Tidningsbudet Roger Sjöberg
Close
Tidningsbudet Roger Sjöberg får fler kollegor när Lrnsköldsviks Allehanda går tillbaka till morgonutdelning.
Close

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Natten till den 1 oktober ställde tidningsbudet Roger Sjöberg klockan på 23:30 för att hinna sortera utdelningen innan de nya buden kom till arbetsplatsen. Han var en av tre bud som fick ha kvar jobbet efter att utdelningen av lokaltidningen Örnsköldsviks Allehandas (ÖA) upphörde för drygt ett år sen. Han är glad över att tidningen ska delas ut till morgonkaffet igen.

– Morgontidningen ska komma på morgonen. Det är ingen som vill ha den på eftermiddagen, säger han.

Det var den 30 oktober 2017 som 53 tidningsbud fick veta att ÖA:s morgonutdelning skulle läggas ned. Tidningens dåvarande chefredaktör förklarade nedläggningen med att antalet pappersläsare hade minskat de senaste åren, medan antalet nätläsare gått upp. Örnsköldsvik pappersläsare skulle alltså få vänta in tidningen med posten i stället.

Tre av de 53 dåvarande tidningsbuden fick fortsatt jobb, eftersom att Dagens Nyheter och Dagens Industri behöll morgonutdelningen i de centrala delarna av staden.

Läsare återvänder

I våras köpte Bonnier News upp Mittmedia-koncernen och ÖA fick ny ägare. Ett och ett halvt år efter att utdelningen lades ned kom nya besked: Tidningen ska återigen delas ut på morgonen, men bara i de centrala delarna av kommunen.

Sandra Bygdén Shameh
Sandra Bygdén Shameh. Foto: Izabelle Nordfjell/ÖA

– Nu när vi har Bonnier som ägare är det lätt att hoppa på utdelningsslingan de redan har, säger tidningens nya chefredaktör Sandra Bygdén Shameh.

Hon berättar att tidningen tappade ungefär tio procent av de betalande kunderna från offentliggörandet i november 2017 tills förändringen var genomförd i juni 2018. Nu när morgonutdelningen satt i gång igen har tidningens kundtjänst mottagit flera samtal från glada prenumeranter.

– Det var förvånansvärt många som tecknat pappersprenumeration på bara en dag, säger hon.

Flera återanställs

Inför att tidningen började delas ut på morgonen igen har fem nya bud anställts, så att det är totalt åtta tidningsbud.

– Merparten av de nyanställda har jobbat hos oss förut, säger Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst AB.

De åtta buden kommer att arbeta i ett område som förut täcktes av cirka tjugo personer. Fredrik Lindfors förklarar den minskade arbetsstyrkan med att ÖA tappat många prenumeranter i samband med att morgonutdelningen lade ned. Till följd av det finns det inte lika många tidningar att dela ut.

– Budens enskilda distrikt är nu snäppet större och de kommer att behöva åka längre än vad de gjorde innan 2018, säger Fredrik Lindfors.

Riskanalys

Charina Nordwall, som är regionalt skyddsombud på Transport i mellersta Norrland, har inte haft direkt kontakt med arbetsgivaren, men reagerar på uppgifterna om att åtta bud ska arbeta på ett område som förut täcktes av cirka tjugo bud.

– Även om det är färre tidningar som delas ut kan det bli aktuellt med en riskanalys för att se hur arbetsmiljön blir för de anställda, säger hon.

Tidningsbudet Roger Sjöberg berättar att han kom hem klockan sju efter första rundan. Han tror att rutten kommer att gå snabbare när han har gjort den några gånger. Nu kör han en tre-milarunda i stället för 16-milarundan han gjorde innan utdelningen lades ned 2018.

– Det enda negativa är att tidningen bara delas ut i staden, de som bor på landsbygden kommer inte få den, säger han.

Chefredaktören på ÖA berättar att det för tillfället inte finns några planer på att utöka distributionen till den gamla rutten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Hemfärden på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann. Foto (c): Jan Fleischmann

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.