Taxipanel
Close
Fackligt-politiskt samtal om taxibranschen, på initiativ av Transports Stockholmsavdelning/Taxisektionen.
Close

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Kan pandemin bli en brutal sanering av sjuka strukturer? Eller kommer en hel yrkeskår att gå framtiden till mötes som fattigpensionärer – om de inte jobbat ihjäl sig? Obligatoriska kollektivavtal, plattformbolagens rivstart och sekretess som hinder för kontroll – det handlar om taxi, och en bransch som blivit synonym med problem på ett par årtionden.

Här kan du se den två timmar långa livesändningen av panelens diskussion, ett livligt samtal som tog upp en rad frågeställningar.

Och om det går att tala om en slutsats så är det att det tycks råda en samsyn om i alla fall en sak:  Förändring kan bara komma genom gemensamt arbete, fackligt-politiskt.

Också ABF Stockholm visade paneldebatten på sin Facebooksida. Studieorganisationen stod tillsammans med Transport som arrangör. Det är Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion som tagit initiativ att bjuda in för med samtalet. Medverkade gjorde också sektionens ordförande Saied Tagavi.

Övriga medverkande:

  • Mats H Andersson, Transport, central ombudsman i med ansvar för bland annat taxiavtalet.
  • Teres Lindberg (S), socialdemokraternas gruppledare i riksdagens trafikutskott.
  • Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet.
  • Fredrik Lindeberg, åkare ansluten till Taxi Stockholm.

Stockholmsavdelningens ordförande Sofia Södergren Poikulainen ledde samtalet. Några av de frågeställningar som togs upp var hur det går att få bättre kontroll av taxibranschens aktörer och om – och i så fall hur – taxibranschen påverkas av en växande gig-ekonomi.

Politiska beslut

Transports Mats H Andersson slog fast att det krävs politiska beslut för att komma tillrätta med dagens problem. De största är den ackordsliknande lönesättningen, arbetstiderna, fri etablering av nya bilar i trafik, trots att det redan finns ett överflöd – och bristen på kontroll.

– Mycket hänger ihop, och det är ett problem i samhället i stort när arbetsgivare inte betalar in tillräckligt till pensionen. Det bygger upp en bubbla som innebär en samhällskostnad längre fram, i form av försörjningsstöd, sa han.

Taxichaufförer har i sammanhanget blivit en utsatt yrkesgrupp som riskerar låg pension, trots många års lönearbete.

– Redan i dag har vi en hög medelålder inom kåren.

Mats H Andersson tog också upp problemet med den osäkra inkomsten.

–  Det handlar om ackord i yrkestrafiken, chaufförer som kör barn till skolan och äldre till sjukhus. Något som inte ens är tillåtet när det handlar om lastbilschaufförer som kör grisar till slakt.

”Få bort skit”

Båda politikerna från riksdagens trafikutskott höll med. Det krävs förändring, även om det är omöjligt att gå tillbaka till tiden före avregleringen av taxibranschen i början av 1990-talet.

– Det har blivit mycket vilda västern över branschen, och de som betalar det stora priset är de anställda. Inte har det blivit bättre av att ett antal plattformsföretag kommit in. Eller att sju myndigheter är inblandade och har någon form av kontroll över taxi, sa Jens Holm (V).

Jens Holm påtalade också att det finns brister i myndigheternas samverkan. Något Vänsterpartiet även skrev i en motion i höstas, en motion för ordning och reda inom yrkestrafiken. Också inom taxi, som blivit något av ett bortglömt barn i sammanhanget. I sin gruppmotion krävde partiet krav på kollektivavtal vid upphandling av samhällstrafik.

– Med ny teknik borde det vara relativt enkelt att kontrollera hur mycket och vart en bil kör. Och ställa hårda krav när det gäller arbetsvillkoren, sa Jens Holm.

Socialdemokraternas Teres Lindberg höll med om det mesta, men påpekade samtidigt att det tar tid att genomföra förändringarna. Och att det är arbetsmarknadens parter som har ansvar för avtalen. Till skillnad från taxi är det i andra branscher inte alltid övervägande negativt för de anställda med ackord, enligt Lindberg.

