Tolv lastbilschaufförer dog

Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke. Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran.

Under 2014 dog 53 personer på jobbet i Sverige, berättar tidningen Arbetarskydd. Dödsolyckorna ökar igen efter ett par år med minskande siffror. Och allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året.

– Det går inte att svara på varför, säger Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

– Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, fortsätter han. Det här är en olycklig trend som måste brytas.

Som ett exempel på arbetet mot en nollvision när det gäller dödsolyckorna nämner han Arbetsmiljöverkets utökade krav på krockskydd för dem som jobbar med bärgning.

Sedan tidigare kräver myndigheten så kallade TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare – på särskilt utsatta sträckor i Uppsala och Stockholms län. Kravet är på väg att införas även på vissa vägar i Sörmland och Östergötland samt Göteborg och Malmö.

Martin Miljeteig efterlyser ett beställaransvar.

– De som upphandlar transporter måste också ta ansvar för säkerheten och arbetsmiljön för dem som utför dem, säger han.

Och i Svenska Dagbladet i dag flaggar infrastrukturminister Anna Johansson (S) för högre krav på beställarna.

– Vi ser över möjligheten att lägga ett större ansvar på de som köper transporter, säger hon till SvD Näringsliv.

Elaine Brun, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), har just publicerat en granskning av arbetsskadorna i transportbranschen.

– Jag har inte djupdykt i dödsolyckorna, berättar hon. Bakgrunden till vår rapport är att transportbranschen står för tolv procent av alla arbetsskador – trots att bara sex procent av alla sysselsätta finns där.

I den trendindikator som hon släppte i förra veckan framgår att arbetsskadorna bland lastbilschaufförer har legat ganska stabilt under några år. Men att arbetssjukdomarna verkar öka.

De flesta chaufförerna som dog förra året förolyckades i trafiken. Lastning och lossning låg bakom några av olyckorna.

Arbetarskydd beskriver var och en av förra årets 53 dödsolyckor på de svenska arbetsplatserna. Vi citerar tre exempel:

4 februari

En lastbil krockar med en trasig buss från SL, Stockholms Lokaltrafik, som står still på E4:an strax utanför Södertälje. Lastbilschauffören kläms fast i lastbilen och skadas så svårt att han avlider. Den 58-årige mannen arbetade för ett finskt företag och särredovisas därför i Arbetsmiljöverkets statistik över arbetsolycksfall som lett till dödsfall i Sverige under 2014.

Arbetsmiljöverket utreder inte olyckan.

12 februari

En lastbilschaufför omkommer i en olycka på ett industriområde i Helsingborg. Den 45-årige mannens huvud kläms mellan lastbilens skärm och däck. Han förs till sjukhus, men förklaras där avliden.

6 augusti

En lastbil har fått punktering och står still i vänster körfält på E6:an utanför Strömstad. Föraren är på väg att sätta ut en varningstriangel när en annan lastbil, som körs av en 35-årig chaufför, åker rakt in i den stillastående lastbilen. 35-åringen förs till sjukhus, men hennes liv går inte att rädda.

Hon var anställd av ett norskt företag och särredovisas därför i statistiken över arbetsolyckor i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.