God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.
Close
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.
Close
Kultur

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

– Det är mycket med naturen. Man känner att man får en väldig återhämtning, säger Ninni Sirén från Skövde.

Tillsammans med familjen, både make, barn, barnbarn och hundar, har hon landat med husvagnen vid kanten av Lersjön i Filipstad. Där blir det kanotpaddling, parkvandring, bestigning av berg med utsiktstorn och en spårtävling för golden retrievern Leia.

Lersjöns lugna vatten lockar paddlare, och kanoterna finns på campingplatsen.
Lersjöns lugna vatten lockar paddlare, och kanoterna finns på campingplatsen. Foto: Lena Blomquist

– Det är jättemysigt att bo i husvagn, säger nioåriga Julia Ahmed när hon kommer ut till familjens frukostbord.

Campingen andas lugn, sjön håller en lagom badtemperatur och är kantad av skog och berg. Den skulle kunna vara svaret på den efterlysning som någon tidigare under sommaren postade i en Facebookgrupp för restips:

”Folktomt, lugnt, naturnära, utsikt över sjö eller hav, helst hav, möjlighet att sitta ute i en skön stol och blicka ut över vattnet, ett vackert ställe att övernatta på. Något matställe i närheten eller möjlighet att laga mat själv.”

Förra året slog den svenska campingen rekord. Branschen räknar i gästnätter – och fick ihop nära 17 miljoner under 2019. I år pekar allt på att totalen blir lägre. Samtidigt ser fler och fler svenskar ut att ha fått upp ögonen för husbilar, husvagnar och tält under en sommar då utlandsresor varit svåra att genomföra.

Det förlösande beskedet kom från statsminister Stefan Löfven på försommaren: Från den 13 juni blev det fritt fram att resa i Sverige, trots coronapandemin.

– Då tog bokningarna fart, säger Peter Jansson, tillförordnad vd på branschorganisationen Svensk Camping.

– Hittills har vi haft en bra säsong i södra Sverige. Medan norra Sverige, där kanske 85 procent av gästerna är norrmän ett normalt år, har tappat mycket, säger han i början av augusti.

Campingvärden Martin De Jong försöker komma ut i skogen och plocka svamp när säsongen lugnat ner sig. Gästerna är nästan bara svenskar i år, och de ägnar sig åt vandring, paddling och fiske i trakten kring Filipstad.
Campingvärden Martin De Jong försöker komma ut i skogen och plocka svamp när säsongen lugnat ner sig. Gästerna är nästan bara svenskar i år, och de ägnar sig åt vandring, paddling och fiske i trakten kring Filipstad. Foto: Lena Blomquist

Själv tvekar förstås campinghöjdaren inte om husvagnars, husbilars och naturens fördelar.

Varför ska vi just campa?

– Friheten! Du bor nära naturen. Du har ditt eget boende med sig. Avstånd till grannarna, men ändå många likasinnade människor i rörelse.

Och varför i naturen?

– Jag tror den är väldigt viktig i sommar. Många har valt naturen i sitt dagliga liv, inte bara på semestern. Jag ser själv fler än vanligt i skogen när jag är ute och plockar svamp. Och man behöver inte ta sig så långt. Många har upptäckt det i år. Jag tror att de tar med sig detta i framtiden.

Forskarvärlden säger inte emot camparnas känsla för naturen, tvärtom. Maria Albin, professor och överläkare i arbetsmiljömedicin, konstaterar att många människor berättar att de känner välbefinnande i naturen, att de blir lugna när de sitter vid vattnet och hör vågorna.

– Miljöpsykologer har börjat forska i vad som ligger bakom detta, berättar hon:

– De beskriver att vi blir fascinerade av bladverkets skuggor, grenar som vajar och vatten som krusar sig. Vi blir fokuserade och avslappnade samtidigt. Och det ger ett välbefinnande som verkligen underlättar återhämtning. Blodtrycket blir lägre.

– Det finns också studier som visar att människor är friskare när de bor nära vatten.

Vad säger du då om camping i naturen och vid vattnet?

– Det ger återhämtning från stress. Man grubblar mindre och ägnar sig samtligt åt någon fysisk aktivitet. Ofta umgås man med någon när man är vid havet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall. Morsan skulle titta på varenda sak och på den tiden fanns ingen smartphone eller platta att roa sig med. Kanske är det det traumat som ligger bakom de kalla kårar jag känner så fort jag hör ordet husvagn.

Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

När krisen kommer

Krönika. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.