saker som att påverka i bostadsbyggandet och infrastruktursatsningarna och att förändra små saker på arbetsplatserna.

– Det finns en enorm kunskap och potential bland de som är ut på golven, säger Edlund.

Anders Ferbe, förbundsordförande för industrifacket IF Metall, återkom till att det här är en fråga som behöver ses från ett större perspektiv än på enskild förbundsnivå.

– Inom IF Metall handlar det om att fokusera på hur man bryter råvarorna och hur man tillverka en produkt av dem. Men när järnmalmen i Kiruna ska bli stål måste den fraktas dit. Och hur får vi hela kedjan att bli klimatsmart?, säger han.

Han lovar att vi kommer att få höra mer från honom och från IF Metall i klimatfrågan.

Lars Lindgren påpekade att vi i dag utför massor av onödiga transporter, som att köra grillkol från Ukraina eller kattsand från Italien. Från Transports sida kan miljöproblematiken angripas genom att titta på sådana frågor. Det skulle kunna handla om lösningar som ökat beställaransvar, bättre utnyttjade lastfordon och mer transporter på järnväg när det är möjligt.

En avslutande fråga från publiken riktad till Lars Lindgren handlade om motsättningen i att Transportarbetareförbundet, vars medlemmar i stor utsträckning arbetar med vägtransporter, vill minska just vägtransporterna.

Svaret blev:

– Det här är en fråga för mänskligheten. Det finns massor av gröna jobb och om det blir några färre transportjobb får vi leva med. Huvudsaken är att vi lämnar efter oss en jord som vi kan leva på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".