Thomas Gravius: ”Jag är oskyldig”

Panaxias grundare nekar till alla anklagelser om att ha stulit från bolaget. Enligt Thomas Gravius kommer Panaxiakoncernen att vara skyldig honom stora summor pengar när den rättsliga processen är avklarad.

Panaxia hävdar att Thomas Gravius och Carolina Damos stulit 25 respektive tio miljoner kronor från bolaget. I juni beslutade Attunda tingsrätt, på Panaxias begäran, om kvarstad på sammantaget över 35 miljoner av deras tillgångar. Detta för att de inte skulle kunna flytta pengar, sälja egendom eller på annat sätt ”undandra tillgångar” från en kommande utmätning.

Thomas Gravius juridiska ombud lämnade in ett svaromål, som underkänner Panaxias internutredning på alla punkter.

Först och främst hävdar Thomas Gravius att han inte hade något inflytande över driften av Skyddsteknik, det bolag han påstås ha olovligen fört över 19 miljoner kronor till i december 2009. Tvärtom står i svaromålet att Panaxia, men inte Thomas Gravius, hade starka affärsintressen i bolaget. Däremot hade, och har, Thomas Gravius ett ägarintresse i Panaxia – vilket gör det ologiskt att han skulle smussla över pengar från Panaxia till Skyddsteknik.

Vid tidpunkten för överföringen av de 19 miljonerna ägdes Skyddsteknik av Skyddsteknik Norden, som i sin tur delvis ägdes av Björn Schröder – tidigare vd i PanAlarm – genom olika bolag. Ändå försöker Panaxia, enligt svaromålet, felaktigt framställa Skyddsteknik som ”ett bolag som kontrolleras av Thomas Gravius”.

Gravius påpekar att Panaxia och Skyddsteknik samarbetade mycket intimt kring säkerhetsinstallationer och uthyrning, och att Skyddsteknik regelbundet betalat ut stora belopp till Panaxia. Dessutom har Panaxia överfört pengar till Skyddsteknik i liknande transaktioner under våren 2010, utan att Thomas Gravius varit inblandad. Detta visar, enligt svaromålet, att utbetalningarna till Skyddsteknik varit helt i sin ordning och att ledningen vetat om dem.

I själva verket återbetalades motsvarande belopp från Skyddsteknik till Panaxia i direkt anslutning till överföringarna.

Men i sin internutredning lyfter Panaxia ut en enda av dessa överföringar, den som Gravius varit ansvarig för, och utelämnar att 19 miljoner återfördes till Panaxia i vederbörlig ordning. Därigenom ger utredningen ”en mycket skev bild av det totala händelseförloppet”, skriver Thomas Gravius advokater.

I själva verket handlar det, enligt Thomas Gravius, om att Panaxia Kontantservice och PanAlarm hade likviditetsproblem och saknade pengar till de anställdas löner. Samtidigt hade Skyddsteknikkoncernen stora skulder till Panaxia.

I stället för att ta ett ”internt lån” från kontantkrediten (som Panaxia Kontantservice tidigare gjort för att täcka löpande kostnader), valde Panaxia att låta Skyddsteknik låna pengar som extern part.

Med dessa lånade pengar kunde Skyddsteknik betala sina skulder till Panaxia, som på så sätt fick råd att betala löner och andra utgifter.

Att pengarna registrerades som uttag för påfyllning av uttagsautomater (ATM) och packades om i värdepåsar märkta som dagskassor från Skyddsteknik, beror på att ”det saknades utrymme i kontantkrediten. Utrymmet för utlåning fanns endast på ATM-sidan”.

Gravius nekar också till anklagelserna om de 5,8 miljoner i kontantutbetalningar och checkar, som ska ha registrerats på olika kunder och levererats till Thomas Gravius kontor eller satts in på Skyddstekniks konto. Han påpekar att han inte kunnat bemöta uppgifterna fullt ut eftersom han inte fått tillgång till bokföringen, men understryker att han aldrig fört över pengar utan att det funnits giltiga fordringar.

Thomas Gravius framhåller också att han, både privat och genom sina olika bolag, har krav på Panaxiakoncernen på ”tiotals miljoner kronor”. Denna fordran överstiger med råge en eventuell skuld till Panaxia, enligt advokaterna, som skriver: ”Det är Thomas Gravius bestämda uppfattning att Panaxia kommer att stå i väsentlig skuld till honom när alla rättsliga turer är avklarade.”

Efter att ha tagit del av svaromålet, hävde tingsrätten kvarstaden. Rättens slutsats blev att när Panaxias internutredning ställs mot Thomas Gravius invändningar, ger utredningen inte tillräckligt starka brottsmisstankar för att det ska motivera en kvarstad på hans tillgångar.

Under senhösten blir det åtalsprövning mot Thomas Gravius och Carolina Damos, som misstänks för grov stöld och grov trolöshet mot huvudman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".