Tiden och pengarna viktigast inom bevakning

Nästa vecka börjar förhandlingar om ytterligare ett avtal. Då ska Transports representanter ta striden för närmare 14 000 bevakningsanställda. De största målen är att det blir ett ettårigt avtal och 700 kronors lönehöjning.

Transport vill få till ett kort avtal, som inte sträcker sig längre än till nästa vår. Dessutom vill man att lönehöjningen följer LO:s samordning. Det skulle innebära en ökning på 700 kronor.

– Eftersom väktarna har en medellön under 25 000 kronor tjänar vi mest på att inte ha en procentökning. Men vi vill ha konsekvenshöjning av alla ersättningar, säger Jerker Nilsson, bevakningsombudsman på Transport.

Det betyder att höjningen i kronor omvandlas till procent så att andra tillägg, som ob och övertidsersättning, höjs i motsvarande grad.

En annan fråga som är aktuell är integritetsfrågan.

Transport förlorade nyligen ett mål i Arbetsdomstolen mot åkeriet DHL som tillät sin kund, Ferruform, att alkotesta förare. Transport menar att det är fel med kontroller som utförs av ”tredje part”, eftersom facket inte har möjlighet att förhandla med kundföretaget.

Men det här är något som redan är verklighet för många bevakningsanställda. Det finns flera exempel på kunder som vill kunna följa väktare i realtid via gps, och kunder som vill se CV för den person som ska bevaka just deras lokaler.

I de kommande förhandlingarna ska frågan återigen upp på bordet.

– Att kunder väljer att anlita ett auktoriserat säkerhetsbolag för att bevaka något som de är rädda om, och sedan inte litar på att den som utför jobbet gör det ordentligt, det är sjukt, säger Jerker Nilsson.

Ett sista krav från Transport är att pensionsavsättningen ska stå med i lönebeskedet, en fråga som har varit aktuell i flera av de senaste avtalsförhandlingarna.

Vid en kansliträff i förra veckan lämnade både Transport och arbetsgivarsidan, Almega, sina kravlistor.

Arbetsgivarna vill till exempel att avtalsförändringar som innebär förmåner för de anställda ska räknas av i löneutrymmet. De vill också kunna göra upp om avsteg från minimilönen direkt med arbetstagaren, i stället för genom lokala överenskommelser.

Ett annat krav är att reglerna om arbetstidsförkortning ska ändras. Arbetsgivarna vill att en anställd ska arbeta 100 procent enligt schema för att få arbetstidsförkortning. Jämfört med 50 procent, som gäller nu.

Jerker Nilsson är inte särskilt positiv till önskningarna, och påpekar att Transport kommer att jobba för att få igenom förbundets önskemål.

– Vi har fokuserat på tiden och pengarna. Vi vill ha så få krav som möjligt och ett avtal på så kort tid som möjligt, eftersom vi inte vet vad som händer efter att avtalet går ut 2014.

Vad tror du om utgången?

– Jag tror ingenting. Vi får se när förhandlingarna börjar på riktigt nästa vecka, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.