”Svenska löner åt oss låter som ren science fiction”

De jobbar i samma bransch men med helt olika förutsättningar. Svenska lastbilschaufförer får traktamente för varje övernattning och kommer hem till helgen. Förarna från öst gör samma jobb för mindre än halva summan och tillbringar månader i sträck i hytten. Göteborgs åkerisektion gav sig ut för att prata lika villkor med sina utländska kollegor.

Fredag kväll.
Vid fikabordet på Transports Göteborgsavdelning sitter medlemmar från fackets åkerisektion och brer frallor. Ost, salami och paprika. I morgon ska 200 frukostmackor delas ut i hamnar och terminaler, på parkeringsplatser och intill järnvägsspår. Facket har stenkoll på var de utländska lastbilsförarna brukar stå på helgerna. De samlas på grusplaner och vägstumpar för att ta den veckovila som lagen kräver.

Med frukost i handen är förhoppningen att lättare få kontakt med chaufförerna. När åkerisektionen nyligen var i hamnen för att prata med folk tog de utländska chaufförerna långa omvägar. Kanske tror de att facket vill sätta dit dem. Eller att de är rasister.

– De tar ju våra jobb på sätt och vis, säger lastbilschauffören Mattias Welle. Men jag tycker det är så jävla oschyst att de blir utnyttjade. Lika arbete ska ge lika lön.

– Vi vill inte att de ska åka hem, säger Freddy Welle, åkerisektionens ordförande. De får gärna vara här, men inte på vilka villkor som helst.

 

Lördag morgon.
Vi räknar till hundratals, men möter bara en bråkdel av dem. Chaufförer från Bulgarien, Polen, Ungern, Rumänien, Makedonien, Estland, Bosnien. Litauer i holländska bilar, makedonier i bulgariska, bulgarer i österrikiska, rumäner i danska eller svenska. En del fordon har gamla loggor från företag som gått i konkurs för längesen. Den som lyckas lista ut vem som har arbetsgivar- eller beställaransvar vinner.

Vi ser sopor och toalettpapper runt bilarna och i diken. Ibland finns det en bajamaja inom räckhåll, ibland inte. Bilar går på tomgång för att hålla värmen. Somliga är i gott skick, andra har rostiga fälgar och blankslitna däck.

Vi knackar på med mackor och frukt. Nej, vi kommer inte från Jehovas vittnen, vi kommer från facket och från tidningen. Vill de prata? Några ställer upp på bild men de flesta ruskar på huvudet med en gest mot plånboken.

– Då har jag ingen lön.

En del blir rädda eller arga och säger åt oss att försvinna. Andra blir glada och berättar gärna hur bra de har det. Hög lön och heltäckande försäkringar. Betald semester och pensionssparande. De som är nöjda kommer oftast från Polen och Estland. Vi möter allvarliga, trötta och ledsna chaufförer som vittnar om motsatsen. De kommer oftast från Rumänien eller Makedonien. En sak har de gemensamt: I sina hemländer kan de inte tjäna tillräckligt för att leva ett drägligt liv. De har inget val.

Någon dricker öl till frukost, en annan raki. En chaufför pissar blod. Som EU-medborgare har han ändå rätt till sjukvård i Sverige – om han betalar. Pengarna får han sedan kräva tillbaks från rumänska staten, men han har inte råd att ligga ute med något.

– Jag känner en ledsamhet när jag ser det här, säger Bengt Johansson från åkerisektionen. Det är ledsamt att se att de förnedras så här.

Visste de att svenska chaufförer kan få mer än dubbelt så mycket betalt för samma jobb? Eller att facket jobbar för att alla som kör på svenska vägar ska tjäna lika mycket? Oj, jaha, nej, de känner inte till de svenska villkoren. Men lika lön för lika arbete alltså? Många svarar med ett leende. Dröm på bara.

– Ni måste gilla Star Trek, säger en av de rumänska chaufförerna. Att vi skulle kunna få samma villkor som er är science fiction.

Inget av det här är de utländska chaufförernas fel, säger Freddy Welle. Är man fattig så gör man vad som helst för att få ett bättre liv. Nej, bovarna finns högre upp, hos speditörerna och hos beställarna. Nyligen var han tillsammans med andra chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både fack och arbetsgivare i Bryssel för att prata allvar med politiker om villkoren ute på vägarna.

– Efter EU-besöket har vi bestämt oss för att börja hänga ut åkerier och speditörer som anlitar de här utländska chaufförerna, säger Freddy Welle. Det företag som beställer något ska se till att anlita en seriös transportör. Tar man ut rätt priser så blir det inte så här.

 

Assan Manneh, Johanna Kvarnsell, Agneta Persson, Justina Öster
 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).