Uppsagda taxitelefonister
Close
Sex kvinnor har jobbat i växeln i Ingmarsö, en har just slutat och de andra får gå den sista december. Till vänster Beatrice Carlsson, som har en månads uppsägningstid.
Close

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Ingmarsö ligger i Österåker kommun i Stockholms skärgård och har cirka 150 bofasta personer. På ön finns bland annat båtvarv, mataffär, bibliotek och taxiväxel. Växeln placerades i ett ombyggt fritidshus på ön i april 1992 i samband med satsningar på distansarbete.

– Med den moderna tekniken spelar det ingen roll var i landet man sitter, sa Taxi Stockholms dåvarande vd Kjell Sterner, till Dagens Nyheter, år 1992.

I dag har Taxi Stockholm två telefonväxlar, en i Stockholm och en på Ingmarsö. Nu läggs växeln på ön ned och all växelverksamhet samlas i Stockholm. Sista dagen på jobbet blir den 31 december.

En av dem som drabbas är Beatrice Carlsson, som sägs upp med en månads uppsägningstid. I februari skulle hon varit anställd i två år.

– Det känns hemskt. Hela min familj bor på ön. Nu måste jag flytta till ett nytt ställe för att försöka få jobb, säger hon.

På ön arbetar i dagsläget sex personer i växeln. Två av dem arbetar heltid och en av dem har en visstidsanställning som löper ut innan det här beslutet träder i kraft vid årsskiftet.

– Jag kan köpa att de lägger ned, men inte att de behandlat personalen illa. Vi har inte fått något stöd av arbetsgivaren efter att vi fick informationen. De har inte kommit ut till oss eller ringt och frågat hur vi mår, säger Beatrice Carlsson.

Personalen har erbjudits omplacering i Stockholm.

– Det skulle ta sex timmar om dagen att pendla fram och tillbaks. Det är omöjligt att få ihop en heltidstjänst på det, säger Beatrice Carlsson.

Natalia Santos är pressansvarig på Taxi Stockholm. Hon förklarar att växeln läggs ned av ekonomiska skäl. För att ha kvar den måste företaget investera i reservkraft, utifall ett strömavbrott skulle ske, samt göra satsningar på förbättrad arbetsmiljö.

– Det är kostnader som vi inte kan rättfärdiga när vi har ett kontor i Stockholm, säger hon.

Kommer det att ske nedskärningar i Stockholmsväxeln?

­–Nej, det kommer det inte, säger hon.

Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att förbundet fick igenom de krav som förhandlats med arbetsgivaren. Hon hälsade på medlemmarna ute på ön förra veckan.

– De är besvikna på arbetsgivaren, men var glada att vi kom dit och hälsade på, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Robin Ahlgren. Foto: Privat

Fler helger med jobb än utan – Robin lämnar branschen

Taxi. Taxibranschen blöder. Inget guldläge för att ställa avtalskrav. Förhandlingsombudet och taxitelefonisten Robin Ahlgren hoppades på fler lediga helger. Trots det är han halvnöjd med utfallet. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Här är detaljerna i taxitelefonisternas nya avtal

Taxi. Taxitelefonisterna får en lönehöjning på totalt 1 369 kronor på 29 månader. Det första lönelyftet sker den 1 januari 2021. – Med tanke på pandemins stora inverkan på taxibranschen får vi vara nöjda med avtalet, säger Transports centrala ”taxiombudsman” Mats H Andersson.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.