Taxipanel
Close
Fackligt-politiskt samtal om taxibranschen, på initiativ av Transports Stockholmsavdelning/Taxisektionen.
Close

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Kan pandemin bli en brutal sanering av sjuka strukturer? Eller kommer en hel yrkeskår att gå framtiden till mötes som fattigpensionärer – om de inte jobbat ihjäl sig? Obligatoriska kollektivavtal, plattformbolagens rivstart och sekretess som hinder för kontroll – det handlar om taxi, och en bransch som blivit synonym med problem på ett par årtionden.

Här kan du se den två timmar långa livesändningen av panelens diskussion, ett livligt samtal som tog upp en rad frågeställningar.

Och om det går att tala om en slutsats så är det att det tycks råda en samsyn om i alla fall en sak:  Förändring kan bara komma genom gemensamt arbete, fackligt-politiskt.

Också ABF Stockholm visade paneldebatten på sin Facebooksida. Studieorganisationen stod tillsammans med Transport som arrangör. Det är Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion som tagit initiativ att bjuda in för med samtalet. Medverkade gjorde också sektionens ordförande Saied Tagavi.

Övriga medverkande:

  • Mats H Andersson, Transport, central ombudsman i med ansvar för bland annat taxiavtalet.
  • Teres Lindberg (S), socialdemokraternas gruppledare i riksdagens trafikutskott.
  • Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet.
  • Fredrik Lindeberg, åkare ansluten till Taxi Stockholm.

Stockholmsavdelningens ordförande Sofia Södergren Poikulainen ledde samtalet. Några av de frågeställningar som togs upp var hur det går att få bättre kontroll av taxibranschens aktörer och om – och i så fall hur – taxibranschen påverkas av en växande gig-ekonomi.

Politiska beslut

Transports Mats H Andersson slog fast att det krävs politiska beslut för att komma tillrätta med dagens problem. De största är den ackordsliknande lönesättningen, arbetstiderna, fri etablering av nya bilar i trafik, trots att det redan finns ett överflöd – och bristen på kontroll.

– Mycket hänger ihop, och det är ett problem i samhället i stort när arbetsgivare inte betalar in tillräckligt till pensionen. Det bygger upp en bubbla som innebär en samhällskostnad längre fram, i form av försörjningsstöd, sa han.

Taxichaufförer har i sammanhanget blivit en utsatt yrkesgrupp som riskerar låg pension, trots många års lönearbete.

– Redan i dag har vi en hög medelålder inom kåren.

Mats H Andersson tog också upp problemet med den osäkra inkomsten.

–  Det handlar om ackord i yrkestrafiken, chaufförer som kör barn till skolan och äldre till sjukhus. Något som inte ens är tillåtet när det handlar om lastbilschaufförer som kör grisar till slakt.

”Få bort skit”

Båda politikerna från riksdagens trafikutskott höll med. Det krävs förändring, även om det är omöjligt att gå tillbaka till tiden före avregleringen av taxibranschen i början av 1990-talet.

– Det har blivit mycket vilda västern över branschen, och de som betalar det stora priset är de anställda. Inte har det blivit bättre av att ett antal plattformsföretag kommit in. Eller att sju myndigheter är inblandade och har någon form av kontroll över taxi, sa Jens Holm (V).

Jens Holm påtalade också att det finns brister i myndigheternas samverkan. Något Vänsterpartiet även skrev i en motion i höstas, en motion för ordning och reda inom yrkestrafiken. Också inom taxi, som blivit något av ett bortglömt barn i sammanhanget. I sin gruppmotion krävde partiet krav på kollektivavtal vid upphandling av samhällstrafik.

– Med ny teknik borde det vara relativt enkelt att kontrollera hur mycket och vart en bil kör. Och ställa hårda krav när det gäller arbetsvillkoren, sa Jens Holm.

Socialdemokraternas Teres Lindberg höll med om det mesta, men påpekade samtidigt att det tar tid att genomföra förändringarna. Och att det är arbetsmarknadens parter som har ansvar för avtalen. Till skillnad från taxi är det i andra branscher inte alltid övervägande negativt för de anställda med ackord, enligt Lindberg.

