Svekdebatt när politiker frågades ut om taxi

En offentlig upphandlare kan visst ställa krav på att entreprenörerna antingen tecknar kollektivavtal eller erbjuder sina anställda villkor, enligt avtal. Det hävdade juristen Oskar Taxén när Transport i dag, måndag, på nytt bjöd in politiker för att diskutera problemen inom färdtjänsten i Stockholms län. Folkpartisten Christoffer Fagerberg grillades hårt.

I höstas ordnade Transport en så kallad hearing för att belysa situationen i taxibranschen och särskilt den omfattande sociala dumpning som Stockholms kommuner och landsting bidragit till inom färdtjänst och sjukresor.

I dag var det dags för en uppföljning. Ett 50-tal taxiförare, åkare, fackligt aktiva och journalister kom till landstingshuset på Kungsholmen för att ställa politikerna mot väggen.

Först upp i talarstolen var taxiföraren Patrik Olofsson. Han berättade om villkoren för dem som kör färdtjänst. I Stockholm har Taxi Kurir och de övriga bolagen inom Fågelviksgruppen 98 procent av alla samhällsbetalda resor. Nästan ingen av deras förare har tjänstepension, försäkringar eller garanterad minimilön – eftersom kollektivavtal saknas.

I princip alla taxi- och färdtjänstkörningar i Stockholm utförs i dag på rakt ackord det vill säga procent på inkörda pengar.

Patrik Olofsson berättade om en kvinna han själv kört i bilen:

– Kunden satt i rullstol. Hon flyttade sig själv från rullstolen till bilsätet. Men när hon gjorde det kom kläderna i olag och hon bad mig att hjälpa till med kjolen.

– Det slog mig att hon kände en sådan tillit till mig som taxichaufför. Hon räknade med att vi ställer upp och ger bra service. Men i Stockholm har landstinget bara sett till lägsta pris. Procentlönen suger all must ur förarna. När en taxichaufförer i dag får en kund i rullstol är första tanken: ”Skit också, nu försvann det mesta av inkomsten!”

Patrik Olofsson vittnade om att normalarbetstiden för en taxiförare är 60 timmar i veckan. Ofta tillkommer ännu fler timmar. En förare i publiken flikade in att han jobbat 69 timmar i snitt de senaste fyra veckorna.

Oskar Taxén är jurist i fackförbundet Kommunal. Tillsammans med Transport lyckades han förmå politikerna i Dalarna att ställa hårdare krav på sociala villkor när kommunerna handlade upp busstrafik och färdtjänst. För färdtjänsten ställdes bland annat krav på fast månadslön. Procentlön accepterades inte.

– Det är inte uteslutet att Dalarna blir ett pilotfall. Om frågan hamnar i domstol får vi se om det håller. För mig personligen känns det helt orimligt att gamla och sjuka ska köras på ackord.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson var moderator under dagens hearing, som avslutades med en paneldebatt med fem politiker från Landstingets trafiknämnd. Han sa:

– Det går att göra mycket åt situationen i taxi – om den politiska viljan finns.

Ordet gick sedan till vänsterpartisten Gunilla Roxby Cromvall:

– Man kan gråta blod över hur det blivit. Vanligt gods får inte köras på ackord i EU, men barn, gamla och sjuka går bra.

Roxby Cromvall påminde om att de rödgröna fortfarande är i minoritet i Stockholms län landsting. Oppositionen lyckades därför inte få igenom kravet på kollektivavtal när landstinget nyligen förlängde det nuvarande färdtjänstkontraktet – där Fågelviksgruppen är stor vinnare.

Förlängningen gäller till 2016, då en ny stor upphandling ska genomföras.

Vid paneldebatten fick Fredrik Wallén det mest hett om öronen. Han är kristdemokrat och ordförande i trafiknämndens särskilda färdtjänstutskott.

I valrörelsen lovade Wallén och kristdemokraterna att partiet skulle ställa krav på ”kollektivavtalsenliga” villkor inom färdtjänsten. Det löftet sveks när det nya avtalet tecknades i Stockholm.

Till Transportarbetaren sa Fredrik Wallén:

– Det är politikens villkor. Vi ingår i en allians och var tvungna att kompromissa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).