Taxijätten Uber liknas vid ett virus

Uber sprider sig som ett virus över världen, skriver det amerikanska konsultföretaget Fabernovel i en färsk rapport. Taxijätten finns nu i 70 länder, 470 städer och har en miljon förare. – Vi har aldrig sett ett företag växa så snabbt, säger rapportförfattaren Dominique Piotet.

Uber har skakat om de etablerade taxiföretagen överallt där man drar i gång sin verksamhet. I vissa städer har priserna pressats ner med 80–85 procent. I San Francisco ansökte det anrika företaget Yellow cab om konkurs i början av året. En orsak uppges vara just Uber som tagit över många av kunderna.

Fabernovel, som tidigare studerat raketer som Apple och Google, konstaterar att inget annat bolag visat samma exceptionella tillväxt. Uber startades 2009 och värderas i dag till 68 miljarder dollar. Varje dag bokar passagerare tre miljoner resor genom Ubers omtalade app.

I många länder har både myndigheter och taxikonkurrenter reagerat starkt mot Ubers affärsidé. Sverige är inget undantag. Vad är det som stör?

Uber erbjuder en flora av tjänster. Den som väckt starkast kritik är Uberpop, eller UberX som den kallas i övriga världen. Här är det privatpersoner som kör kunder med sina privatbilar. Precis som vid övriga tjänster bokas resorna via Uber-appen och 20 procent av intäkterna tar Uber hand om.

I Sverige och Danmark har mängder av privatförare fällts för olaglig taxiverksamhet, eftersom de saknat trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Frågetecknen gäller också skatten. Finns det över huvud taget någon UberX- eller Uberpopförare som betalat in skatt och sociala avgifter?

Uberpop är nedlagt i Sverige. Men branschen har fortfarande en negativ syn på Uber. Claudio Skubla är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet:

– Uberpop gav stora möjligheter att undanhålla skatt. Men vi ser samma problem med Ubers övriga verksamheter. Intäkterna går till Holland och Uber slussar sedan sin del vidare till Bahamas.

Uber har sitt säte i Holland och när en kund betalar en resa går hela summan dit. 80 procent går sedan tillbaka till föraren. Eller till åkeriet. Ingenstans har Uber egna anställda förare.

Skubla säger:

– Kunden får ett kvitto, men inga uppgifter går till skattemyndigheterna. Det öppnar för svartkörning. Vid årsskiftet kommer en ny lag om redovisningscentraler. Den var tänkt att skapa ordning och reda och få bukt med den svarta omsättning som länge funnits i branschen.

– Men Uber har arbetat hårt för att deras förare ska slippa ha taxameter, som är en förutsättning för att tömningscentralerna ska fungera. Uber hävdar att det räcker med deras app, där informationen lagras. En utredning ser över det här och den stora frågan är om Uber får klartecken för att fortsätta med sitt upplägg.

Ubers virusliknande utbredning inkluderar alla världsdelar. Enligt den amerikanska rapporten anpassas verksamheten efter lokala förhållanden. I länder där kreditkort är ovanliga duger det med kontanter. I många samhällen sker taxitransporter med motorcyklar, då har även Uber tvåhjulingar.

Var fjärde dag, i snitt, gör Uber sitt intåg i en ny stad. Verksamheten handlar numera inte bara om passagerare. Företaget kör på vissa håll ut mat, paket och man erbjuder samåkning. Till lite lägre pris.

Finns det något hot mot Ubers expansion?

Ja, konstaterar konsultföretaget. Taxijätten tar en relativt hög provision, 20 procent, utan att erbjuda annat än en smart bokningsapp. Andra taxijättar har utvecklat liknande appar och nya uppstickare finns redan som tar lägre provision.

Uber har också gått in med närmare en miljard i ett projekt som handlar om självkörande bilar.

Visionen?

Att erbjuda förarlösa taxitransporter – något som förstås skapar oro i de egna förarleden. Här finns ett internt hot mot Uber. Från missnöjda förare och åkare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".