Taxipanel
Close
Fackligt-politiskt samtal om taxibranschen, på initiativ av Transports Stockholmsavdelning/Taxisektionen.
Close

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Kan pandemin bli en brutal sanering av sjuka strukturer? Eller kommer en hel yrkeskår att gå framtiden till mötes som fattigpensionärer – om de inte jobbat ihjäl sig? Obligatoriska kollektivavtal, plattformbolagens rivstart och sekretess som hinder för kontroll – det handlar om taxi, och en bransch som blivit synonym med problem på ett par årtionden.

Här kan du se den två timmar långa livesändningen av panelens diskussion, ett livligt samtal som tog upp en rad frågeställningar.

Och om det går att tala om en slutsats så är det att det tycks råda en samsyn om i alla fall en sak:  Förändring kan bara komma genom gemensamt arbete, fackligt-politiskt.

Också ABF Stockholm visade paneldebatten på sin Facebooksida. Studieorganisationen stod tillsammans med Transport som arrangör. Det är Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion som tagit initiativ att bjuda in för med samtalet. Medverkade gjorde också sektionens ordförande Saied Tagavi.

Övriga medverkande:

  • Mats H Andersson, Transport, central ombudsman i med ansvar för bland annat taxiavtalet.
  • Teres Lindberg (S), socialdemokraternas gruppledare i riksdagens trafikutskott.
  • Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet.
  • Fredrik Lindeberg, åkare ansluten till Taxi Stockholm.

Stockholmsavdelningens ordförande Sofia Södergren Poikulainen ledde samtalet. Några av de frågeställningar som togs upp var hur det går att få bättre kontroll av taxibranschens aktörer och om – och i så fall hur – taxibranschen påverkas av en växande gig-ekonomi.

Politiska beslut

Transports Mats H Andersson slog fast att det krävs politiska beslut för att komma tillrätta med dagens problem. De största är den ackordsliknande lönesättningen, arbetstiderna, fri etablering av nya bilar i trafik, trots att det redan finns ett överflöd – och bristen på kontroll.

– Mycket hänger ihop, och det är ett problem i samhället i stort när arbetsgivare inte betalar in tillräckligt till pensionen. Det bygger upp en bubbla som innebär en samhällskostnad längre fram, i form av försörjningsstöd, sa han.

Taxichaufförer har i sammanhanget blivit en utsatt yrkesgrupp som riskerar låg pension, trots många års lönearbete.

– Redan i dag har vi en hög medelålder inom kåren.

Mats H Andersson tog också upp problemet med den osäkra inkomsten.

–  Det handlar om ackord i yrkestrafiken, chaufförer som kör barn till skolan och äldre till sjukhus. Något som inte ens är tillåtet när det handlar om lastbilschaufförer som kör grisar till slakt.

”Få bort skit”

Båda politikerna från riksdagens trafikutskott höll med. Det krävs förändring, även om det är omöjligt att gå tillbaka till tiden före avregleringen av taxibranschen i början av 1990-talet.

– Det har blivit mycket vilda västern över branschen, och de som betalar det stora priset är de anställda. Inte har det blivit bättre av att ett antal plattformsföretag kommit in. Eller att sju myndigheter är inblandade och har någon form av kontroll över taxi, sa Jens Holm (V).

Jens Holm påtalade också att det finns brister i myndigheternas samverkan. Något Vänsterpartiet även skrev i en motion i höstas, en motion för ordning och reda inom yrkestrafiken. Också inom taxi, som blivit något av ett bortglömt barn i sammanhanget. I sin gruppmotion krävde partiet krav på kollektivavtal vid upphandling av samhällstrafik.

– Med ny teknik borde det vara relativt enkelt att kontrollera hur mycket och vart en bil kör. Och ställa hårda krav när det gäller arbetsvillkoren, sa Jens Holm.

Socialdemokraternas Teres Lindberg höll med om det mesta, men påpekade samtidigt att det tar tid att genomföra förändringarna. Och att det är arbetsmarknadens parter som har ansvar för avtalen. Till skillnad från taxi är det i andra branscher inte alltid övervägande negativt för de anställda med ackord, enligt Lindberg.

När det gäller kontrollen sa hon att det redan införts åtgärder, bland annat har Skatteverket fått stärkta kontrollmöjligheter när det gäller att komma tillrätta med fusk.

