Krönika

Tänk på vändskivan, vändskivan, VÄNDSKIVAN!

Davids krönika. Vändskiva, va fan e de? Undrar den som inte jobbar med lastbilar. Jo det är den där plattan på dragbilen som påhängsvagnen (trailern) och många vanliga släp sitter fast i och vilar på. Den är nästan rund, har ett spår och en koppling i mitten och i den sitter trailern fast med en liten, men rätt stark tapp.

Varför nu denna upplysning om en detalj på fordonet? Jo det gäller vinterföret och alla olyckorna med just den här typen av ekipage.

Trafikverket har som bekant minskat sitt engagemang för vinterväghållningen till ett absolut minimum och ofta mindre än så. Oavsett snöstormar och blixthalka ser man alltför sällan några salt och plogbilar ute på de stora vägarna – i vart fall inte förrän alla redan kört fast.

Det är ungefär som med sjukvården som är bland Europas mest underbemannade. Där överläkare och sjukhusledningar mer eller mindre börjat anklaga folk för att de är sjuka i stället för att kräva större resurser.

Men jobbskatteavdragen, störst för de rikaste, kostar staten 144 miljarder varje år. Plus socbidragen till medelklassen i form av Rot och Rut, en lika stor utgift som hela rättsväsendet inklusive polisen tillsammans. Då blir det inte mycket över till livsavgörande insatser, som sjukvård och halkbekämpning.

Men så detta med vändskivor (det handlar alltså inte om skaldjurskalas med lustiga små hattar). Sorgebarnen i vintertrafiken är trailerekipagen. De får sladd och ”jackknifar” så att bilen till slut vrider sig, åker baklänges tryckt mot trailern och i bästa fall hamnar i diket.

Jag brukar tänka att med bra däck och bra bromsar klarar man det mesta. Men en sak till är viktig: att minst en gång i veckan smörja vändskivan. Många, ja de flesta, dragbilar jag ser gå utan trailer har stålblanka eller, gud förbjude, rostiga vändskivor.

Kopplar de sedan en fullastad trailer på låt säga 30 ton så blir friktionen mot vändskivan enorm. Är det då halt ute och det börjar glida så upphör styrförmågan och ekipaget blir helt stelt.

Jag är rätt säker på att det här är anledningen till att trailerekipagen ibland ligger tätt som vårens vitsippor i dikena när det börjat snöa.

Så kära vänner på vägen, smörj vändskivor och vändkransar på bil och släp. Jag vet att det hänt dödsolyckor för att folk inte gjort det. Detta är minst lika viktigt som att ha koll på däck och bromsar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans johansen:
    4 mars, 2023

    David Ericsson det va det sannaste jag hört på mkt länge mkt bra förklarat du har satt hugget på diken om tröööga dragbilsekipage som blir livsfarliga utan lilla fettet på skivan det finns där av en anledning.. att framföras säkert..Tack för dessa ord hoppas fler läser detta ..

    Hans 38 år i vägens betjänt som chaffis

  2. Per Thomson:
    2 mars, 2022

    Bra skrivet av en riktig Proffs med stor erfarenhet och som har en hel del 'tänk' kring det fordon han framför.
    Tack för en fin artikel!

  3. Johan Granlund:
    1 mars, 2022

    Kul att Transportarbetaren har läst min krönika från 2013 i Svensk Åkeritidning 'Så kan bra vinterfett förebygga olyckor på ishal väg'. ;)

  4. Tomas Eriksson:
    1 mars, 2022

    Det var det mest sanna inlägg jag läst på länge

  5. arimyr stoltenberg:
    27 februari, 2022

    kloka ord men dagens förare är mest ratthållare utan teknisk förståelse och utan intresse förutom att ta selfies i olika varianter

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Stå upp mot högerns angrepp på arbetarrörelsen

Debatt. Den samlade högern med Tidöpartierna, SD och Timbro i spetsen angriper arbetarrörelsen på bred front för att rasera det arbetare, med gemensamma krafter, byggt upp under mer än hundra år. Hela arbetarrörelsen, politiken, fackföreningarna och folkbildningen måste enas i motståndet mot angreppet på vår framtid.

Var lite snäll mot dig själv!

Krönika. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Den här kampen kan vi inte förlora!

Ledare. Under den senaste tiden har det fackliga fokuset nästan uteslutande hamnat på IF Metalls kamp mot TM Sweden (Tesla Sverige) angående ett kollektivavtal. Vi var först ut i LO-familjen med sympativarsel. Vi stängde ner de svenska hamnarna för lossning och lastning av Teslor.

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.