Dick Malmgren, DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Close
Dick Malmgren vill hellre förbättra arbetsmiljön än höja lönen.
Close

Tack för lönen – men var finns arbetsmiljön?

Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.

Så kom Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund äntligen överens om ett nytt avtal. En löneförhöjning med 590 kronor i månaden, med ett par undantag, begränsad möjlighet att jobba mertid, automatisk tillsvidareanställning för den som vikarierat eller ryckt in över dagen en längre tid och höjd övertids- och ob-ersättning. Det är några exempel ur avtalet som undertecknades av parterna i går kväll.

På DHL Freight i Västberga är Evelina Karlsson nöjd med det nya avtalet. Löneförhöjningen låter bra, även om hon som ny här får nöja sig med 525 kronor i påslag. Men ännu bättre är att fack och arbetsgivare nu kommit överens om att införa en tidsgräns för vikariat och påhugg innan företaget måste tillsvidareanställa.

– Jag jobbar på timmar här, säger hon, men jag vill ha en fast anställning så jag kan köpa bil och lägenhet, eller hus. Det är svårt att få lån om man bara jobbar på timmar.

Christian Bondestad har jobbat på DHL Freight i 2,5 år. Själv har han en fast tjänst men håller med Evelina Karlsson om att den nya regeln om tillsvidareanställningar är bra. Att folk kommer och går är inte bara ett bekymmer för den som inte får en fast anställning, säger han:

– Det drabbar oss andra också. När duktigt folk hela tiden försvinner härifrån tappar man humöret.

Begränsningen av mertid – som syftar till att skapa fler heltidsanställningar – är också bra, anser han.

– Jag jobbade deltid i 1,5 år och fyllde nästan alltid ut med mertid, säger han. Har man en heltidstjänst kan man planera sin tid mycket bättre.

Adam Mohamed gillar också regeln om begränsad mertid.

– Det är väldigt vanligt att fylla ut på det viset här, säger han. I stället för att erbjuda folk heltid trycker man in inhyrda. Det är dåligt. Man ska vara mån om sina anställda.

Löneförhöjningen på 590 kronor är också bra, anser han.

– Det var på tiden. Det känns som att det har stått stilla. När jag jobbade på entreprenad för DHL tjänade jag mer. Min lön sänktes med 1 500 kronor när jag blev anställd för något år sedan.

För Dick Malmgren är löneförhöjningen inte det viktigaste. Visst har pengarna ett värde, säger han, men miljön är klart mer avgörande.

– Facket borde ha fokuserat mer på arbetsmiljön, säger han. Kommer du hem från jobbet och är så slut att du inte ens orkar pussa och krama ditt barn, ja då känns pengarna mindre viktiga.

– Många företag tillsätter inte tjänster när folk slutar, fortsätter Dick Malmgren. Arbetsbördan fördelas i stället på andra som bara får det tyngre. Det är inte alltid en fråga om pengar – men så länge arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så har facket inget att säga till om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.