Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, är en av åkeribranschens mest omdiskuterade frågor.

I dag är EU-länderna överens om att åkeriföretag i unionen får utföra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater under sju dagar. Förutsatt att inrikeskörningarna sker in anslutning till en internationell transport.

Men vad är egentligen en enskild cabotagetransport?

– Det är tyvärr väldigt luddigt, säger Transports utredningschef Magnus Falk.

Problemet hamnade i blixtbelysning i oktober 2018. Då stoppade Helsingborgspolisen en bulgarisk dragbil, med en påkopplad DSV-trailer.

På flaket fanns åtta olika godsförsändelser. Föraren visade upp åtta fraktsedlar som alla hade olika avsändare och mottagare.

Transportstyrelsen klämde i med sanktionsavgift på 40 000 kronor mot det bulgariska åkeriet. Som betalade utan knot.

Ärendet gick sedan vidare till åklagare, som ansåg att även DSV Road skulle ställas till svars. Enligt åklagaren hade speditören medvetet lagt ut körningar som bröt mot cabotagebestämmelserna. Det vill säga åtta transporter i stället för högst tre. På det sättet har DSV tummat på det beställaransvar som finns i EU:s godsförordning för vägtransporter, hävdar åklagaren.

Åklagaren lutar sig mot Transportstyrelsens tolkning av EU-reglerna. Myndigheten anser att varje enskild fraktsedel ska räknas som en cabotagetransport. En utländsk chaufför kan ta med sig tre olika försändelser, med olika avsändare och mottagare, och det blir i så fall tre cabotagetransporter på en och samma resa.

Domen kom den 17 september. DSV fälls och ska förutom företagsboten betala närmare 63 000 kronor till staten, i advokatkostnader.

Fast tingsrätten konstaterar samtidigt att cabotagereglerna är otydliga. Fast inte så otydliga att man kan ha med sig åtta olika försändelser och hävda att det är en enda cabotageresa.

Domen har mött kritik. Bakgrunden är reglerna i den förordning för vägtransporter som EU antog 2009. I ett slags riktlinjer, ”Frågor och svar, som sedan kom anser kommissionen att en och samma cabotagetransport kan omfatta flera lastnings- och lossningsställen.

En utländsk chaufför skulle alltså kunna hämta upp exempelvis byggvaror på flera olika ställen i Skåne och sedan lossa hos olika kunder i andra delar av Sverige.

Kruxet är att tolkningen inte är tydligt angiven i något direktiv eller någon förordning.

Danska staten valde att utmana tolkningen och antog egna nationella regler som anger vad som är en cabotagetransport. I dem sägs att transporten kan omfatta flera lastningsställen eller flera lossningsplatser. Inte både också.

EU-kommissionen stämde danska staten inför EU-domstolen och ville att landet skulle ändra regelverket. Men Danmark vann. Domstolen fann att EU-bestämmelserna medgav nationella tolkningar.

I Sverige anser kritiker att det saknas klara regler som är juridiskt bindande för vad som faktiskt är en cabotageresa.

– Det finns inga prejudicerande domar. Det är angeläget med ett klargörande, säger en aktör som inte vill framträda med namn.

Kommer DSV Road att överklaga den fällande domen?

Anders Malmqvist, vd, säger:

– Vi håller på och diskuterar den frågan internt. I nuläget har jag inga kommentarer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell Salmonsson:
    24 september, 2020

    Såklart det ska kosta, att medvetet lägga ut uppdrag så att de bryter mot reglerna ska ge DRYGA böter!!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.