När det gäller kontrollen sa hon att det redan införts åtgärder, bland annat har Skatteverket fått stärkta kontrollmöjligheter när det gäller att komma tillrätta med fusk.

– Men vi behöver göra mycket mer för att komma tillrätta med problemen, inte minst kunna samköra register. Hela taxibranschen utmärks av en osundare konkurrens sedan avregleringen, även om ambitionen då var att det skulle bli lättare att få tag på en taxi… Som politiker behöver vi bli bättre och tydligare –  i vill få bort skit som finns i branschen!

Teres Lindberg förklarade den långa vägen till förändring delvis med riksdagens sammansättning. Det finns helt enkelt ingen majoritet för de, enligt vänsterpartierna, nödvändiga besluten. Något Transports ombudsman Mats H Andersson delvis invände mot:

– Vi förstår mycket väl det parlamentariska läget, men kan ändå tycka att det är svagt att inte stötta de motioner som gynnar arbetarrörelsen.

”Se om vårt hus”

Med i panelen var också Fredrik Lindeberg, ”från andra sidan”. Som åkare har han ett kvartssekels erfarenhet. I dag inom Taxi Stockholm, tidigare bland annat som vd för Taxi Gotland. Och han fick medhåll om en hel del, från alla parter.

– Jag tycker att vi borde se om vårt hus, alla vi i branschen. Jag förordar starkt kollektivavtal och facket, sa han.

Han tog också upp att den pågående pandemin, allt det svåra till trots, kan bli det som leder till nödvändiga strukturförändringar. I en överetablerad bransch fungerar det som ett ekorrhjul, där det med fler och fler bilar i trafik inte finnas någon utväg.

– Ska man skära ner, skär ner nu! Sa han.

Och Vänsterpartiets Jens Holm höll med:

– Samtidigt som det är så mycket hemskt på grund av pandemin, är det också en möjlighet att strukturera upp. Staten bör gå in med stöd till taxiföretag, men det ska vara förenat med krav.

Jens Holm nämnde ett par av kraven: Företag som får avtal på samhällstrafik ska teckna kollektivavtal, och företaget ska skatta i Sverige.

Sekretess som hinder

– Det är sju myndigheter som har ansvar för kontrollen av taxi. De kan inte samarbeta effektivt i dag på grund av sekretesslagstiftningen. För att kontrollen ska fungera måste sekretessen mellan myndigheter ses över, sa Saied Tagavi.

Taxisektionens ordförande kör själv taxi sedan många år, och har varit engagerad länge inom Transport. Saied Tagavi, som har akademisk bakgrund även arbetat som flyktingsamordnare, brinner också för arbetet med att skapa en plattform för fria fackföreningar i Iran.

Samtidigt tillhör han en växande grupp inom taxi, chaufförer som egentligen uppnått pensionsålder men arbetar vidare. För att kunna behålla en dräglig levnadsstandard och oberoende. Många drabbades hårt under coronapandemins första våg.

– Det blir allt svårare för seriösa taxibolag att erbjuda löner som det går att leva på. Pensionärer arbetar vidare, unga sparkas tillbaka ut i arbetslöshet när tiden för bidrag från Arbetsförmedlingen tar slut.

Orimliga arbetstider

Saied Tagavi nämnde också de orimligt långa arbetsdagar många som kör taxi tvingas leva med. Åkare med en bil som kör 365 dagar om året, förare som jobbar långt över gränsen för  vad arbetstidslagen medger. Som aldrig kan svara sina barn när de slutar på arbetet.

– Chaufförerna kan bara svara ’insha´Allah’, när Gud vill. De jobbar 13, 14 timmar om dagen, vet inte hur länge de ska köra.

Alla i panelen var eniga om att förändring behövs. Men att det tar tid, och att det inte görs ensamt.

– Det måste vi göra tillsammans, sa Stockholms avdelningens Sofia Södergren Poikulainen, som avslutade panelsamtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.