Taxiutredare gillar samåkning

Taxiutredningen har börjat jobba. Regeringens utredare ska med sina förslag skapa mer ordning och reda i den vanliga taxiverksamheten, för nya varianter av persontransporter och tjänster som Uberpop. – Lagar och regler har inte hunnit med den nya marknad som är på väg i taxibranschen runt om i världen, säger utredaren Amy Rader Olsson.

När det handlar om samåkning, som Uberpop kallar sin modell att koppla ihop kunder med privatbilister, har Amy Rader Olsson hunnit tänka en hel del:

– Principen är ganska enkel, säger hon. Vi vill främja det som verkligen är samåkning. När det inte finns något vinstsyfte, när till exempel kollegor åker till jobbet tillsammans eller när man tar med grannens barn från träningen, är samåkningen samhällsekonomiskt lönsam.

– Men, fortsätter Amy Rader Olsson. Det blir problematiskt när effekten är den tvärs emot den önskade – när föraren i stället tar betalt för en svart taxiverksamhet. Självklart är det inte bra vare sig för dem som kör taxi eller för samhällsekonomin.

Om en månad samlar Amy Rader Olsson till en hearing där chaufförer, åkare, fackliga och andra kan diskutera framtidens taxiverksamhet. Hon har redan knutit en rad experter till sin utredning, som ska vara klar i sommar.

Ett syfte är att göra det lättare för Skatteverket att kontrollera att taxiföretag redovisar och betalar skatt. Uppdraget är tredelat:

  • Utred om en obligatorisk taxameterutrustning kan och bör krävas i taxifordon, utan möjlighet att få dispens från kravet.
  • Föreslå eventuellt en ny kategori för yrkesmässig personbefordran.
  • Se över reglerna kring samåkning mellan privatpersoner. Grunden är den ganska nya verksamheten i Uberpop där privatbilister kopplas ihop med kunder som beställer körningar. Där förare efter förare dömts till böter för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.

– De första två punkterna hör ihop, säger utredaren Amy Rader Olsson. I dag har tio procent av taxibilarna dispens från taxametern och reglerna är inte bra.

– Vi ska se om det går att särskilja en kategori bilar som kan stå utanför taxameterkravet. Det kan handla om att körningarna alltid faktureras i förväg eller att bilarna bara går på stäcker som har ett fast pris. Och sedan kräva taxameter i alla andra taxibilar.

Bo Bylund är experten från taxibranschen som har knutits till utredningen. Han är inte bara före detta generaldirektör och statssekreterare – utan även före detta ordförande i Svenska taxiförbundet.

– Jag har inte satt mig in i vad utredningen ska göra, säger han när Transportarbetaren ringer upp.

Men är taxi en ruffig bransch som behöver tuffare koll från Skatteverket?

– Det är inte min sak att svara på, jag kan inte uttala mig om branschen nu när jag har utsetts till expert i utredningen.

För du chaufförernas talan i utredningen?

– Jag företräder mig själv som expert. När jag har satt mig in i frågorna är min roll att ge råd till utredaren.

Har du åkt Uber eller Uberpop någon gång?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.