Taxikö vid Göteborg centralstation. Foto: Jan Lindkvist
Avtal 2020

Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal

Taxi. Avtalet för taxiförarna dröjer. Fack och arbetsgivare har pausat förhandlingarna till den 17-18 december, då parterna träffas på nytt. –Det går trögt, men framåt. Jämfört med förra avtalsrörelsen ser vi en förändrad attityd hos arbetsgivarna när det gäller synen på branschen och behovet av en förändring, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

I Sverige finns omkring 18 000 taxibilar och förarkåren består av både åkare och anställda. Efter en stor avreglering 1990 fick branschen stora problem med överetablering och lönedumpning.

Det har påverkat kollektivavtalet, som i mer än 25 år innehållit en öppning för rakt ackord – procentlön. Det är en löneform som kommit att användas även inom färdtjänsten och övriga samhällsbetalda resor.

Transport har länge hävdat att det är orimligt att gamla, sjuka och skolbarn körs på ackord – och att procentlönen måste bort. Arbetsgivarna spjärnar emot. Även den här gången.

Tommy Wreeth säger:

– Vi har förhandlat i två dagar nu och jag tycker ändå att det finns en vilja hos motparten att diskutera branschens framtid. Läget är ju minst sagt bekymmersamt på grund av pandemin.

­– Vi har lite olika syn på löneläget, men förhoppningsvis kan vi få till en arbetsgrupp och en dialog som främjar en positiv utveckling. En utveckling som gynnar både de seriösa företagen och chaufförerna som måste få bättre arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö.

Utgångspunkten i förhandlingarna är LO:s så kallade märke. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader.

I märket ingår en förstärkning av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. (Startåldern för inbetalningen av premier sänks etappvis från 25 till 22 år.)

Förbättringen förhandlades fram av LO och Svenskt Näringsliv, och LO-arbetarna får betala genom en mindre avräkning på märket.

För taxiförarna blir avräkningen låg, bara 0,11 procent.

Samtidigt får de extra inbetalningarna stor betydelse vid pensioneringen.

Tre års inbetalningar ger runt 45 000 kronor extra till arbetstagarens egen pensionspott. Om de pengarna sedan växer med 3 procent årligen, har de 45 000 kronor ökat till omkring 150 000 kronor efter ett 40 år långt yrkesliv.

Avtalspension förutsätter att det finns kollektivavtal på arbetsplatsen.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund återupptar förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal den 17 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric larsson:
    10 december, 2020

    Varför skrivs det ingenting om ett färdtjänstbussavtal

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.