Tidningsbud på marsch

Papperstidningarnas sjunkande upplagor hotar tidningsbudens jobb. Men en ljusnande framtid kan finnas i andra produkter som brev och paket.

– Är det värt att kliva upp och jobba två, tre timmar för den lön vi har?

Peter Bengtsson, Tomelilla, uttalar frågan som ligger och bubblar under ytan när tidningsbud från tre länder pratar nutid och framtid, likheter och olikheter.

Andra dagen på skandinaviska transportarbetarkonferensen i Lund handlar det om branschvisa diskussioner. Stämningen är inte på topp när runt 25 tidningsbud samlas i sal Baldringe på Scandic-hotellet.

Statistik som visar att tidningsbud dör en för tidig död resulterar i förslag om en facklig granskning av vad som ligger bakom. De svenska siffrorna, som Transportarbetaren har skrivit om, väcker frågor och funderingar hos tidningsbuden i Norge och Danmark.

Papperstidningarnas pågående dödskamp är en fråga som tynger hela seminariet. Sjunkande upplagor har resulterat i kortare arbetstider, sämre inkomst – och svårare att försörja sig.

– Min lokaltidning har minskat pappersutgivningen med två dagar i veckan, berättar Maya Olsen, från Mandal i Norge. Men den gör dagliga tidningar på nätet för prenumeranterna.

– När jag började dela ut tidningar för åtta år sedan jobbade jag sex timmar per natt. Nu är jag nere på två timmar och en kvart, vittnar Peter Bengtsson.

Mer problem: tuffare klimat med arbetsgivare som misstror och kollar, dåliga eller obefintliga arbetskläder och skor, svårigheter att organisera bud från andra länder och risk för lönedumpning i storstäderna där de dominerar.

– Arbetsgivaren kan pressa deras löner genom att lägga fast en orimligt kort tid för dem att klara sitt distrikt, hörs från Danmark där betingslöner gäller.

Så sveper framtidstron in i salen efter att Lars Jonasson, heltidsfacklig i Göteborg, har beskrivit den mycket allvarliga situationen med pressade tider och fler produkter på samma arbetstid som tidigare.

– Men just det är ju positivt, säger han. Med de nya produkterna kan vi få upp arbetstiden på natten till fem timmar i vissa områden.

– Och det öppnar för merarbete på dagen för dem som vill ha mer arbetstid, säger Torkel Blom, som sitter i svenska Transports styrelse. Då kan det gå att försörja sig som tidningsbud igen.

Nya produkter? Från alla tre länderna beskrivs hur tidningsbud, postbilar, en budfirma och reklamdistributören kan köra samma sträcka – och leverera sina olika produkter till samma hushåll. Att slå ihop vissa verksamheter är redan verklighet på olika håll.

– Då är vår fördel att vi jobbar sju dagar i veckan, konstaterar någon.

Enigheten är dock stor om att det krävs investeringar för att tidningsbud ska bära ut även post och paket. Breven kan inte hämtas eller sorteras i en busskur där tidningsbunten i dag väntar på sitt bud.

Innan de skandinaviska tidningsbuden avslutar för att göra sig i ordning till kvällens middag tar de med sig ett eller annat tips från de andra länderna:

I Norge får buden extra betalt när de delar ut paket. I Sverige är paketen frivilliga, men inte i Danmark. I Norge finns en tvistenämnd som avgör om facket och arbetsgivaren är oense om hur lång tid en rutt ska ta. Och när det gäller arbetskläder då kan tidningsbuden plocka argument från de företag och länder som har lyckats bäst.

Alltså inte från den som rapporterar om bud som bara får reflexväst och broddar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.