Flygplan tankas på Arlanda.
Close
Flygplan tankas på Arlanda. Det kan ske antingen via tankbil eller så kallad dispenserbil, som kopplas till ett ledningsnät under asfalten.
Close

Tanka flygplan – laglöst område?

Gäller kravet på yrkeskompetensbevis (YKB) för flygtankare som kör tunga fordon inne på landets flygplatser? Det undrar en grupp skyddsombud som försökt få besked från polisen, Transportstyrelsen och andra myndigheter. Svaret är att ingen vet.

– Osäkerheten gäller inte bara YKB. Ska vi ha ADR för farligt gods också? Och E-behörighet för släpvagn? undrar Per Gustavsson, huvudskyddsombud för en grupp flygtankare på Arlanda.

I går, måndag, inledde Transport avtalsförhandlingarna för anställda som har till uppgift att tanka flygplan. Med sig har den fackliga delegationen en delikat fråga som handlar om utbildning. Ska tankningspersonalen ha YKB, precis som andra yrkeschaufförer? Vem ska i så fall betala kurserna?

Per Gustavsson och en grupp andra skyddsombud har drivit frågan i flera år:

– I dag är det nästan inga flygtankningsmän som har YKB eller ADR-utbildning, trots att vi kör tankbil. Vi har kontaktat en rad myndigheter för att få reda på vad reglerna säger. Men polisen kan inte svara. Inte Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Inte Transportstyrelsen eller Swedavia heller.

På Arlanda och andra flygplatser kör tankningspersonalen bara innanför staketet, aldrig på allmän väg. Därmed borde saken vara avgjord. På inhägnat område gäller inte körkortslagen och inte delar av trafikförordningen. Då krävs heller inte YKB och inte ADR för farligt gods.

Men så enkelt är det inte, uppger Jimmy Danielsson, utredare på Transportstyrelsen:

– Problemet är att ingen definierat vad som är inhägnat område. Både för flygplatser och hamnar är rättsläget lika oklart. Om de här områdena skulle räknas som inhägnade behövs inte YKB, det är riktigt. Men för att chaufförerna ska vara på säkra sidan borde de se till att få utbildningen.

Luftfartsverket var tidigare en myndighet, men ombildades till ett statligt bolag – Swedavia. Swedavia utfärdar särskilda flygplatsregler, så kallade regulations. För exempelvis Malmö airport sägs: ”Flygplatsområdet klassas inte som inhägnat område enligt körkortslagen.”

Alltså: I Malmö gäller körkortslagen – och därmed krävs YKB.

Men, nej. Den slutsatsen kan man inte dra förklarar Anders Östling på Swedavia:

– Tittar man på en flygplats med amatörens ögon är det förstås inhägnat område. Men det betyder inte att det håller juridiskt. Vem skulle kunna fatta ett definitivt beslut? Inte Swedavia i alla fall.

– Vi kunde möjligen ha gjort det så länge vi var myndighet, men inte som statligt bolag. Som vi bedömt det nu kan vi ställa krav på vår egen verksamhet, men inte för entreprenörer. Flygtankningsbolagen får läsa lagen själva.

Vilket råd ger du flygtankningspersonal som inte vill riskera böter för att ha kört olagligt?

– Det bästa sättet är nog att driva frågan fackligt.

Flygtankare Per Gustavsson är luttrad. Han har suttit på åtskilliga möten där frågan avhandlats.

– Vi har försökt få besked på alla sätt. Våra arbetsgivare vägrar betala utbildningen, så länge det inte finns svart på vitt om vad som gäller. Många anställda skulle förstås gärna få såväl YKB som ADR och E-behörighet i körkortet. Det är ju meriterande.

I brist på klara papper har Transport kopplat in Arbetsmiljöverket. Flygtankarna anser att osäkerheten påverkar dem psykiskt. Per Gustavsson säger:

– Blir det poliskontroll och domstolen kommer fram till att YKB krävs, ja då är det ju tankningspersonalen som får betala böterna. Här på Arlanda har polisen redan bötfällt folk som kört utan säkerhetsbälte. I det fallet gällde uppenbarligen trafikförordningen.

I dag, tisdag förmiddag, tecknade fack och arbetsgivare ett nytt kollektivavtal för flygtankarna. Där enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över YKB- och ADR-problematiken.

I tidigare avtal som Transport tecknat i år är det klarlagt att arbetsgivarna betalar YKB, när sådan utbildning krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Hägglund:
    7 maj, 2019

    Det flygplatserna stödjer sig på är en trestegsraket:

    1. I lagen om YKB (2007:1157 1 kap. §4) står det att lagen omfattar "godstransporter: körningar på väg i Sverige med fordon som kräver körkortsbehörigheten C1, C1E, C eller CE". (Länk: https://lagen.nu/2007:1157#K1P4S2)

    2. I körkortslagen (1998:488 2 kap §10) finns ett undantag som lyder: "Bestämmelserna i 1-4 §§ gäller inte vid färd med fordon inom ett inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område." (Länk: https://lagen.nu/1998:488#K2P10S1)

    3. Eftersom att vi har staket runt flygplatsen och allmänheten inte har tillträde till området så är det ett inhängnat område.... därför inget körkortskrav, och därför inget YKB-krav)

    Det man bortser ifrån är att flera hundra fordon kör runt inne på flygplatserna dagligen. Det är underleverantörer, anställda på andra företag, det är poliser, transportstyrelsens personal, det är bussar med tusentals passagerare.... det är snötransporter, byggtrafik, truckar, kranar, personbilar.... samtliga fordon vistas i trafiken, samtliga krävs körkort för att framföra....

    Det finns prejudicerande fall som säger att Swedavias tolkning är felaktig, det finns prejudicerande fall som säger att Swedavias tolkning är korrekt.

    Man spelar lite ryskroulette, fast siktar inte mot sitt eget huvud utan mot de anställda.

    KRÄV förtydligande från riksdagen. KRÄV ett besked om hur man skall definiera ett inhägnat område. KRÄV att om otydlighet finns så skall den striktare tolkningen tillämpas!!!

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.