– Men vi behöver göra mycket mer för att komma tillrätta med problemen, inte minst kunna samköra register. Hela taxibranschen utmärks av en osundare konkurrens sedan avregleringen, även om ambitionen då var att det skulle bli lättare att få tag på en taxi… Som politiker behöver vi bli bättre och tydligare –  i vill få bort skit som finns i branschen!

Teres Lindberg förklarade den långa vägen till förändring delvis med riksdagens sammansättning. Det finns helt enkelt ingen majoritet för de, enligt vänsterpartierna, nödvändiga besluten. Något Transports ombudsman Mats H Andersson delvis invände mot:

– Vi förstår mycket väl det parlamentariska läget, men kan ändå tycka att det är svagt att inte stötta de motioner som gynnar arbetarrörelsen.

”Se om vårt hus”

Med i panelen var också Fredrik Lindeberg, ”från andra sidan”. Som åkare har han ett kvartssekels erfarenhet. I dag inom Taxi Stockholm, tidigare bland annat som vd för Taxi Gotland. Och han fick medhåll om en hel del, från alla parter.

– Jag tycker att vi borde se om vårt hus, alla vi i branschen. Jag förordar starkt kollektivavtal och facket, sa han.

Han tog också upp att den pågående pandemin, allt det svåra till trots, kan bli det som leder till nödvändiga strukturförändringar. I en överetablerad bransch fungerar det som ett ekorrhjul, där det med fler och fler bilar i trafik inte finnas någon utväg.

– Ska man skära ner, skär ner nu! Sa han.

Och Vänsterpartiets Jens Holm höll med:

– Samtidigt som det är så mycket hemskt på grund av pandemin, är det också en möjlighet att strukturera upp. Staten bör gå in med stöd till taxiföretag, men det ska vara förenat med krav.

Jens Holm nämnde ett par av kraven: Företag som får avtal på samhällstrafik ska teckna kollektivavtal, och företaget ska skatta i Sverige.

Sekretess som hinder

– Det är sju myndigheter som har ansvar för kontrollen av taxi. De kan inte samarbeta effektivt i dag på grund av sekretesslagstiftningen. För att kontrollen ska fungera måste sekretessen mellan myndigheter ses över, sa Saied Tagavi.

Taxisektionens ordförande kör själv taxi sedan många år, och har varit engagerad länge inom Transport. Saied Tagavi, som har akademisk bakgrund även arbetat som flyktingsamordnare, brinner också för arbetet med att skapa en plattform för fria fackföreningar i Iran.

Samtidigt tillhör han en växande grupp inom taxi, chaufförer som egentligen uppnått pensionsålder men arbetar vidare. För att kunna behålla en dräglig levnadsstandard och oberoende. Många drabbades hårt under coronapandemins första våg.

– Det blir allt svårare för seriösa taxibolag att erbjuda löner som det går att leva på. Pensionärer arbetar vidare, unga sparkas tillbaka ut i arbetslöshet när tiden för bidrag från Arbetsförmedlingen tar slut.

Orimliga arbetstider

Saied Tagavi nämnde också de orimligt långa arbetsdagar många som kör taxi tvingas leva med. Åkare med en bil som kör 365 dagar om året, förare som jobbar långt över gränsen för  vad arbetstidslagen medger. Som aldrig kan svara sina barn när de slutar på arbetet.

– Chaufförerna kan bara svara ’insha´Allah’, när Gud vill. De jobbar 13, 14 timmar om dagen, vet inte hur länge de ska köra.

Alla i panelen var eniga om att förändring behövs. Men att det tar tid, och att det inte görs ensamt.

– Det måste vi göra tillsammans, sa Stockholms avdelningens Sofia Södergren Poikulainen, som avslutade panelsamtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Angelica är egentligen utbildad CNC-operatör*, men när hon tog studenten under finanskrisen 2009 fanns det inga jobb. Då föreslog hennes pappa att hon skulle ta truckkörkort så att hon kunde hjälpa honom på jobbet. Hon hade jätteroligt på kursen och kurskamraterna övertalade henne att även ta lastbilskörkort.

”Man måste göra sina egna val”

Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.

Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.

Sulan ska ta smällen – inte foten

Arbetsmiljö. På klädjätten Zalandos lager pågår årets viktigaste skoprovning. Terminalarbetare i ett pilotprojekt testar skyddsskor – en fråga som facket lyft och som är avgörande för hur arbetspasset på golvet blir.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.