När det gäller kontrollen sa hon att det redan införts åtgärder, bland annat har Skatteverket fått stärkta kontrollmöjligheter när det gäller att komma tillrätta med fusk.

– Men vi behöver göra mycket mer för att komma tillrätta med problemen, inte minst kunna samköra register. Hela taxibranschen utmärks av en osundare konkurrens sedan avregleringen, även om ambitionen då var att det skulle bli lättare att få tag på en taxi… Som politiker behöver vi bli bättre och tydligare –  i vill få bort skit som finns i branschen!

Teres Lindberg förklarade den långa vägen till förändring delvis med riksdagens sammansättning. Det finns helt enkelt ingen majoritet för de, enligt vänsterpartierna, nödvändiga besluten. Något Transports ombudsman Mats H Andersson delvis invände mot:

– Vi förstår mycket väl det parlamentariska läget, men kan ändå tycka att det är svagt att inte stötta de motioner som gynnar arbetarrörelsen.

”Se om vårt hus”

Med i panelen var också Fredrik Lindeberg, ”från andra sidan”. Som åkare har han ett kvartssekels erfarenhet. I dag inom Taxi Stockholm, tidigare bland annat som vd för Taxi Gotland. Och han fick medhåll om en hel del, från alla parter.

– Jag tycker att vi borde se om vårt hus, alla vi i branschen. Jag förordar starkt kollektivavtal och facket, sa han.

Han tog också upp att den pågående pandemin, allt det svåra till trots, kan bli det som leder till nödvändiga strukturförändringar. I en överetablerad bransch fungerar det som ett ekorrhjul, där det med fler och fler bilar i trafik inte finnas någon utväg.

– Ska man skära ner, skär ner nu! Sa han.

Och Vänsterpartiets Jens Holm höll med:

– Samtidigt som det är så mycket hemskt på grund av pandemin, är det också en möjlighet att strukturera upp. Staten bör gå in med stöd till taxiföretag, men det ska vara förenat med krav.

Jens Holm nämnde ett par av kraven: Företag som får avtal på samhällstrafik ska teckna kollektivavtal, och företaget ska skatta i Sverige.

Sekretess som hinder

– Det är sju myndigheter som har ansvar för kontrollen av taxi. De kan inte samarbeta effektivt i dag på grund av sekretesslagstiftningen. För att kontrollen ska fungera måste sekretessen mellan myndigheter ses över, sa Saied Tagavi.

Taxisektionens ordförande kör själv taxi sedan många år, och har varit engagerad länge inom Transport. Saied Tagavi, som har akademisk bakgrund även arbetat som flyktingsamordnare, brinner också för arbetet med att skapa en plattform för fria fackföreningar i Iran.

Samtidigt tillhör han en växande grupp inom taxi, chaufförer som egentligen uppnått pensionsålder men arbetar vidare. För att kunna behålla en dräglig levnadsstandard och oberoende. Många drabbades hårt under coronapandemins första våg.

– Det blir allt svårare för seriösa taxibolag att erbjuda löner som det går att leva på. Pensionärer arbetar vidare, unga sparkas tillbaka ut i arbetslöshet när tiden för bidrag från Arbetsförmedlingen tar slut.

Orimliga arbetstider

Saied Tagavi nämnde också de orimligt långa arbetsdagar många som kör taxi tvingas leva med. Åkare med en bil som kör 365 dagar om året, förare som jobbar långt över gränsen för  vad arbetstidslagen medger. Som aldrig kan svara sina barn när de slutar på arbetet.

– Chaufförerna kan bara svara ’insha´Allah’, när Gud vill. De jobbar 13, 14 timmar om dagen, vet inte hur länge de ska köra.

Alla i panelen var eniga om att förändring behövs. Men att det tar tid, och att det inte görs ensamt.

– Det måste vi göra tillsammans, sa Stockholms avdelningens Sofia Södergren Poikulainen, som avslutade panelsamtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilsföraren Sofie Vianden funderar på ny skoj-skylt till lastbilen, när de nu är två tjejer som ska köra den. Foto: Privat

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.