Trafikpolisen välkomnar domen mot bosnisk förare

Tidigare i dag fällde Falu tingsrätt en bosnisk lastbilschaufför som visat upp ett falskt pass i en poliskontroll i Borlänge. Mannen hävdade att han ansökt om pass på ett kroatiskt myndighetskontor och trodde att det var äkta. Men den historien köpte inte rätten.

Klockan är tio när chauffören, Nermin, förs in i sal 3 i Falu tingsrätt. Han är blek efter en månad i svenskt häkte och ser äldre ut än de 42 år som passet anger.

Nermin stoppades den 7 januari i ett industriområde i Borlänge. Han körde en dragbil som tillhör Norrköping Transport NL och hade en DSV-trailer påkopplad.

Enligt trafikpolisen i Dalarna var det ingen slump att just det här ekipaget stoppades. Flera av åkeriets förare har tidigare ertappats med falska körkort eller pass.

När polisassistent Mattias Andersson och bilinspektör Hans Danielsson bad om id-handlingar visade Nermin upp ett tjeckiskt körkort, ett kroatiskt pass – plus bosnisk legitimation och pass.

För Nermin är det kroatiska passet avgörande. Det är medborgarskapet i det nya EU-landet Kroatien som öppnar dörrarna till EU:s hela arbetsmarknad, inklusive Sverige.

En närmare granskning av passet visade på en rad felaktigheter. Giltighetstiden var för lång och vid belysning med UV-ljus avslöjades att en viktig ”stämpel” saknades. En kontroll hos kroatiska myndigheter gav dessutom vid handen att passet var anmält stulet och att Nermin över huvud taget inte är medborgare i Kroatien.

När åklagare Kristofer Magnusson går igenom åtalet och bevisningen sitter Nermin med huvudet tungt i högerhanden. Via tolken förnekar han brott. Nermin säger:

– Jag slogs på den kroatiska sidan under kriget. Många andra som gjorde det har sedan fått dubbla pass, dubbla medborgarskap. En vän upplyste mig om att även jag kunde ansöka.

Inför rätten beskriver Nermin hur han redan 2008 gick till ett kroatiskt myndighetskontor i den bosniska staden Zenica och ansökte om pass. Både åklagaren och domaren frågar vad det var för kontor och hur det såg ut:

– Jag vet inte vilken myndighet det var, säger Nermin. Men det var en korridor med flera rum och kroatiska flaggor. Jag lämnade in ett personbevis. Efter 20 dagar ungefär fick jag ett pass. Jag betalade ingenting för det.

Åklagaren hävdar att förklaringen är osannolik och bör lämnas utan avseende. Nermins advokat menar tvärtom att det finns andra domar som visar på att det är fullt möjligt att människor skaffar pass i god tro. Pass som senare visar sig vara förfalskningar.

Nermin uppger att han tidigare är ostraffad. Hemma har han fru och ett barn. Familjen lever helt på hans inkomst. I drygt 15 år har han jobbat som lastbilschaufför.

– Det första gången i mitt liv jag har haft handfängsel på mig, säger han lågmält.

Efter en knapp timme är huvudförhandlingen avslutad. Rätten håller en kort överläggning och klockan 11:30 meddelas domen.

Lagman Lars-Erik Bergström säger:

– Tingsrätten dömer den åtalade för brukande av falsk urkund till fängelse i en månad. Straffet ska anses avtjänat i och med att Nermin suttit häktad i 27 dagar.

I domskälen anser rätten att Nermins historia inte är trovärdig. Om han nu gått till en riktig kroatisk myndighet – varför skulle denna myndighet i så fall utfärda ett pass som bevisligen är en förfalskning?

Efter rättegången är polisassistent Mattias Andersson nöjd:

– Domen visar att falska körkort och id-handlingar är en fråga som det är värt för trafikpolisen att lägga ner resurser på. Det bästa vore om försvaret överklagar och vi sedan får en fällande hovrättsdom, som prejudikat.

– Jag har ingen samlad bild över hur många liknande ärenden som finns i Sverige. Men jag tror att det vi sett hittills bara är toppen på ett isberg. Många utländska chaufförer bör få sig en tankeställare nu. Det är också uppenbart att när de väl åker fast, så finns åkaren aldrig där och backar upp dem.

Vad är det allvarligaste problemet när yrkeschaufförer använder sig av falska id-handlingar?

– I det här fallet hade föraren faktiskt giltigt körkort, han kunde köra lastbil. Men den här typen av fusk påverkar hela konkurrenssituationen i branschen.

Mattias Andersson påpekar också att oavsett tingsrättens bedömning, så har polisen utlänningsrotel redan fattat beslut om att Nermin får inreseförbud i alla EES-länder i två år. Det innebär att han inte får jobba i något EU-land eller i Norge eller Island.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.