Taxibil
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Close

Taxi Stockholm sparkar nästan alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm har sagt upp nästan alla växeltelefonister, totalt ett 60-tal anställda. Bara nio blir kvar.

– Bolaget har drabbats hårt av pandemin och uppger att man på sikt ska ersätta telefonisterna med en digital svarsrobot, säger Transports ombudsman Annica Collstam, som förhandlat om uppsägningarna.

I hela taxibranschen har beställningarna över telefon länge minskat och kunderna går över till digitala bokningar via appar eller dator. I höstas la Taxi Stockholm ner en beställningscentral som i många år varit utlokaliserad till Ingmarsö i skärgården.

Nu kommer nästa dråpslag mot telefonisterna. I spåren av Corona-krisen har Taxi Stockholm kortidspermitterat telefonister. Permitteringar som togs tillbaka och ersattes av uppsägningar i flera omgångar.

Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, säger:

– Det är närmare 60 telefonister som varslats sedan pandemin bröt ut. I den senaste omgången var det 32 som sades upp. Nu är de bara nio kvar och vi vet inte vad som händer med dem.

– Bolaget hänvisar till Corona-krisen och att man ser sig nödgat att göra en organisationsförändring. Taxi Stockholm räknar med halverad bilflotta och att telefonbeställningar i framtiden kommer att tas emot av en robot.

Många av de uppsagda telefonisterna har jobbat länge i företaget och har uppsägningstider på sex månader.

Transportarbetaren har sökt ansvariga i Taxi Stockholm för en kommentar, men kom inte längre än till Natalia Santos, pressansvarig:

– Det pågår förhandlingar, det är det enda jag kan säga.

Är de inte så att de lokala förhandlingarna med Transport faktiskt är avslutade?

– Du kan mejla, om du har fler frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Douglas V Hellbom:
    20 maj, 2020

    Som vanligt under alla år har hemligheten varit en del av Taxi Stockholms varumärke.
    Så att man väljer tystnad ännu en gång gör ingen förvånad.
    Olika praktiska koncept har genomförts genom åren, men information har varit av mindre karaktär som exempel när App bokningar infördes.
    Samtidigt som vi förare skulle marknadsföra denna produkt, men viste så lite. Och i början fick man ofta ringa kund för att konstatera att kund stod på annan plats än där beställning gjorts till.
    App har blivit bättre genom åren, men har fortfarande brister. Teknik i all ära.
    Dock tror jag att tekniken inte kommer att lösa alla problem, när den ligger nere så finns de inga kunder mer.
    Och då finns bara ett svar, inget kan ersätta människan.
    Även om den också har sina svagheter.
    Det finns säkert andra sätt lösa den lilla krisen som råder just NU !
    Men tyvärr fattas ofta dåliga beslut, när boxen blir mindre

  2. Marianne:
    17 maj, 2020

    Det är trist men kunderna har ju gått över mer o mer till att använda appen. De yngre kunderna är så vana vid sina telefoner att det är naturligt för dem att använda appen istället för att ringa. Nu när Taxibranschen befinner sig i fritt fall så blir detta resultatet.

Lästips:

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Transportarbetarens logga

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.