Taxibil
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Close

Taxi Stockholm sparkar nästan alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm har sagt upp nästan alla växeltelefonister, totalt ett 60-tal anställda. Bara nio blir kvar.

– Bolaget har drabbats hårt av pandemin och uppger att man på sikt ska ersätta telefonisterna med en digital svarsrobot, säger Transports ombudsman Annica Collstam, som förhandlat om uppsägningarna.

I hela taxibranschen har beställningarna över telefon länge minskat och kunderna går över till digitala bokningar via appar eller dator. I höstas la Taxi Stockholm ner en beställningscentral som i många år varit utlokaliserad till Ingmarsö i skärgården.

Nu kommer nästa dråpslag mot telefonisterna. I spåren av Corona-krisen har Taxi Stockholm kortidspermitterat telefonister. Permitteringar som togs tillbaka och ersattes av uppsägningar i flera omgångar.

Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, säger:

– Det är närmare 60 telefonister som varslats sedan pandemin bröt ut. I den senaste omgången var det 32 som sades upp. Nu är de bara nio kvar och vi vet inte vad som händer med dem.

– Bolaget hänvisar till Corona-krisen och att man ser sig nödgat att göra en organisationsförändring. Taxi Stockholm räknar med halverad bilflotta och att telefonbeställningar i framtiden kommer att tas emot av en robot.

Många av de uppsagda telefonisterna har jobbat länge i företaget och har uppsägningstider på sex månader.

Transportarbetaren har sökt ansvariga i Taxi Stockholm för en kommentar, men kom inte längre än till Natalia Santos, pressansvarig:

– Det pågår förhandlingar, det är det enda jag kan säga.

Är de inte så att de lokala förhandlingarna med Transport faktiskt är avslutade?

– Du kan mejla, om du har fler frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Douglas V Hellbom:
    20 maj, 2020

    Som vanligt under alla år har hemligheten varit en del av Taxi Stockholms varumärke.
    Så att man väljer tystnad ännu en gång gör ingen förvånad.
    Olika praktiska koncept har genomförts genom åren, men information har varit av mindre karaktär som exempel när App bokningar infördes.
    Samtidigt som vi förare skulle marknadsföra denna produkt, men viste så lite. Och i början fick man ofta ringa kund för att konstatera att kund stod på annan plats än där beställning gjorts till.
    App har blivit bättre genom åren, men har fortfarande brister. Teknik i all ära.
    Dock tror jag att tekniken inte kommer att lösa alla problem, när den ligger nere så finns de inga kunder mer.
    Och då finns bara ett svar, inget kan ersätta människan.
    Även om den också har sina svagheter.
    Det finns säkert andra sätt lösa den lilla krisen som råder just NU !
    Men tyvärr fattas ofta dåliga beslut, när boxen blir mindre

  2. Marianne:
    17 maj, 2020

    Det är trist men kunderna har ju gått över mer o mer till att använda appen. De yngre kunderna är så vana vid sina telefoner att det är naturligt för dem att använda appen istället för att ringa. Nu när Taxibranschen befinner sig i fritt fall så blir detta resultatet.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringsförslag: Förläng YKB med ett halvår

Åkeri. Regeringen lägger fram ett förslag som ska göra att chaufförers yrkeskompetensbevis (YKB) kan förlängas med sex månader, räknat från att det gått ut.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.