Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, är en av åkeribranschens mest omdiskuterade frågor.

I dag är EU-länderna överens om att åkeriföretag i unionen får utföra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater under sju dagar. Förutsatt att inrikeskörningarna sker in anslutning till en internationell transport.

Men vad är egentligen en enskild cabotagetransport?

– Det är tyvärr väldigt luddigt, säger Transports utredningschef Magnus Falk.

Problemet hamnade i blixtbelysning i oktober 2018. Då stoppade Helsingborgspolisen en bulgarisk dragbil, med en påkopplad DSV-trailer.

På flaket fanns åtta olika godsförsändelser. Föraren visade upp åtta fraktsedlar som alla hade olika avsändare och mottagare.

Transportstyrelsen klämde i med sanktionsavgift på 40 000 kronor mot det bulgariska åkeriet. Som betalade utan knot.

Ärendet gick sedan vidare till åklagare, som ansåg att även DSV Road skulle ställas till svars. Enligt åklagaren hade speditören medvetet lagt ut körningar som bröt mot cabotagebestämmelserna. Det vill säga åtta transporter i stället för högst tre. På det sättet har DSV tummat på det beställaransvar som finns i EU:s godsförordning för vägtransporter, hävdar åklagaren.

Åklagaren lutar sig mot Transportstyrelsens tolkning av EU-reglerna. Myndigheten anser att varje enskild fraktsedel ska räknas som en cabotagetransport. En utländsk chaufför kan ta med sig tre olika försändelser, med olika avsändare och mottagare, och det blir i så fall tre cabotagetransporter på en och samma resa.

Domen kom den 17 september. DSV fälls och ska förutom företagsboten betala närmare 63 000 kronor till staten, i advokatkostnader.

Fast tingsrätten konstaterar samtidigt att cabotagereglerna är otydliga. Fast inte så otydliga att man kan ha med sig åtta olika försändelser och hävda att det är en enda cabotageresa.

Domen har mött kritik. Bakgrunden är reglerna i den förordning för vägtransporter som EU antog 2009. I ett slags riktlinjer, ”Frågor och svar, som sedan kom anser kommissionen att en och samma cabotagetransport kan omfatta flera lastnings- och lossningsställen.

En utländsk chaufför skulle alltså kunna hämta upp exempelvis byggvaror på flera olika ställen i Skåne och sedan lossa hos olika kunder i andra delar av Sverige.

Kruxet är att tolkningen inte är tydligt angiven i något direktiv eller någon förordning.

Danska staten valde att utmana tolkningen och antog egna nationella regler som anger vad som är en cabotagetransport. I dem sägs att transporten kan omfatta flera lastningsställen eller flera lossningsplatser. Inte både också.

EU-kommissionen stämde danska staten inför EU-domstolen och ville att landet skulle ändra regelverket. Men Danmark vann. Domstolen fann att EU-bestämmelserna medgav nationella tolkningar.

I Sverige anser kritiker att det saknas klara regler som är juridiskt bindande för vad som faktiskt är en cabotageresa.

– Det finns inga prejudicerande domar. Det är angeläget med ett klargörande, säger en aktör som inte vill framträda med namn.

Kommer DSV Road att överklaga den fällande domen?

Anders Malmqvist, vd, säger:

– Vi håller på och diskuterar den frågan internt. I nuläget har jag inga kommentarer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell Salmonsson:
    24 september, 2020

    Såklart det ska kosta, att medvetet lägga ut uppdrag så att de bryter mot reglerna ska ge DRYGA böter!!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.